Bloggen voor Webwinkel: LOVY kindersieraden

Bloggen voor webwinkel? Daar heb jij dus geen tijd voor. Jij bent druk  met produktpagina’s optimaliseren voor SEO, je warehouse aansturen, twitteren en continu speuren naar geweldige nieuwe produkten voor in jouw webwinkel. Klopt dat een beetje?

Well, have we got news for you…

Bloggen voor je webwinkel is de basis.

Wablief? Bloggen voor je webwinkel is de basis van je online marketing strategie?
Yep.

Let op: op je blog deel je waardevolle informatie – informatie waar jouw potentiele klant om zit te springen.
Met die waardevolle informatie (ook wel content genoemd) inspireer, adviseer en help jij jouw doelgroep.
Daarnaast laat je op je blog de mens achter je merk zien.
Vervolgens deel je de inhoud van je blog via je social media kanalen, waardoor jouw Twittervolgers en Facebook Fans je sympathiek gaan vinden (want je inspireert en adviseert haar) en vooral: gaan vertrouwen.
Zij zien namelijk dat jij een sypathieke expert bent en gunnen jou vervolgens de koop – niet Zalando, Bol.com of Wehkamp.

Succesvol bloggen voor webwinkel: interviewserie

Overtuigd?
Dan kun je vast wel wt inspiratie gebruiken…

De komende weken vind je op MamaMarketing.nl interviews met succesvol bloggende webwinkels.
De eerste in de rij is Laura van den Brink, van LOVY luxe kindersieraden.
Niet geheel ontoevallig: Laura stond met ons aan de wieg van MamaMarketing en heeft, mede dankzij haar blog, haar webwinkel zodanig uitgebouwd dat ze nu fulltime ondernemer is.

Webwinkelblogger Laura van den Brink
LOVY luxe kindersieraden

laura_mmm

Wat is het hoofddoel van je blog?

Met mijn blog wil ik laten zien waar LOVY voor staat en waarom ik doe wat ik doe. Eigenlijk de achtergrondinformatie die je niet zo snel bij een productomschrijving zet in een webshop. Uiteindelijk is het natuurlijk de bedoeling om er ook hoog mee te scoren in Google. En dat lukt vrij aardig…

Schrijf jij SEO-bewust?

Jazeker, maar daar begin ik nooit mee. Ik heb gemerkt dat ik daar heel onnatuurlijk van ga schrijven.
Als ik mijn eerste blogposts teruglees, zie ik dat ik heel erg met keywords bezig was. Tegenwoordig is de interactie met mijn lezers veel belangrijker.

Hoe persoonlijker de blogposts, hoe meer likes en reacties.

SEO komt bij mij na het schrijven. Dan check ik of de keywords op de juiste plaatsen staan en of ik goed heb afgewisseld. En plaats ik interne en externe links waar dat logisch is voor de lezer.

Hoe kom je aan inspiratie voor je blog?

Poeh, de hele dag door. Ik heb zoveel te vertellen, maar ik kom niet aan al het schrijven toe.
Meestal schrijf ik spontaan, wanneer een onderwerp bij me opkomt. Iets wat met de actualiteit te maken heeft (zoals de LOVY namenlijst met ook aandacht voor de populairste namen van 2013) of een nieuwe collectie waar ik mee bezig ben.

Heb je een editorial calendar? Met andere woorden: hoe bepaal je wat je wanneer blogt?

Ik heb wel een contentkalender in het cms van mijn blog, maar werk er momenteel niet mee.
Mijn webshop en klanten gaan vóór, als het om schrijven gaat. En het voelde als een keurslijf toen ik nog strikt met de kalender werkte. Om dan regelmatig je eigen deadlines te missen, dat gaf geen goed gevoel.

Inmiddels blog ik af en toe, maar eigenlijk te weinig. Ik moet een nieuwe manier vinden om een werkbare contentkalender op te zetten.

Dat is zeker een aandachtspunt voor 2014: vaker en gestructureerder bloggen.

Maar ook dan gaat kwaliteit altijd voor kwantiteit.

Blog jij op je zakelijke blog ook over privé-zaken?

Ja, ik schrijf mijn blogposts ook echt als Laura.

Ik ben LOVY en ik schrijf dan ook altijd als persoon.

Soms zakelijk, maar meestal zoals ik gewoon tegen iemand zou praten. Dat schrijft – en leest – het lekkerst.

Blog jij veel over je eigen producten?

Mijn blog geeft vooral achtergrondinformatie over mijn producten. Dus een echte reclamepost zal je niet zo snel voorbij zien komen.
Maar indirect schrijf ik natuurlijk wél over mijn producten. Dat probeer ik dan te mixen en volgens mij komt dat niet opdringerig over bij de lezer.

Wat zijn de best gelezen berichten?

bloggen voor webwinkel laura lovy

Dat is soms heel onvoorspelbaar. Maar de artikelen die iets van lezers vragen (zoals het checken van de namenlijst) of de opmerkelijke onderwerpen (zoals het armbandje voor Prince George) die worden goed gelezen en gedeeld via social media.

Blog jij vooral eigen content, of meer als curator?

Alle teksten op mijn website schrijf ik zelf. Ik plaats geen content van anderen.

Werk je samen met gastbloggers?

Nee, daar heb ik ook geen behoefte aan. Voor mij heeft het geen toegevoegde waarde om iemand anders te laten schrijven. Wel interview ik (heel) soms een collega. Maar ook die teksten schrijf ik dan zelf.

Wat is het meest verrassende wat je blog je gebracht heeft?

Een hele leuke plaatsing in een tijdschrift.

Ik deed best veel moeite om in de pers te komen via persberichten en de beeldbank van De Perswinkel en deze styliste vond me juist via mijn blog…

Levert je blog veel traffic naar je webwinkel op? En: verkoop je meer dankzij je blog?

Ja, ongeveer 80% van mijn webshopbezoekers komt via mijn blog binnen.

Krijg je veel comments op je blog?

Nee, vrij weinig. Maar wanneer ik de posts op Facebook deel, krijg ik daar wel veel reacties.

Post je je blog door naar social media?

Ja, dat doe ik handmatig, niet automatisch.
Mijn lezers zitten vooral op Facebook en daar krijg ik dan ook de meeste reacties van.
Via Twitter ook wel, maar toch een stuk minder.

Plaats je je blog niet door, dan is dat denk ik een gemiste kans.

Ik verspreid sommige posts ook nog via mijn nieuwsbrief.

Met welk blogplatform werk je?

Ik werk met WordPress.

Waarom heb je voor dit platform gekozen?

Mijn eerste website werd in WordPress gemaakt en in ben me erin gaan verdiepen om die zelf te onderhouden.
Daarna heb ik mijn huidige blog van scratch af helemaal zelf gemaakt.
Ik vind het een heel fijn systeem, heel goed om vindbaar te zijn in Google en je kunt er zoveel toeters en bellen aan hangen als je wilt (de zogenaamde plugins). Ik ben fan!

Wat zou je graag nog aan je blog veranderen?

Niet echt veranderen, maar ik zou wel vaker willen schrijven en artikelen plaatsen.

Wat vind jij het moeilijkst aan bloggen?

Om de regelmaat erin te houden.

Wat vind jij het allerleukste aan bloggen?

Dat het een soort dagboek wordt, waar je zelf ook in terug kunt lezen. En blogposts uit een (soms ver) verleden kunnen nog heel goed voor extra traffic naar je website zorgen.

Last but not least: wat is jouw gouden tip voor bloggende webwinkeliers?

Twijfel niet teveel om te beginnen met bloggen.

Hoe vaker je blogt, hoe leuker je het gaat vinden.

Je hebt echt wat vlieguren nodig om er een routine in te krijgen. En hoe eerder je begint, hoe sneller dat gaat.

Over Laura en LOVY

Laura van den Brink runt het luxe kindersieradenmerk LOVY. Via haar blog en webshop verkoopt ze haar sieraden aan klanten in binnen- en buitenland.
Twee jaar geleden stopte ze met haar baan als ambtenaar bij een gemeente en ging ze fulltime aan de slag met haar sieradenlijn in haar eigen studio. Via haar blog geeft Laura een kijkje achter de schermen van haar merk én scoort ze hoog op populaire zoekwoorden in Google.

Je vind Laura ook op Facebook, Twitter en Pinterest.

Meer leren over bloggen voor webwinkel?

Als jij blogt vanuit jouw expertise, profileer jij je als sympathieke expert en gunnen jouw potentiële klanten jou de koop.

Klinkt goed, hè?
Wil jij leren hoe je met plezier en een planning blogt?
Hoe je zulke inspirerende blogcontent creëert dat je blog verslonden wordt?
Hoe je en passant superinteressante content voor je social  media kanalen ontwikkelt?

Met andere woorden: wil jij, terwijl je je klant inspireert, adviseert en helpt, meer verkopen realiseren?

>> bestel het Werkboek Bloggen voor Webwinkeliers <<

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , ,

1 reactie bij Bloggen voor Webwinkel: LOVY kindersieraden

  1. avatar
    Inge 9 februari 2014 bij 20:06 #

    Bedankt voor deze waardevolle blog! En inderdaad je blog met je niet gaan schrijven met in je achterhoofd dat al je zoekwoorden er in staan. Want dan wordt heel “onpersoonlijk” en niet jou zeg maar.

Geef een reactie