Bouw een stevig web om jouw shop

Je hebt net een prachtige nieuwe webshop gebouwd. Trots vertel je dat natuurlijk aan iedereen die het maar wil horen. Een paar vrienden, familie en de buurvrouw nemen een kijkje, maar verder zie je niet zoveel verkeer op jouw website. Leuk, maar hoe trek je nou die potentiële klanten jouw webshop in?

De winkeldeuren zijn geopend

Er zijn natuurlijk heel veel manieren om bezoekers naar jouw website te trekken. En veel van die manieren kosten geld. Maar na die investering in webshop en assortiment, ben je wel een beetje door je budget heen. Veel bezoek komt nog altijd via de zoekmachines, en als we eerlijk zijn voornamelijk via Google. Maar voordat je door je potentiële klanten gevonden wordt, moet je wel eerst gevonden worden door Google. En Google kan je pas vinden als je verbonden bent met andere websites.
Google heeft zelf een handig filmpje gemaakt over hoe zoekmachines werken.

Natuurlijk is het belangrijk om je website technisch goed op orde te hebben, en om in je content rekening te houden met belangrijke woorden waarop je graag gevonden zou willen worden. Maar als jouw webshop daar mooi staat te wezen en je hebt een enkele verwijzing vanaf je LinkedIn profiel, dan zul je niet goed gevonden worden door Google.

Inlinks

Inlinks zijn linkjes die naar jouw website toe leiden. En als je net een nieuwe site hebt, dan is het belangrijk om zoveel mogelijk inlinks te regelen. Hoe doe je dat?

linkbuilding

Vijf tips om het web om jouw shop te verstevigen:

1. Social Media

Zet verschillende sociale media in. Sociale media worden ook steeds belangrijker bij Google. Twitter, Facebook, maar zeker ook Pinterest, Youtube en Google+ kunnen je helpen met je SEO. Zorg dat je ook hiervandaan goed linkt naar je eigen webshop, maar ook naar product pagina’s en dergelijke. Zorg dat je profielpagina’s goede links bevatten naar jouw webshop. En deel ook met de wereld dat je bestaat en vraag ook anderen dit met de wereld te delen. Zorg daarbij niet alleen voor linkjes naar je homepage, maar deel ook jouw producten, blogs, acties en dergelijke, zodat er op verschillende manieren.

2. Persbericht

Stuur een persbericht uit. Je hebt een winkel geopend, dus dat is nieuws. Laat zien dat je er bent en vergeet zeker niet ook je persbericht naar de blogs te sturen. Als zij een bericht plaatsen, nemen ze daar natuurlijk ook een link naar jouw site in op. Google kijkt niet alleen naar de link, maar ook naar de kwaliteit van die link. Daarom is het altijd goed als anderen over jouw merk, jouw webshop schrijven.

3. Gastbloggen

Door te gastbloggen kun je niet alleen je expert status verder opbouwen, je zorgt natuurlijk voor een linkje naar je eigen website of naar het product of onderwerp op jouw website waarover je een gastblog schrijft. Ook hier speelt net als bij publiciteit in de pers, de kwaliteit van link een grote rol.

4. Online adverteren

Dat klinkt misschien gek, maar dat is het niet. Door online te adverteren zorg je niet alleen met de advertentie voor meer traffic (bezoekers) naar je site, maar je zorgt ook weer voor links naar je site. Omdat je geen groot budget hebt, maar je gebruik van de AdWords aanbieding die Google iedereen stuur, en ook van de Facebook aanbieding. Zo kun je toch beginnen met adverteren, zonder dat het je veel geld hoeft te kosten. En officieel is het natuurlijk niet zo, maar het heeft wel degelijk invloed op je SEO als je AdWords inzet. Zoals dat geldt voor alle producten van Google.

5. Intern linken

En als Google je website heeft gevonden, zorg dan ook voor een goede interne linkstructuur. Door ook intern, dus binnen je site, met de volledige URL naar een andere pagina te verwijzen, kun je ervoor zorgen dat je pagina’s goed gevonden worden. Google indexeert en waardeert iedere pagina afzonderlijk, dus ook linkjes vanuit je eigen site tellen mee!

Succes met je nieuwe webshop en nu aan de slag met het steviger maken van jouw web!

avatar

About Dana Taberima

Dana Taberima is marketing en communicatie expert bij WebVedettes. Als de ‘nerd’ van het WV-team deelt zij ook graag kennis over de meer technische aspecten van de marketing, zoals Google Analytics en SEO. De diensten, waar ze webshops helpt beter te presteren, met o.a. WebwinkelScan, conversie optimalisatie en campagnes en aanbood via haar bureau Luzente Communicatie, zijn nu ondergebracht bij WebVedettes. Volg Dana op Twitter of LinkedIn

, , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie