Bloggen voor je webwinkel: wat en & waarom?


Widget area "Blog widget" not found. Registered widget areas (sidebars) are:
header-widget
email-widget
blog-widget
twitter-widget
widget-pagina-template
widgets_for_shortcodes
primary
secondary
footer-1
footer-2
footer-3
footer-4
homepage
widgets-page-template

Bloggen voor webwinkel? Daar gooien wij WebVedettes je mee dood. Maar dat komt omdat bloggen voor je webwinkel ook zo nuttig, ja zelfs noodzakelijk, is. 

Zoals we eerder al aangaven: bloggen is (weer) hot. Na een korte inzinking een paar jaar geleden, waarin bekende bloggers hun focus verlegden naar social media, is bloggen nu weer helemaal terug. Niet alleen het aantal bloggende mensen neemt toe, ook het aantal bloggende merken groeit. Het blog van HEMA is daar een uitstekend voorbeeld van.

En zo’n HEMA doet dat natuurlijk niet voor niets… In dit artikel laten we zien om welke drie redenen bloggen voor webwinkel zo belangrijk is.

Het verschil tussen een ‘gewoon’ blog en een webwinkelblog

“Er bestaan al zoveel mooie blogs – daar heb ik toch niets aan toe te voegen?”

Dat denken veel webwinkeliers.
Voor we gaan uitleggen waarom bloggen zo belangrijk is, gaan we daarom eerst wat dieper in op het verschil tussen een lifestyle/fashion/mommy/beautyblog – en een webwinkelblog.

Goed nieuws!

Jij hoeft niet de laatste mode, de nieuwste interieurtrends of je diepste zieleroerselen te delen. Want jouw webwinkelblog is gericht op het opbouwen van de know, like & trust-factor – de gunfactor dus.

Jij schrijft over de dingen die jouw potentiële klant interessant vind én die bij jouw webwinkel passen.
Jij blogt om te laten zien waar jouw webwinkel voor staat. Jouw webwinkelblog geeft je (potentiële) klant de achtergrondinformatie die je in je webwinkel niet kwijt kan. En uiteindelijk scoor je, dankzij je webwinkelblog, ook hoger in Google.

Bloggen voor webwinkel: 3 redenen

waarom-blogen-voor-webwinkel-goed -is- webvedettes

1. Bloggen creëert de gunfactor

Met een blog geef je veel meer diepte aan je merk dan je met alleen je webwinkel kan doen.
Je kunt de mens achter je merk laten zien, je (potentiële) klant inspireren, adviseren en helpen en er zo voor zorgen dat ze jou leren kennen, dat ze je sympathiek vinden én je vertrouwen.

http://www.jeffbullas.com/2013/03/11/10-insights-on-social-media-and-blogging-influence-new-research/

(infographic: Jeff Bullas)

Bovendien: met een goed webwinkelblog biedt je content die ook interessant is voor ‘gewone’ bloggers. En daarmee vergroot je de kans dat dat zij op hunlifestyle of mommy-blog over jouw webwinkel bloggen. Erg interessant, want onderzoek wijst uit dat consumenten zich, nog eerder dan door Facebook en andere social media, door blogs laten beïnvloeden tot aankoop.

2. Bloggen verkleint de stap naar kopen

De stap van social media naar je webshop is groot. Mensen die gewoon lekker wat op Facebook aan het kijken zijn, zullen niet snel de stap zetten naar jouw webwinkel – behalve natuurlijk als jij een geweldige aanbieding hebt. Maar iedere dag een geweldige aanbieding – dat is niet echt werkbaar, op de lange termijn.

Hoe krijg je je (potentiële) klant dan naar je webwinkel?

Via een omweg – want via je blog.
Dat werkt zo: op je blog deel je relevante content, oftewel: informatie waar jouw klant echt op zit te wachten. Vervolgens deel je een link naar die content op social media. Jouw klant ziet op Facebook dat jij een mooie moodboard of een inspirerend filmpje hebt gedeeld, en klikt door.
Eenmaal op je blog beland, ziet ze nog veel meer inspirerende content. Content die soms ook naar een voor haar interessant product verwijst.
Zo creëer je met je blog een warm bedje, en leert ze je kennen, leuk vinden en vertrouwen. En met die gunfacor geladen is shoppen een stuk makkelijker.

>> lees meer over deze Hink-Stap-Sprong, ofwel: Content Marketing!

3. Bloggen is goed voor SEO

Last but definitely not least: bloggen is geweldig voor SEO, oftewel je zoekmachine-optimalisatie.
Dat zit zo: een webwinkel is over het algemeen behoorlijk statisch – behalve natuurlijk als je iedere week nieuwe producten upload. Met een blog op je eigen url kun je je url zo vaak je maar wil verrijken met voor jouw webwinkel relevante zoekwoorden en -termen.
En hoe meer relevante zoekwoorden- en termen je op je webwinkelblog gebruikt, hoe hoger de searchbots van Google je webwinkel zullen aanslaan.

Overtuigd van een webwinkelblog?

