Bloggen voor webwinkel: Athenaeum

Bloggen voor webwinkel?
Natuurlijk, dat hoort er een beetje bij.
Af en toe een post – als je toevallig inspiratie hebt.
Want ja… je hebt heus nog wel meer te doen.
Dat webwinkelblog.. tja. Dat komt morgen dan wel weer. Of overmorgen…
Is dit zo ongeveer de realiteit voor jouw webwinkelblog?
Zonde!
Bloggen is veel belangrijker dan je denkt…

Bloggen voor je webwinkel is de basis van je online marketing strategie.

Wablief? Bloggen voor je webwinkel is de basis van je online marketing strategie?
Yep.

Let op: op je blog deel je waardevolle informatie – informatie waar jouw potentiele klant om zit te springen.
Met die waardevolle informatie (ook wel content genoemd) inspireer, adviseer en help jij jouw doelgroep.
Daarnaast laat je op je blog de mens achter je merk zien.
Vervolgens deel je de inhoud van je blog via je social media kanalen, waardoor jouw Twittervolgers en Facebook Fans je sympathiek gaan vinden (want je inspireert en adviseert haar) en vooral: gaan vertrouwen.
Zij zien namelijk dat jij een sypathieke expert bent en gunnen jou vervolgens de koop – niet Zalando, Bol.com of Wehkamp.
Dat noemen wij Hink-Stap-Sprongmarketing.

Succesvol bloggen voor webwinkel: interviewserie

Overtuigd?
Dan kun je vast wel wat inspiratie gebruiken…

Deafgelopen weken vond je op MamaMarketing.nl interviews met succesvol bloggende webwinkels.
De eerste was Laura van den Brink, van LOVY luxe kindersieraden.
De tweede in de rij is Corien Juffer, van Gimmii.
De derde is Mariko Naber van Applepiepieces en de vierde is Linda Haest, mede-eigenaar van Urbans & Indians.
De laatste is Daan Stoffelsen, van Athenaeum Boekhandel.

Webwinkelblogger Daan Stoffelsen, Athenaeum

Boekhandel

webwinkelblog-mamamarketing

Wat is het hoofddoel van je blog?

Het hoofddoel is ‘boeken verkopen’. En daar is ook een deel van Athenaeum.nl voor ingericht: snel, tegen dezelfde prijs en met dezelfde service als elders, winkelen.

Maar: we doen het wel op de Athenaeum-manier, vanuit de inhoud. We zijn een cultureel-academische winkel, met een breed literair aanbod en internationale wetenschappelijke afdelingen, en dat moet terug te zien zijn op de site. Dus schrijven we daarover, brengen we exclusieve leesfragmenten, volgen we het literaire nieuws en vragen we literair vertalers te vertellen over hun werk.

Dat is ons digitale visitekaartje: we weten wat van deze boeken.

Schrijf jij SEO-bewust?

Nee, en ja.

Teksten moeten lekker lezen, bezoekers die de kwaliteit van papieren publicaties gewend zijn, moeten niet over nadrukkelijk gedropte trefwoorden struikelen.
Maar ik plaats een recensie niet zonder ervoor te zorgen dat auteur en titel in de inleiding genoemd worden, en ik besteed extra zorg aan de metatitle en –description.

Dus een recensie mag de – inhoudelijk zeer juiste – titel ‘Schrijvers en drankzucht’  hebben, maar dan is het fijn dat de eerste zin (die bij ons vet (signaal aan Google: belangrijk) wordt weergegeven auteur en titel bevat: ‘Ze heeft zich blijkbaar bedacht: de ondertitel van Olivia Laings A Trip to Echo Spring was oorspronkelijk Why Writers Drink maar werd later On Writers and Drinking.’

Hoe kom je aan inspiratie voor je blog?

Eigenlijk door precies te doen wat klanten bij ons doen: rondkijken, de boekenbijlages lezen, boeken doorbladeren, kopen, lezen.

Mijn collega’s en onze recensenten – er is flinke overlap – komen zelf ook met suggesties.
Als er zoiets als de Week van de Klassieken aankomt (13 t/m 21 maart), dan komt mijn collega in de winkel die de afdeling Oudheid bestiert, met allerlei ideeën, waar je gerust een maand mee kan vullen.
Het is eerder een probleem welke keuzes je maakt: ga je al die boeken bespreken, vraag je een vertaler of kun je beter ook de nieuwe roman van Ivo Victoria aan bod laten komen.

Heb je een editorial calendar? Met andere woorden: hoe bepaal je wat je wanneer blogt?

Natuurlijk. Zo’n Week van de Klassieken, of de Boekenweek, of de Poëzieweek, of een kortingsactie op een reeks, daar probeer je op de site iets mee te doen. Problematischer zijn de maanden december, januari, juli en augustus, dat er bijna niets verschijnt, en je zelf een agenda moet vaststellen. Dan kijken we veel terug, vraag ik collega’s naar onderbelichte favorieten, en herneem ik nog eens een stuk.

Blog jij op je zakelijke blog ook over privé-zaken?

Nee. Wat dat betreft zijn we heel corporate: wat op Athenaeum.nl verschijnt, is van het hele bedrijf. En het gevaar van amateurisme ligt op de loer.
We zijn dus persoonlijk als dat onze deskundigheid onderstreept.
Als mijn naaste collega Fleur Kief, die werkt aan een documentaire over de Tweede Wereldoorlog, schrijft over Göran Rosenbergs post-Auschwitzboek Een kort oponthoud, dan is dat met een bepaalde expertise, maar zeker ook vanuit een eigen interesse.

Blog jij veel over je eigen produkten?

Bijna uitsluitend. Als er geen boek bij te vinden is, dan is het niet interessant voor ons publiek, want dat zijn lezers én kopers.

Wat zijn de best gelezen berichten?

Best gelezen zijn vaak stukken die achtergrond geven bij wat elders goed besproken wordt.
Dus als Joël Dickers De waarheid over de zaak Harry Quebert Boek van de Maand wordt bij De Wereld Draait Door, dan wordt onze voorpublicatie goed gelezen.
Als Isabel Allendes nieuwste, Ripper, lyrisch besproken wordt in de Volkskrant, dan komen mensen voor ons leesfragment.

Blog jij vooral eigen content, of meer als curator?

Ik denk dat ik persoonlijk vooral een curator, een redacteur ben.
Maar dat wil niet zeggen dat onze content niet oorspronkelijk is. De recensies en vertaalitems zijn grotendeels exclusief voor Athenaeum geschreven. En we maken wel onze eigen foto’s bij bijvoorbeeld de tijdschriften.

Werk je samen met gastbloggers?

Ik heb dat wel gedaan, in de beginjaren gaven we Lex ter Braak, Rudi Wester en Arjen van Veelen carte blanche – ze mochten helemaal zelf kiezen waarover ze schreven.
Dat was erg interessant, maar het was zoeken naar een balans tussen verkoopbare boeken en eigen keuzes, en het was lastig om opvolgers voor ze te vinden.

Wat is het meest verrassende wat je blog je gebracht heeft?

Dat mag nog niet naar buiten komen, dus ik houd het vaag, maar we krijgen begin maart een prijs voor de site!

Noot redactie: één dag voor de publicatie van dit interview namen Daan Stoffelsen en Fleur Kief, namens de redactie van Athenaeum.nl de Vertaalengel 2014 in ontvangst.

Levert je blog veel traffic naar je webwinkel op?
En: verkoop je meer dankzij je blog?

Ja! Maar de verkoop is niet een-op-een.
Je kunt zien dat de Spaanse editie van Isabel Allende opeens goed besteld werd, maar dat gebeurt niet altijd: een door ons goed besproken of uitgelicht boek wordt niet per se ontzettend goed verkocht.
Dat is een uitdaging, om dat verband sterker te maken.

Maar tegelijk is het marketingbelang van dat inhoudelijke visitekaartje ook groot, dus we zoeken voorzichtig naar effectieve aanpassingen, zonder onze stijl te verloochenen.

Krijg je veel comments op je blog?

Nee, niet veel. Op sociale media meer, maar die worden meer gebruikt als een extra kanaal voor klantenservice; verzoeken om een tijdschrift te reserveren bijvoorbeeld.

Post je je blog door naar social media?

Ja, naar Facebook en Twitter, handmatig.

Handmatig kun je het best recht doen aan de auteurs, als ze op Twitter zitten, en aan het beeldmateriaal.
Op Facebook zijn we meer aan het zenden, daar zouden we best persoonlijker kunnen zijn, maar op Twitter werkt onze manier van berichten wel. Daar wordt goed gereageerd en geretweet.

