Branding voor webwinkels – interview

In 2007 startte Natascha, samen met Marije, Flavourites – de leukste webwinkels. Een verzameling van alleen de allerleukste webwinkels, gericht op vrouwen die een druk leven leiden.
Hun doel: overzicht aanbrengen in het woud der webwinkels. Zij organiseren elk jaar voor de feestdagen het webwinkel-event Flavourites Live! En dit jaar organiseren ze ook, samen met MamaMarketing en MK Studio, voor het eerst B+B+B+ workout your business, speciaal voor ambitieuze webwinkeliers.

Negen vragen aan Natascha over Branding en Social

1e jaar HOMEPAGE_overzicht

1. Branding… wat is dat ook alweer precies?

Wij waren al met branding bezig voordat we überhaupt wisten wat het was. Want terwijl wij met een wijntje in de hand het idee bedachten om een webwinkelverzameling te starten, wisten we meteen dat het een complete beleving moest worden. Dus: een pakkende naam, een goed logo en een huisstijl die de doelgroep zou aanspreken. We wilden echt een merk, een beleving creëren voor onze bezoekers.

Et voilà: dat is dus branding: een gevoel teweegbrengen.

2. Waarom is branding zo belangrijk voor webwinkels?

Wanneer je een online bedrijf runt, is branding nog belangrijker dan wanneer je een offline bedrijf hebt.

Het contact met de klant is online extra vluchtig en concurrentie ligt continu op de loer. In de wirwar van internet moet je eruit zien te springen, je merk moet blijven hangen bij de bezoeker.  

Daarom is het dus heel belangrijk dat je zelf in je merk gelooft. Omdat er zoveel aanbod is, moet je jezelf altijd blijven onderscheiden, heel duidelijk laten zien wie je bent, waar je voor staat.

3. Hoe begin je met branding?

Onze tip: schakel een professionele vormgever in die samen met jou de huisstijl gaat bepalen. Je naam, logo, andere huisstijlelementen: het is echt een vak om dit te ontwikkelen.

Wij hebben hier echt in geïnvesteerd en met succes: de huisstijlelementen die onze vormgeefster acht jaar geleden voor ons heeft ontworpen, gebruiken we nog steeds – hoewel we eens in de twee jaar de huisstijl bijschaven.
Vervolgens zet je de punten op papier waar jij voor staat. Is persoonlijke service voor jou belangrijk? Dan laat je dit zien – of het nu in jouw schrijfstijl of in een handgeschreven briefje bij elke bestelling is.

Doe dus wat je zegt, want dan pas ben je geloofwaardig en bouw je aan je eigen merk.

4.  Kun je branding zelf aanpakken, of heb je altijd hulp nodig van een ontwerper?

Alles kan, maar als je een huis gaat bouwen heb je ook eerst een fundament nodig. Een ontwerper helpt je om een goede basis neer te zetten voor je webwinkel. Vanuit die basis kun je dan consequent verder werken aan je merk.

5.  Branding is ook belangrijk op je social media kanalen, zeg je. Hoe werkt dat dan precies?

Ook daar geldt: wees consequent in wat je zegt en doet.

Dus hanteer een bepaalde schrijfstijl en laat beelden zien die goed bij je merk passen. Zodra je een ‘zijstapje’ maakt zie je waarschijnlijk meteen dat je minder respons krijgt.

6. Even heel praktisch: hoe zet ik branding in op Facebook?

Flavourites FB

Het begint al met een goede profiel- en omslagfoto. Laat hierin duidelijk je merk zien, laat zien waarvoor je staat. We zien zo vaak bedrijven langskomen die op dit vlak kansen laten liggen!
Bepaal vervolgens waar je Facebook voor wilt gebruiken. Enkel en alleen om producten uit je webwinkel te  delen? Of wil je veel meer doen dan dat en ook andersoortige inspiratie bieden? Maak voor jezelf een plan en, minstens zo belangrijk: houd je eraan. Je zult niet de eerste zijn die enthousiast begint maar na enkele maanden of zelfs weken al erachter komt dat actief bezig zijn met sociaal media meer tijd kost dan je denkt…

Een tip hierbij: doe je het enkel en alleen om geld te verdienen, dan kun je beter iets anders gaan doen. Branding is gevoel. Er gaat veel tijd in zitten en om dit vol te houden moet je er 100% in geloven.

7. Wat is het grootste misverstand dat webwinkeliers hebben bij branding?

Dat branding een Amerikaanse term is die vooral heel veel geld kost. Niets is minder waar. Met een goede basis kun je alle kanten op en creëer je een merk dat echt blijft hangen bij je klanten. En zo kan je schare fans al snel toenemen.

8. Wat zie je vaak misgaan bij webwinkels, qua branding?

We keuren tientallen webwinkels per maand of we ze wel of niet toelaten op Flavourites.nl. Vaak, te vaak, zien we webwinkels langskomen waar een goede huisstijl ontbreekt, of waar zelfs geen echt logo te vinden is. Inconsequent gebruik van kleuren, beelden, slechte fotografie, spelfouten in teksten… Webwinkeliers zijn vaak zo druk met het inkopen, de klantenservice en het versturen van pakketjes dat de basis wordt vergeten.

Zonde, want zo’n eerste indruk kun je maar één keer maken. Zeker online is het belangrijk om deze eerste indruk goed neer te zetten!

9. Kun jij een voorbeeld noemen van een webwinkelier die het qua branding en social goed aanpakt?

Follow your bliss

Natalia Steendam van Follow Your Bliss heeft het perfect aangepakt toen zij ruim twee jaar geleden haar webwinkel lanceerde. Niet zo gek, want zij is zelf brand management specialist. Een huisstijl die perfect past bij haar producten, heel sterk aanwezig op social media en hierin vooral heel persoonlijk zijn, inspelen op de wensen van de klant en consequent in alles wat ze doet een eigen, herkenbare stijl hanteren… Ze had al heel snel een hechte groep fans.

Follow your Bliss FB

En, niet onbelangrijk: ook de media pikten haar merk direct op. Media zijn gevoelig voor mooie beelden, zeker in combinatie met de juiste producten. Als alles met elkaar klopt, doe je het echt goed.

3 tips van Natascha over Branding en Social

  1. Branding is meer dan het plaatsen van een logo op je website.
    Zet je branding goed in, dan moet je het op elk niveau van je webwinkel terugzien: van je homepage tot je briefpapier en van je profielfoto op je social media tot de schrijfstijl in je mails.

  2. Branding is echt niet alleen maar voor grote bedrijven met veel geld.
    Voor kleine bedrijven is het minstens zo belangrijk. Je wilt immers dat mensen jouw merk leren kennen en jouw merk op hun netvlies hebben!

  3. Blijf bij je eigen gevoel en handel hiernaar!
    Geloofwaardigheid is cruciaal bij de juiste manier van branding.

De Gouden Branding&Social Tip van Natascha

Heb je je merk (inclusief huisstijl) in de markt gezet en loopt alles lekker? Ga dan niet achterover leunen. Je moet continu bezig blijven met je merk. Ga mee met de tijd, de ontwikkelingen gaan zo snel dat een huisstijl alweer snel ‘ouderwets’ is. Zet maar eens alle covers van Libelle op een rij en zie hoe de huisstijl in de loop der tijd is veranderd.
Kortom: onderwerp je merk zo eens in de twee jaar aan een kritische blik!

Meer leren van de dames van Flavourites?

Je kunt hen al je vragen voorleggen! Want je kunt hen ‘s middags stevig aan de tand voelen over branding voor je webwinkel. Zij delen in haar Branding & Social Sweatshop concrete tips en geeft je antwoord op jouw vragen.

>> koop hier je kaartje voor B+B+B workout your business!

 

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie