Brand direct to consumer: Roodborstje (interview)

“Een webwinkel is geen carriere!” roepen sommige powerfeminsten al jaren. Al die webwinkeltjes in zelfgehaakte babymutsjes – dat is een hobby, geen fatsoenlijke loopbaan.

Tot op zekere hoogte hebben ze gelijk: een groot gedeelte van deze webwinkeliers ziet haar webwinkel ook als hobby. Een plek om de dingen die je met veel plezier maakt te verkopen. En dat is prima.
Maar er is ook een groep ambitieuze makers: voor hen is hun webwinkel wel degelijk een carriere. Want je geld verdienen met je zelfgemaakte producten? Makkelijk is het niet – maar het kán wel!

In dit interview spreken we Ellen van der Velde, van het merk Roodborstje, over hoe zij haar merk via haar eigen webwinkel verkoopt.
Ellen is een voorbeeld van een brand direct to consumer-webwinkel. Brand-direct-to-consumer is niets anders dan: merken die hun producten rechtstreeks aan de consument verkopen. Dit business model is flink in opkomst.

De opkomst van brands-direct-to-consumers

Het aantal fabrikanten van consumentengoederen, zoals Philips, dat direct aan de consument is gaan verkopen is in 2013 met 71% is gestegen, van 24% in 2012 naar in totaal 40% van alle fabrikanten dit jaar.*

Maar waarom is dat eigenlijk?

Waarom wil een merk direct aan de consument verkopen?

De reden waarom dit businessmodel in opkomst is, is omdat merken:

  • meer inzicht wil krijgen in hun klanten
  • hun klanten beter willen kunnen bedienen – op een manier die bij het merk past
  • meer grip wil hebben op hun online presence
  • hun klanten meer willen betrekken bij productonwikkeling en innovatie
  • meer willen verkopen via hun eigen online verkoopkanaal

Genoeg redenen dus om een direct lijntje met je klant te willen hebben en behouden!

Waarom kiest de consument voor dit business model?

Ook voor de consument is dit model aantrekkelijk. Zij kiest er voor om bij brand-direct-to-counsumers te verkopen, omdat ze:

  • liefde heeft voor het merk
  • de zekerheid wilhebben dat ze een specifiek product kan vinden

Die combinatie maakt merken die direct aan consumenten verkopen sterk.

Voorbeelden van Brand-direct-Consumers webwinkels

Grote voorbeelden zijn Apple en Nike, kleinere merken die rechtstreeks aan de klant verkopen zijn bijvoorbeeld Bugaboo en Koeka. Maar ook een illustrator als Ellen van der Velden, van Roodborstje, die haar werk via een eigen webwinkel verkoopt, is een voorbeeld van brands die direct to consumers verkopen.

Omdat wij bij MamaMarketing veel bewondering hebben voor makers die de stap zetten van creatief naar ondernemer, interviewen wij Ellen graag over haar merk en keuzes.

Over Ellen van der Velden

ellenvandervelden

Ellen van der Velden is van oorsprong illustratrice.
Toen zij in verwachting was van haar eerste kindje, begon ze met het tekenen van geboortekaartjes. Dit is inmiddels een wat uit de hand gelopen hobby geworden – met een eigen webwinkel, ontworpen door haar man Peter die grafisch ontwerper is. Ellen is inmiddels opnieuw zwanger en combineert dit nog steeds met tekenen van geboortekaartjes.

12 vragen aan Ellen

Wat is Roodborstje voor soort webwinkel?

Brand direct to consumer: Roodborstje (interview)

Roodborstje is een merk voor moeders die op zoek zijn naar lieve en vriendelijke producten voor hun kinderen. Roodborstje heeft een unieke stijl en hecht grote waarde aan sfeer en uitstraling; zo wordt er bijvoorbeeld op de website met sfeerfoto’s gewerkt in plaats van alleen kale productfoto’s.

Ook in materiaalkeuze werkt deze aanpak door: de geboortekaartjes worden op FSC Gmund papier geprint, wat een natuurlijke en vriendelijke uitstraling geeft.

Hoe kom je aan de naam?

roodborstje logoDoor een combinatie van factoren. Mijn achternaam is ‘Van der Velden – Roodhart’, die van mijn kinderen Roodhart. Daarnaast vind ik het altijd al leuk om vogeltjes te tekenen, omdat ze meestal zo vriendelijk en kalm ogen. Bij elkaar worden deze twee dingen worden een kapstokje…
Nadat mijn dochter was geboren, bedacht ik dat er weer een nieuw mensje de wereld in is gevlogen en zo kwam ik op het idee om het merk Roodborstje te noemen.

In het logo kon ik op een leuke manier ook het rode hart als borst verwerken waardoor de naam en symboliek op een mooie manier samen werden gevoegd.

Jij bent van huis uit illustrator. Wanneer en waarom ben je je eigen webwinkel gestart?

Meisje-geboortekaartje-0025-A

Ik ben afgestudeerd aan de Kunstacademie als illustrator. Daarna heb ik twee jaar freelance gewerkt voor o.a. Uitgeverij de Bezige Bij en Thomas Rap.
Nadat ik was bevallen van mijn dochtertje, wilde ik thuis zijn voor mijn kleintje en niet meer in opdracht werken.

Jongen-geboortekaartje-0024-AIk had bovendien zoveel varianten van een geboortekaartje geschetst, dat mijn man op het idee kwam om een webwinkel te starten. Dit is zo’n drie jaar geleden.

Jongen-geboortekaartje-0000-vz

Deze situatie is voor ons perfect: ik ben thuis voor de kleintjes en werk in de avond-uurtjes en als de kinderen op bed liggen aan mijn merk.

Jij verkoopt als merk direct aan de consument. Waarom heb je hier voor gekozen?

moodkids_webshop

In de eerste instantie omdat dit het makkelijkste is. Mijn tijd was beperkt, en ik was daardoor niet in de gelegenheid om bijvoorbeeld winkels te benaderen.
Inmiddels doe ik het vooral om mijn eigen identiteit te waarborgen. Bovendien: het contact met de moeders en vaders is vaak zo leuk – dat zou ik niet willen missen!

201-BP-Oranje-blauw-rose-bloem
Sommige producten, zoals bijvoorbeeld het behang, zou ik wellicht ook wel via winkels willen aanbieden, maar tot nu toe heb ik nog geen tijd kunnen vrijmaken om dat echt op poten te zetten.

Had je voor jezelf een stappenplan? Hoe heb je het aangepakt?

Eigenlijk niet… ik ben gewoon begonnen, met het idee dat andere mensen het misschien ook wel leuk zouden vinden!

Wat waren de drempels en problemen waar je tegenaan liep?

0007-PR

Gelukkig bijna geen! Mijn man is grafisch vormgever en heeft redelijke wat ervaring op het gebied van design, internet en productie mogelijkheden. Hierdoor kunnen we veel zelf en produceren we de kaartjes en prints bij goede vrienden van ons die een drukkerij hebben.

Dit houdt de lijnen kort en bovendien houden we de kwaliteit van onze producten zo zelf in de hand. Een voorbeeld: wij rillen/vouwen de kaartjes nog met een handmatig machientje omdat ik dit mooier vind dan een vol-automatische machine.

Het enige wat af en toe lastig is, is de verzending. Als webwinkelier ben je afhankelijk van de post en die is soms best ruw met de pakketjes. Maar wij zijn vindingrijk; om te borgen dat de kaartjes onbeschadigd aankomen, zijn we overgestapt op prachtige handgemaakte houten doosjes in de vorm van een vogelhuisje. Grotere prints verpakken we tussen twee hardboard platen en het behang versturen we in kokers – zo komen onze producten in perfecte staan aan bij onze klanten.

Wat zijn de best lopende producten in je webwinkel?

Hippe geboortekaartjes top 8   gratis proefdruk  Roodborstje

De geboortekaartjes doen het erg goed en de prints worden regelmatig meebesteld. Het behang is net nieuw, dus daar heb ik nog niet zo’n zicht op – maar dat gaat ook wel lopen.

Je verkoopt, naast je geboortekaartjes, ook behang met je eigen ontwerp. Kun je daar iets meer over vertellen?

301-BP-Oranje-Groen-grijs-vosjess

Het behang ben ik gaan maken, omdat ik na onze verhuizing leuk kinderbehang voor de kinderkamers zocht. Er is veel keuze, maar ik miste de eenvoud en rust die een ruimte zo fijn maakt voor kinderen. dus heb ik het maar zelf ontworpen!

101-BP-Oranje-abstract-bloem

Inmiddels heb ik trouwens wel een een druk patroontje gemaakt, speciaal voor kleine muurtjes, maar voor mij staat altijd centraal dat kinderen er niet onrustig van worden.

401-BP-Oranje-vosjes-boskopie

Bij de dierenpatronen bijvoorbeeld zorg ik ervoor dat de dieren niet naar je ‘kijken’ – omdat de fantasie van kinderen daar van alles van kan maken.
Het behang wordt overigens geprint met een latexprinter op papier dat je met een licht vochtige doek kunt schoonmaken – ideaal toch voor de kinderkamer 🙂

Wat vind je het leukst aan het runnen van  je eigen bedrijf ?

De leuke reacties van de ouders! Soms breng ik de kaartjes zelf weg en dan is het erg leuk om even een praatje te maken met de mensen.

Als je terugkijkt, wat zou je anders doen?

Zomer   seizoen poster   Moodkids   Moodkids

Actie in combinatie met Moodkids.

Pfff… nou niet zo veel denk ik. Hoewel: ik zou dan een betere inschatting kunnen maken van de kosten om je website te promoten.

Wat staat er nog op je verlanglijst, qua webwinkel?

Oei, mag ik eigenlijk niet verklappen… maar ik zou het heel leuk vinden om houten speelgoed te laten maken met mijn illustraties.

Welk advies wil je vrouwen met een gezin en een webwinkel meegeven?

Zelf vind ik het een geruststellend idee dat ik mijn zakelijke afspraken altijd kan nakomen – ook als er privé iets onverwachts gebeurd.
Dat komt omdat ik  kan vertrouwen op de mensen om mij heen – en de afspraken die ik met hen heb gemaakt, bijvoorbeeld met betrekking tot productie, voorraad van verzendmateriaal en hoe om te gaan met betalingen. Zo vinden we samen altijd een oplossing. Ideaal als je, zoals ik doe, het ondernemerschap combineert met het moederschap.

Meer weten over Ellen en Roodborstje?

Ellen is natuurlijk ook online te vinden! Hieronder de adressen waar je Roodborstje kunt volgen:

Extra leuk: via Moodkids kun je een serie seizoensposters van Ellen downloaden – helemaal gratis!

>> lees meer over het brand direct to consumer business model voor webwinkels <<

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

4 reactie bij Brand direct to consumer: Roodborstje (interview)

  1. avatar
    Mirjam de Boer 1 juli 2014 bij 09:41 #

    Ik heb juist altijd veel voordeel gehad van een tussenpersoon/ agent toen ik nog groothandel was. Hij haalde juist genoeg orders binnen dat het ‘toeleggen’ goedkoper was dan de tijd om zelf de verkoop en promotie te doen. Doordat mijn spullen in de winkels lagen, trok dat juist weer veel meer bezoekers naar mijn webwinkel. Maar ik denk dat het ook afhangt van je produkten die je verkoopt 🙂

    • avatar
      Diana van Ewijk 1 juli 2014 bij 12:32 #

      Klopt, Mirjam: tijd die je steekt in promotie / marketing is ook geld waard. Dus dat kan juist positief uitvallen. En door meer verkooppunten te verwerven, wordt je merkt en je product zichtbaarder – en dat kan inderdaad weer de online verkoop bevorderen.

      Volgens mij hangt het niet zozeer af van je product, maar van je prijsopbouw. Eigenlijk zou je een agentpercentage moeten meerekenen bij je prijsbepaling – dan kun je altijd nog kiezen of je het zelf doet of uitbesteed.

      Dank voor je input!

  2. avatar
    Wendy 30 juni 2014 bij 11:32 #

    Wat een geweldig artikel! Met veel plezier en herkenning zitten lezen.
    Ik wil alleen graag nog een ding willen aanvullen op waarom webwinkels direct aan consumenten willen verkopen. Dit is de prijs van je producten. Als ik bv voor mijn producten een groothandels prijs zou moeten berekenen wordt alles absurd duur. Zonder de ‘tussenpersoon’ kan ik een betere prijs berekenen, zodat ik er zelf niet op toe hoef te leggen.

    • avatar
      Diana van Ewijk 1 juli 2014 bij 12:35 #

      Herkenbaar, Wendy! Maar de tijd die een agent je (als het goed is!) bespaard, en de extra verkooppunten cq zichtbaarheid die hij/zij weet te genereren, zijn ook enorm waardevol. Zie ook de reactie van Mirjam hierover.

      Voor handgemaakte producten is dat lastiger – en dat is ook de reden waarom het lastiger is om een ‘eerlijke’prijs (voor jou als maker!) te vragen. Met de hand maken vraagt nu eenmaal veel tijd – en tijd is geld.

      Dank voor je input!

Geef een reactie