Met welk blogplatform werk je?

Een eigen CMS.

Waarom heb je voor dit platform gekozen?

We wilden het redactionele en webwinkeldeel zo goed mogelijk op elkaar laten aansluiten, en nieuw bouwen gaf de meeste flexibiliteit.

Wat zou je graag nog aan je blog veranderen?

Ik zoek nog steeds naar een manier om ons archief te ontsluiten. Als je kijkt naar onze lijst vertalersitems, dan wil je dat telkens opnieuw onder de aandacht brengen. Maar hoe?

Een tagcloud hebben we wel overwogen, maar juist in de combinatie van tags zit de uniciteit van onze site. Duitse literatuur én vertaling. Literatuurwetenschap én geschiedenis.

Wat vind jij het moeilijkst aan bloggen?

Een toon vinden die recht doet aan ons deskundige, wat elitaire imago, en die een groter publiek aanspreekt.

Wat vind jij het allerleukste aan bloggen?

Bezig zijn met inhoud, met taal, met creatieve mensen als schrijvers en vertalers.

Last but not least: wat is jouw gouden tip voor bloggende webwinkeliers?

Blijft enthousiast, en laat dat zien.

Over Boekhandel Athenaeum

Daan Stoffelsen doet samen met Fleur Kief de redactie van de website van Athenaeum Boekhandel in Amsterdam en Haarlem.
Hiervoor werkte hij als rubrieksbeheerder Klassieke Oudheid in de winkel in Amsterdam.
Daarnaast is hij medeoprichter, redacteur en recensent van Recensieweb, freelance recensent voor onder meer NRC Handelsblad en redacteur van literair tijdschrift De Revisor. Daarnaast is hij lid van de adviesraad van het Nederlands Letterenfonds.

Bekijk het webwinkelblog van Boekhandel Athenaeum.nl
Boekhandel Athenaeum op Facebook
Boekhandel Athenaeum op Twitter

PS: het portret van Daan Stoffelsen is gemaakt door Jaap van de Klomp.

Meer leren over bloggen voor webwinkel?

Als jij blogt vanuit jouw expertise, profileer jij je als sympathieke expert en gunnen jouw potentiële klanten jou de koop.

Klinkt goed, hè?
Wil jij leren hoe je met plezier en een planning blogt?
Hoe je zulke inspirerende blogcontent creëert dat je blog verslonden wordt?
Hoe je en passant superinteressante content voor je social  media kanalen ontwikkelt?

Met andere woorden: wil jij, terwijl je je klant inspireert, adviseert en helpt, meer verkopen realiseren?

>> bestel het Werkboek Bloggen voor Webwinkeliers <<

 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

,

2 reactie bij Bloggen voor webwinkel: Athenaeum

  1. avatar
    Marije 6 maart 2014 bij 10:21 #

    Hoi Diana,

    Ik vind de interview-serie superleuk. Het roept ook wel vragen bij me op. Bijvoorbeeld: Hoe kijken jullie aan tegen wat de geinterviewde zegt, vanuit marketing perspectief dan he? Dus bv. in dit interview dat persoonlijk bloggen niet past bij een winkel als Athenaeum, of over wat gastbloggers voor Athenaeum kunnen betekenen. Eigenlijk wat jullie hen zouden adviseren. Verschillende inzichten zijn mogelijk, toch? En het is natuurlijk ook niet altijd zwart-wit, het is ook waar je je zelf prettig bij voelt. Ik zou het leuk vinden om daar iets van terug te zien op deze site. Eigenlijk een beetje zoals de kleine gesprekjes/discussie’tjes die soms op Twitter ontstaan rond vragen van jullie. Ideetje?

    • avatar
      Diana van Ewijk 11 maart 2014 bij 13:13 #

      Hoi Marije,

      Wat een goede opmerking -dankjewel!
      Je hebt groot gelijk: verschillende inzichten zijn zeker mogelijk.
      Vragen stellen bij de antwoorden van de geinterviewden is daarom zeker interessant – maar dat zou dan mi in een andere vorm moeten. Een debat, bijvoorbeeld, of een paneldiscussie.
      In een interview gaat het juist om de mening van de ander, en minder om die van mij 🙂

      Wij organiseren in juni een kennisdag waarbij we ook graag een (aantal) paneldiscussies willen houden.

      Dank dus voor je input!

      Groet, Diana

Geef een reactie