Boven het maaiveld

“Knip deze hele kant maar kort,” zei ze kordaat tegen de kapper.

Die keek ontsteld naar mij: een klein meisje dat haar prachtige lange haar af wilde knippen?
Schande! Straks zou ze natuurlijk worden uitgelachen op school – dat wilde ik toch niet op mijn geweten hebben?
“Knip maar kort,” knikte ik, ontaarde moeder die ik ben. Ik vind dat zij dat zelf mag weten.

“Ziezo,” zei dochterlief een half uurtje later. “Da’s ook weer gebeurd.”
En, terwijl ze haar half-kort-half-lange kapsel in de spiegel bewonderde: “Mooi, hè, mam?”
Ik knikte van ja, want hoe haar haar ook zit, ik vind haar sowieso prachtig.
Opgetogen huppelde ze de kapsalon uit.

De volgende dag moest ze naar hardlooptraining.

“Hebben we nog een muts, mam?”

vroeg ze, overdadig gehuld in een vest met hoodie én haar winterjas met extra-grote capuchon.

“En waar is eigenlijk dat ene hoedje gebleven?”

Eenmaal in het park rende ze, ingepakt als een mummy, haar rondjes. Puffend en zwetend tussen de bepaardestaarte meiden, hand stevig op haar hoofd om haar twéé capuchons veilig op hun plek te houden.

Voor geen goud stak ze haar halfkaalgeknipte koppie boven het langgelokte maaiveld uit.

Opvallen? Dat moet je durven.

Niet alleen als achtjarige, maar ook als webwinkelier.
Want hoe meer jij opvalt, hoe meer mensen je zien.

Ja, okee – dat moet je natuurlijk wel op een positieve manier opvallen.
Bijvoorbeeld omdat jij álles weet over bewust, duurzaam en groen leven met een gezin.
En omdat je die kennis deelt, via een blog. Dat je eigen onderzoek doet en stelling neemt.
Dat je mensen adviseert, inspireert en helpt.
Doe je dat consequent, dan leren mensen jou kennen als sympathieke expert.
En dan gunnen ze jou de koop, als ze eens een 100% bpa-vrij en gifvrij kunststof broodtrommel nodig hebben.

Boven dat maaiveld uit dus, met je al dan niet halfkaalgeknipte koppie.

Er zijn al genoeg webwinkels die van alles voor iedereen verkopen – daar ga jij je echt niet meer op onderscheiden.
Zorg liever dat je uniek bent.

Superspecialisten hebben de toekomst.

Bovendien is dat echt veel leuker dan met knalrood hoofd doorhollen, omdat je bang bent om buiten de groep te vallen.

PS:
Wil jij een webwinkel beginnen, maar rammelt je ondernemingsplan nog aan alle kanten?
>;>; Schrijf je in voor onze Online Training Ondernemingsplan Schrijven <;<;
Wij leggen uit hoe je een overtuigend ondernemingsplan schrijft, en daarna ga jij zelf aan de slag. Vervolgens lezen wij jouw concept-ondernemingsplan door en geven, in een live sessie, feedback waarmee je alle zwakke plekken eruit haalt. Klinkt goed?
Beschikbaar vanaf 3 maart!

, ,

3 reactie bij Boven het maaiveld

  1. Monique Bouwkamp 1 februari 2014 bij 18:00 #

    Leuk stukje! Helemaal mee eens!

    Het blijft moeilijk om je te onderscheiden tussen de duizenden andere leuke websites maar je specialiseren is zeker een goede optie om dit te doen!

    Zelf zit ik in de kralen business en zie daardoor honderden sieraden webshops voorbijkomen. Vaak met bijna precies dezelfde items.. Zonde! Je valt pas op als je iets aparts hebt. Dat vind ik tenminste altijd leuk om te zien en ik maak regelmatig promotie (vooral via instagram) voor andere sites gewoon omdat ik hun stijl zo leuk vind 🙂

    Met mijn eigen webshop probeer ik me te onderscheiden door niet alleen kralen te verkopen maar ook veel tips te geven om sieraden te maken (o.a. Met video tutorials) EN tips om ze te verkopen. Op mijn Facebook pagina (Beads & Basics) gaan er van de 10 posts max 2 over ‘mezelf’ de rest zijn vooral inspiratie foto’s en tutorials (vaak van Pinterest) En als ik die materialen niet verkoop verwijs ik mensen gerust naar andere webshops.

    Mensen adviseren, inspireren en helpen! Helemaal mee eens! 🙂

    (Bovendien heb je hierdoor veel leuke contacten met klanten en dat maakt je werk als soms toch een beetje eenzame webwinkelier achter de computer een stuk leuker!)

  2. Patricia 1 februari 2014 bij 10:18 #

    Ja, dat herken ik wel! Dat kind met korte haren – dat was ik jaren geleden! 🙂

    En dat zit er nog steeds in: je eigen weg vinden als ondernemer is zo belangrijk! En een groot deel waar je je creativiteit echt in kwijt kunt.

    Maar er zijn zo veel mogelijkheden! En juist daarom is niche marketing zo belangrijk: ‘Instead of being a small fish in a very large pond, make your pond smaller!’

  3. Liesbeth 1 februari 2014 bij 10:03 #

    Helemaal mee eens! Ga er voor!