Bloggen voor je webwinkel is een win-win-winsituatie. Met een goed webwinkelblog:

  • creëer je de gunfactor,
  • verleid je je (potentiële) klant op een sympathieke manier om de stap naar je webwinkel te zetten én
  • verbeter je je SEO

Nog vragen over webwinkelbloggen?

Heb jij nog vragen over bloggen voor je webwinkel?
Stel ze hieronder, wij beantwoorden ze graag!

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

11 reactie bij Bloggen voor je webwinkel: wat en & waarom?

  1. avatar
    Linda Groeneveld 9 februari 2015 bij 10:31 #

    Mijn doelgroep: moeders met kleine kinderen. Ook grootouders blijken de winkel te vinden. Mijn kinderen zijn volwassen en in mijn blogs duik ik af en toe in het verleden, met een flinke knipoog en een beetje humor. Eigenlijk ben ik de petemoei van mijn (sprookjes) webwinkel.
    Ik gebruik de anekdotes om producten onder de aandacht te brengen, maak eigenlijk een bruggetje. Zomaar iets schrijven over een product alleen, verlamt me, ik kan daar weinig mee, landingspagina’s geven al veel info. Ik zit natuurlijk wel met de doelgroep: schrik ik jonge ouders zo niet af?

  2. avatar
    brechje 9 februari 2015 bij 09:11 #

    Hoi Webvedettes!

    Helemaal gelijk en ik wil ook graag een blog-poging gaan ondernemen.
    Alleen; mijn site is meer dan een webshop. De shop is onderdeel van mijn site. Laat ik de blog dan ook onderdeel van mijn site worden? Dat klinkt wel logischer toch?

    • avatar
      Diana van Ewijk 9 februari 2015 bij 09:23 #

      Die vraag hebben we vaker gehoord, en gaan we komende week zeker behandelen in onze #BlogTiendaagse, Brechje! Dankjewel 🙂

  3. avatar
    Lieke 5 februari 2015 bij 12:43 #

    Hoi Webvedettes
    Leuk stuk! Was me al wel bewust van belang van bloggen voor je webwinkel en ben inmiddels gestart met gastbloggen op andere sites (ook met als doel beter gevonden worden en de persoon achter mijn webwinkel laten zien) Snap dat het nóg beter is om het toch zelf te gaan doen. Lijkt me ook erg leuk maar hoe kan je dat technisch het beste aanpakken? Een blog laten inbouwen in mijn site/shop of kan je een externe blog dienst koppelen?
    Groetjes Lieke (Tufft)

    • avatar
      Diana van Ewijk 6 februari 2015 bij 11:08 #

      Hoi Lieke, Dank voor het compliment! Het allerbest (ook met het oog op SEO) is in laten bouwen in je eigen webwinkel. Dat zou in jouw geval zijn: tufft.nl/blog. Soms is dat echter niet mogelijk, en dan is een externe blog, bijv. via WordPress.com, een goed alternatief. Ik zet deze vraag ook op de lijst voor onze serie #VAvideo’s – zou je ‘m live willen stellen?

      • avatar
        Lieke 9 februari 2015 bij 10:01 #

        Hoi Diana,
        Bedankt voor je reactie én het antwoord op mijn vraag. Live stellen, wat houdt dat in? filmpje opnemen?
        Ik ga jullie tips en tricks in de gaten houden de komende 10 dagen!

  4. avatar
    Liza 4 februari 2015 bij 23:13 #

    Maar Dianaaaaaaaa waar halen we de tijd nou vandaan voor goede blogs met inspirerende fotoooooossss???

    • avatar
      Diana van Ewijk 6 februari 2015 bij 11:06 #

      Tja, Liza, dat is vraag 1 natuurlijk 🙂 Wat heel erg helpt is je te realiseren dat marketing tijd kost – en dat je daar ruimte voor MOET maken in je planning. Vervolgens moet je natuurlijk kijken aan welke vorm van marketing je je tijd besteedt. Misschien kun je wel goed bloggen, maar qua foto’s iets minder high brow werken? Of misschien moet je investeren in jezelf bij spijkeren op fotogafie-gebied? Het alternatief is: uitbesteden. Dan kost het geen tijd, maar wel geld. Het komt uit de lengte, of uit te breedte, wat dat betreft 🙂

      • avatar
        Liza 6 februari 2015 bij 13:03 #

        Dank voor het antwoord! Ik heb er de afgelopen dagen over nagedacht en heb denk ik een vorm van bloggen gevonden waar ik me wel in kan vinden en waar klanten ook aan mee kunnen werken. En daar komt de truc w.b. de tijd vinden. Als je iets leuk vindt maak je tijd. Thanks voor de inspiratie!

        • avatar
          Diana van Ewijk 6 februari 2015 bij 15:41 #

          Wat goed, Liza! Nu ben ik natuurlijk heel erg benieuwd… Heel veel succes en zie het graag tegemoet, als je zover bent!

  5. avatar
    Lilian 4 februari 2015 bij 19:23 #

    Het staat al een tijdje hoog op ons lijstje: bloggen! Maar is videobloggen (vloggen) ook een aanrader en verbetert het je SEO op eenzelfde manier?

Geef een reactie