Bloggen voor webwinkel: Urbans and Indians

Bloggen voor webwinkel? Dat is belangrijker dan jij wellicht denkt. Bloggen is namelijk de basis voor je online marketing.
Hoe dat precies zit, leggen we in dit artikel uit. En we interviewen een succesvol bloggende webwinkelier voor de broodnodige inspiratie.

Bloggen voor je webwinkel is de basis.

Wablief? Bloggen voor je webwinkel is de basis van je online marketing strategie?
Yep.

Even heel kort: met interessante koppen op social media, trek je zoveel mogelijk potentiële klanten naar je blog.
Eenmaal op je blog leren jouw Twittervolgers en Facebook Fans  je kennen als sympathieke expert en, nog belangrijker: ze gaan je vertrouwen.
Omdat jij hen inspireert, adviseert en helpt gunnen ze jou de koop.
Jou. Niet Zalando, Bol.com of Wehkamp.

Dit principe noemen wij Hink-Stap-SprongMarketing – en hier lees je daar meer over.

Succesvol bloggen voor webwinkel: interviewserie

Overtuigd?
Dan kun je vast wel wat inspiratie gebruiken…

In februari en maart vind je op MamaMarketing.nl interviews met succesvol bloggende webwinkels.
We begonnen met Laura van den Brink, van LOVY.
De tweede in de rij is Corien Juffer, van Gimmii.
De derde is Mariko Naber van Applepiepieces en de vierde?
Dat is Linda Haest, mede-eigenaar van Urbans & Indians.

Linda en haar compagnon Marielle bieden hun potentiele klanten niet alleen een webwinkel vol stylish buitenproducten, maar ook een community waar ze inspirerende berichten over binnen- en buitenpret delen. Hoog tijd om de dames over hun webwinkelblogstrategie aan de tand te voelen.

Webwinkelblogger Linda Haest, Urbans and Indians

webwinkelblog

Wat is het hoofddoel van je blog?

Branding en het vergroten van onze expertstatus op het gebied van mooie buitenspullen.

Schrijf jij SEO-bewust?

Ja, steeds meer. In de eerste instantie ging het vooral om het afbakenen van een veld en het vullen van de blog met content.
Daar zijn we nu een jaar mee bezig. De ‘vlag staat’ en nu gaan we meer op SEO werken.

Hoe kom je aan inspiratie voor je blog?

Ik zie constant leuke dingen voorbij komen; producten, trends, lifestyle, projecten, locaties die een bericht waard zijn.
Ik heb een map met potentiële onderwerpen waar ik alles instop wat ik blogwaardig vindt.

Ik denk dat er nu 50 onderwerpen klaar staan om uit te kiezen.

Heb je een editorial calendar? Met andere woorden: hoe bepaal je wat je wanneer blogt?

Zeker! Het moet wel aansluiten op het seizoen of een strategisch doel dienen – de ondersteuning van een nieuw product bijvoorbeeld.

Blog jij op je zakelijke blog ook over privé-zaken?

Nee. We hebben een duidelijk terrein afgebakend: stylish producten voor picknick, strand, camping, glamping en ander buitengeluk.

Relevantie is bepalend: alleen als ik privé iets doe op dat terrein, zal ik er wat over twitteren, facebooken of bloggen.

Blog jij veel over je eigen producten?

Nee, niet direct.
We proberen onze lezers echt waardevolle inhoudelijke content te bieden op ons gebied.
Verwijzingen naar producten of de webwinkel volgen altijd (secundair) uit een op zichzelf staand (primair) blog-onderwerp.
De commerciële verwijzing is een afgeleide. Zo houd je het interessant, denk ik.
Onze meest gelezen blogposts zijn meer lifestyle of DIY en staan helemaal los van onze producten.

Wat zijn de best gelezen blogberichten?

wintershoot   urbans and indians

De topper is een behind the scenes-verslag van de winterfotoshoot met Danique van Kesteren van 88forever, met haar mooie beelden er in.

webwinkelblog
Op nummer twee staat een lifestyle onderwerp uitgewerkt door Anne van Midden, van Inspire Styling. Zij gaat binnenkort trouwen en was daar erg enthousiast mee bezig. Toen zeiden we: schrijf jij dan maar een post over trouwen in de geest van urbans and indians.
Het werd ‘Bohemian Wedding in the Woods’, een van onze meest gelezen blogposts, vlak gevolgd door een prachtige camper make-over.

Het ’I could do this’ aspect is dus belangrijk. Ook al gaan mensen het waarschijnlijk niet doen, ze moeten er over kunnen dromen. Dat is waarschijnlijk ook de reden van het succes van Pinterest.

Blog jij vooral eigen content, of meer als curator?

Beide. Alles zelf creëren from scratch is natuurlijk beter, maar daar komen we gewoon niet altijd aan toe. We hebben ook nog een webwinkel te runnen, dat blijft een spagaat.

Werk je samen met gastbloggers?

Ja. Sinds kort is Anne van Midden van Inspire Styling onze vaste gastblogger. Daar zijn we heel blij mee.
Zij begrijpt onze gewenste ‘look and feel’ en heeft leuke ideeën. Door haar inzet halen we nu de frequentie van twee blogberichten per maand. We overleggen goed over de onderwerpkeuze, beeldgebruik en tekst om te zorgen dat het goed blijft passen in het totaal.

Levert je blog veel traffic naar je webwinkel op? En: verkoop je meer dankzij je blog?

Dat zie ik nog niet heel direct één op één terug, in de zin van doorklicks, maar we krijgen wel heel veel positieve reacties op onze webwinkel.
Mensen die het echt helemaal GEWELDIG vinden.

Ik denk dat de blog wel bijdraagt aan het complete beeld van een ’shop die tof bezig is’. Het maakt van (potentiële) klanten fans, denk ik.

Krijg je veel comments op je blog?

Niet heel veel. En het bloggen kost veel tijd. Dus je moet wel kritisch blijven naar wat wat oplevert.
Maar ook hier geldt: je verhoogt je credibility en je fanbase. En pas later kan daar een verkoop uit voortkomen.
Zou die persoon ook  bij ons kopen als hij of zij niet 4 maanden geleden met plezier een blogpost heeft gelezen?

Dat is niet traceerbaar, maar vooralsnog blijf ik geloven in de waarde van het verhogen van je expertstatus en merkbeleving.

Post je je blog door naar social media?

Yes! Dat is heel belangrijk – anders weet niemand dat het er is. Wij posten door naar Twitter en Facebook.
En ik laat de berichten ook los terugkomen in de nieuwsbrief.

Met welk blogplatform werk je?

We hebben een maatwerksysteem dat aan onze webwinkel is gekoppeld.

Waarom heb je voor dit platform gekozen?

Onze webwinkel is ook maatwerk en het ontwerp is heel vergelijkbaar.
We wilden graag dat het voor bezoekers voelt als één geheel.

Wat zou je graag nog aan je blog veranderen?

Ik zou er veel en veel meer tijd in willen steken – maar dat gaat op dit moment helaas niet.

Wat vind jij het moeilijkst aan bloggen?

Elke keer weer een goed blogbericht leveren terwijl je het druk hebt met andere zaken. Zaten er maar 48 uur in een etmaal!

Wat vind jij het allerleukste aan bloggen?

Dat je zo heerlijk in een inspirerend onderwerp kan duiken dat gerelateerd is aan je werkveld.

En dat het meerdere aspecten in zich heeft: inspiratie, beeldredactie, tekstredactie, commercie, branding, strategie.

Last but not least: wat is jouw gouden tip voor bloggende webwinkeliers?

Vraag je bij elk onderwerp af wat de relatie is met je core business en waarom jij daarover zou moeten bloggen. En inspireer! Dat is wat mensen leuk vinden.

Over Urbans and Indians

webwinkelblog

Lees hier meer over Linda, Marielle en Urbans and Indians.
Bekijk hier de community van Urbans and Indians.

Urbans and Indians op Facebook
Urbans and Indians op Twitter
Urbans and Indians op Pinterest

Meer leren over bloggen voor webwinkel?

Als jij blogt vanuit jouw expertise, profileer jij je als sympathieke expert en gunnen jouw potentiële klanten jou de koop.

Klinkt goed, hè?
Wil jij leren hoe je met plezier en een planning blogt?
Hoe je zulke inspirerende blogcontent creëert dat je blog verslonden wordt?
Hoe je en passant superinteressante content voor je social  media kanalen ontwikkelt?

Met andere woorden: wil jij, terwijl je je klant inspireert, adviseert en helpt, meer verkopen realiseren?

>> bestel het Werkboek Bloggen voor Webwinkeliers <<

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , ,

1 reactie bij Bloggen voor webwinkel: Urbans and Indians

  1. avatar
    Becky Biard 2 mei 2014 bij 13:16 #

    Wat een fijne blog!
    Ik probeer ook een balans te vinden tussen mijn shop en mijn blog. Het is altijd fijn om van andere ervaringen te lezen en uiteraard tips te krijgen!
    Voor mij is Twitter een hele nieuwe wereld en ondanks mijn privé en zakelijke account..ga ik hier toch steeds niet structureel mee aan de slag.. Is Twitter een medium die ik echt niet mag overslaan? Of is blog/shop/FB/pinterest een goede basis?

Geef een reactie