Branding: de vijf valkuilen (dl.1)

Weet je het al? Waarom mensen bij jou komen om hun spullen te kopen? Als je dat weet ben je al goed op weg om je te onderscheiden van alle anderen. Maar pas op deze valkuilen als het gaat om jezelf neer zetten op de oneindig grote webwereld!

Valkuil 1: Ikke ikke ikke ikke ikke

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar klanten zijn eigenlijk heel egoïstische wezens.. Het interesseert ze helemaal niets wat jij verkoopt. Huh?! Ja, dat lees je goed. Helemaal niets. Het enige wat hun interesseert is: wat heb ik er aan. En dat moet jij ze vertellen. Niet: ik verkoop roze bloemen met een groene steel die niet in het zonlicht mogen staan. Nee nee nee! Zeg: met deze exclusieve bos glanzend roze parels van bloemen zal je vriendin/ vrouw/ baas [let op: hier weer je doelgroep duidelijk hebben] weer stralen en je alles vergeven wat je ooit hebt fout gedaan. Lang zal zij er nog plezier van hebben en steeds als zij er naar kijkt, zal haar hart een huppeltje maken. Koop deze bos nu en je zult haar dubbel verrassen met dit handgeschreven kaartje naar keuze. Oké, een beetje overdreven, maar probeer uit de droge beschrijving te stappen en meer in de beleving te gaan schrijven.

Valkuil 2: Wel zeggen, niet doen. Wel doen, niet zeggen.

Wees te allen tijden authentiek! Je kan nu na het brandingsverhaal wel bedacht hebben: ik ben een zeer exclusieve webwinkel die hoogopgeleide dames luxe schoenen verkoopt, maar als je dat nog steeds doet vanaf een (bijna) gratis webwinkeltemplate, met comic sans lettertype aangevuld met smileys, zullen deze dames niet aangetrokken zijn tot je site. Als jij met grote letters op je site roept dat je klantenservice de beste is en je altijd dezelfde dag verzendt, dan moet je je beseffen dat je altijd telefonisch bereikbaar moeten zijn en binnen enkele uren moeten kunnen reageren op mails. Heb je een voltijd baan en doe je de webwinkel er bij, zal ik als ik jou was klantenservice niet als speerpunt gebruiken.. Wees eerlijk, dat zullen je klanten waarderen.

Valkuil 3: Als je alles hebt voor iedereen, heb je niets voor niemand.

Een niche hebben dus. Dat kan op twee manieren: een niche in wat je aanbiedt of een niche in aan wie je het aanbiedt.  Kun je één product uit je webwinkel noemen dat alles omvat waar je webshop voor staat? Als het gelijk duidelijk is wat je verkoopt, dan heb je een productniche. Als je denkt: moah, moeilijk kiezen tussen één van m’n 1000 producten… Ook goed, maar dan moet je je wel beseffen dat je dan extra duidelijk je doelgroep zal moeten kunnen aanwijzen, want als je alles verkoopt, kan je nergens de aandacht op vestigen. Of je moet een enorm marketing budget hebben… Promoot jezelf eens in 140 karakters?

Benieuwd naar de andere valkuilen? Later deze maand volgen de andere twee!

avatar

About Gwendoline Teske

Gwendoline van www.webshop-academy.nl richt zich op de eigenaressen van kleine en middelgrote webwinkels en laat zien hoe je succesvoller kan worden: als persoonlijke cheerleader, vrolijk en enthousiast, staat ze klaar met out-of-the-box oplossingen voor alle soorten dilemma’s: van mindset tot online marketing strategieën en meer zichtbaarheid. Werken zonder plan is werken zonder doel. Wat is jouw doel? Durf jij te groeien?

, , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie