Bloggen volgens juristen

Enthousiast begin je aan een blog. Maar tekst is saai, dus zoek je er beeld bij. Via Google. Vervolgens spreekt een fotograaf je aan: je had die foto nooit mogen gebruiken. Of jouw mooie teksten en beelden verschijnen opeens op de site van een concurrent! Eindelijk wordt je blog succesvol. Je krijgt veel reacties. Maar ook heel vervelende reacties. Kortom, wat moet je hier nou mee? Hoe kun je onbezorgd bloggen. 

Beeld bij je Blog

Tekst alleen is maar saai. Zeggen ze. Dus ga je op zoek naar beeld of je maakt het zelf.  Foto’s, illustraties, infographics etc.

Het allerbeste is natuurlijk zelf beeld maken. Het zorgt ervoor dat je origineel bent en je kunt er nauwelijks de mist mee ingaan. Let er bij het maken van eigen beeld wel op dat je niet tegelijkertijd inbreuk maakt op het auteursrecht van een ander, omdat je stukjes beeld ‘geleend’ hebt.

Lenen en toestemming vragen

Over lenen gesproken. Maak je geen eigen beeld, maar zoek je beeld via Flickr of misschien gewoon via Google, is de kans groot dat je eerst om toestemming voor gebruik moet vragen.
Als je het beeld enkel gebruikt om je blog op te fleuren en heeft het verder geen toegevoegde waarde, zorg dan dat je de maker van het beeld aanspreekt en eerst vraagt of je het beeld mag gebruiken. Via Flickr en Google kun je zoeken op Creative Commons licenties waarmee al toestemming voor bepaald soort gebruik gegeven wordt.

Let erop dat je sommig beeld niet commercieel mag gebruiken. Er staat dan NC in de licentie of je ziet een $ met een streep erdoor. Een blog bij je webwinkel is eigenlijk commercieel.
Schrijf je een review of beoordeel je een product, dan kun het beeld vaak gebruiken als citaat. Je mag het beeld dan zonder toestemming en gratis gebruiken. In alle overige gevallen zul je toestemming moeten vragen voor gebruik. Je kunt uiteraard ook beeld krijgen van de leverancier van de producten, maar zorg dat je daarbij de juiste licentie krijgt. Beeld kopen kan natuurlijk ook. Bijvoorbeeld bij een stockbureau.

Leuke teksten te leen

Schrijf je mooie teksten, dan houd je die graag exclusief. Je hebt er zelf erg veel moeite voor gedaan. Zou zonde zijn als een ander er mee vandoorgaat, toch? Precies.
Dus hoe verleidelijk het ook is, hoe mooi de teksten (of beelden) op de website of op het blog van iemand anders ook is, overnemen mag niet zomaar. Daar heb je toestemming voor nodig.

Sommige bloggers plaatsen een soort disclaimer op hun site waarmee ze toestemming geven dat je een deel van de tekst over mag nemen. Vriendelijk natuurlijk. Ook zijn er bloggers die ook hun tekst via Creative Commons in licentie geven.

Heel korte stukjes tekst mag je ook zonder toestemming overnemen, zolang je het als citaat gebruikt. Bijvoorbeeld omdat je het stuk tekst nodig hebt om een voorbeeld te geven. Zorg wel altijd voor naam- en bronvermelding. Zonder uitzondering.

Wat doe je als iemand ongevraagd van jou leent?

Wanneer je tekst of beeld van een ander mag gebruiken is dus niet zo heel erg verschillend. Als iemand anders van jou tekst of beeld heeft ‘geleend’ kun je daar wel wat tegen doen. Verzamel bewijs, zoals screenshots en de URL. Spreek de ander er vervolgens vriendelijk doch dringend op aan en geef ze een termijn om het te stoppen.

Vrijheid van Meningsuiting

Natuurlijk mag je in principe gewoon zeggen wat je wilt. Je moet daarbij hooguit rekening houden met rechten van anderen. Dat kan wel eens botsen.

Zo mag je niet zomaar iemand schaden in zijn eer en goede naam. Simpelweg overal ‘Ik vind’ voor zetten, is daarom ook niet voldoende.

Er zijn nauwelijks stelregels of grenzen te geven wat betreft de vrijheid van meningsuiting.
Uitersten zijn nog redelijk duidelijk. Is jouw blog vooral grappig of satirisch bedoeld, dan is dit eerder toegestaan dan een blog dat duidelijk beledigend bedoeld is.
Gaat jouw mening over nieuws of een debat dat al gaande is en kun je jouw mening met feiten onderbouwen, dan zal er ook niet snel een probleem ontstaan.

… ook in reacties

Vrijheid van meningsuiting is er ook voor mensen die reageren.
Je mag vervelende reacties niet zomaar weghalen. Op reacties rust ook auteursrecht en reageerders hebben ook vrijheid van meningsuiting. Een goed onderbouwde mening moet je dus laten staan.

Is het een reactie die echt te vergaat, omdat deze bijvoorbeeld inbreuk maakt op auteursrecht van een ander, beledigend is of iets anders, zorg dan wel dat je de reacties verwijderd, anders kan het zijn dat je dit later van een rechter alsnog moet doen.
Schrijf eventueel een duidelijke regeling voor bij de reacties op je blog. Houden mensen zich niet aan deze regels, mag je de reacties verwijderen.

Reclame

Blog je voor geld, maak je gebruik van gastblogs of krijg je wel eens gratis producten opgestuurd om te reviewen? Let dan even op de regels rondom reclame.

Voor de lezer moet duidelijk zijn dat jij voor de blogpost betaald hebt gekregen of dat het gastblog eigenlijk een betaalde advertorial is.

Vooral belangrijk is te melden wat de herkomst van het betreffende blogartikel is.
Heb je het zelf geschreven of is het door iemand anders geschreven? Van wie kreeg je de producten geleverd voor de review? Meldt het vooral wanneer je blogpost gaat over een artikel dat je gratis toegezonden hebt gekregen.

Nog belangrijker is het te melden wanneer je simpelweg betaald werd om een positieve review te schrijven of wanneer er richtlijnen aan je gegeven zijn voor het betreffende artikel.
Je bent daarnaast verplicht te vermelden dat het een adverterorial of sponsored post is. De exacte bewoording maakt niet uit, zolang het maar duidelijk is.

Schrijf je vaak dit soort blogs of accepteer je vaak producten van derden waar je over blogt? Een disclaimer met uitleg kan een goede oplossing zijn. Hier moet je vervolgens wel in de relevante blogs naar verwijzen natuurlijk.

Kortom…

Kortom, houd je aan de regels. Zoek de grenzen niet op.

Het kan eenvoudig door de juiste bronnen te gebruiken, aan naamsvermelding te doen en bij betaalde posts dit simpelweg te vermelden.

Wil je meer weten over deze en overige regels rondom bloggen?

Volg dan de workshop Wet voor Bloggers. Daar krijg je in 3 uur tijd alle uitleg die nodig is met genoeg tijd tijdens en na de workshop om je vragen te stellen.

Ben je vooral geïnteresseerd in het auteursrecht, bijvoorbeeld omdat je ontwerper bent of handgemaakte spullen verkoopt, volg dan de workshop Auteursrecht, waarbij er diep op het auteursrecht ingegaan wordt.

avatar

About Charlotte Meindersma

Charlotte is een van MamaMarketing's vaste gastbloggers. Zij is jurist en heeft haar eigen juridisch advieskantoor Charlotte’s Law & Fine Prints gespecialiseerd in Informatierecht en daarnaast geeft zij ook workshops voor ondernemers. Zij weet alles over de juridische aspecten van het internet.
Nog geen reacties

Geef een reactie