Breng ‘print’ tot leven met Layar

Breng ‘print’ tot leven met Layar

Ik moet eerlijk zeggen ik ben gek op print. Ik hou van ‘online’, maar het gevoel van een magazine, het papier, de foto’s, ik vind het heerlijk. Maar ja, de mogelijkheden zijn beperkt en je kunt niet zien wat het oplevert. Daar komt nu verandering in! Want Layar heeft het voor elkaar gekregen om aan een geprinte pagina, of dit nu een pagina in een magazine, een brochure, of een folder is, je kunt er nu online content aan toevoegen. Het is dus mogelijk om een print interactief te maken. Ik, als gadget freak, en een beetje nerdig, word hier heel blij van!

Nu zie ik jullie denken, wat moet ik daarmee als kleine webwinkelier? Nou…, dat ga ik jullie vertellen. Layar, misschien kennen jullie het wel van de app waarmee je om je heen kunt kijken en met een ‘Funda’ laagje kunt ien welke huizen er om je heen te koop staan. Je kunt met die app op je telefoon dus ‘virtuele’ en interactieve laagjes over de werkelijkheid plaatsen. Hoe dat werkt en eruit ziet, zal ik niet uitleggen, maar dat kun je zien in dit filmpje of in deze van de consumentenbond.

Layar creator

Met de creator van Layar, kan iedereen heel gemakkelijk interactieve content toevoegen aan hun geprinte materialen. Ga naar Layar Creator, maak een account aan, en je kunt meteen een campagne starten. Een campagne aanmaken is heel gemakkelijk. Je klikt op de ‘new campaign’ button, vult het formulier in, upload een afbeelding of pdf en je kunt aan de slag.

Door de buttons aan de rechterkant over de afbeelding te slepen en de bijbehorende informatie in te vullen, zorg je al voor interactieve knoppen op je print materiaal, in het voorbeeld het MamaMarketing visitekaartje.

Waarom zou je het gebruiken?

Het is gratis! Nou ja, tot augustus is het helemaal gratis te gebruiken, maar ook daarna is het mogelijk om gratis pagina’s te maken, maar dan worden er wel advertenties bij geplaatst. Dus ook voor de kleinere webshops met weinig budget is het een interessante tool. Als je al gebruik maakte van QR-codes, dan is dit zeker een verbetering. Het grote voordeel ten opzichte van de ‘ouderwetse’ QR-code, je kunt het later aanpassen en updaten en je hebt geen lelijke code op je mooi ontworpen kaartje staan. Daar zal je vormgever blij mee zijn.

Maar je hoeft natuurlijk niet alleen maar een linkje naar de website te plaatsen. Je kunt veel meer content toevoegen, zoals foto’s, filmpjes en gesproken tekst. Hiermee kun je meer informatie bieden, maar kun je e.e.a. nog visueler maken. Had je in de advertentie slechts ruimte voor één beeld, met Layar kun je meer beelden toevoegen. Als je kleding verkoopt, zou je een filmpje kunnen toevoegen van het kledingstuk op de catwalk. Je zou handleidingen, instructies en nog veel meer informatie kunnen bieden, dan een folder of brochure zou toelaten. Eigenlijk alles wat je in een online magazine zou kunnen realiseren, kan dus nu ook met een gedrukt tijdschrift, folder of brochure.

Maar het is niet alleen handig om meer informatie te bieden. Je kunt het natuurlijk ook inzetten om een artikel direct in de webwinkel te laten bestellen. Een linkje naar een shoppingcart en klaar-is-kees.

Daarnaast zijn er ook de sociale knoppen naar Twitter en Facebook. Waarmee je doelgroep niet alleen zelf kan kijken naar de extra info die je hebt toegevoegd, maar kan het ook direct met zijn of haar vrienden delen. Een brochure is nog nooit zo sociaal geweest ;-).

En dan last but not least, je kunt alle activiteiten die via Layar plaatsvinden meten. En daar hou ik als echte analytics nerd dan echt van. Je kunt zien hoeveel bezoekers  jouw drukwerk heeft gegeneerd. En dat was tot nog toe helemaal niet meetbaar.

Layar Creator biedt veel mogelijkheden om meer te doen en meer te halen uit je drukwerk. Dit geldt ook zeker voor de ‘kleine’ webwinkels en de no/low budget marketing portefeuilles. Meer weten, kijk dan naar dit filmpje.

Ik ben dus heel erg enthousiast. Er zullen vast nog wat haken en ogen aan zitten, maar het concept is briljant. Succes met jullie print campagnes.

avatar

About Dana Taberima

Dana Taberima is marketing en communicatie expert bij WebVedettes. Als de ‘nerd’ van het WV-team deelt zij ook graag kennis over de meer technische aspecten van de marketing, zoals Google Analytics en SEO. De diensten, waar ze webshops helpt beter te presteren, met o.a. WebwinkelScan, conversie optimalisatie en campagnes en aanbood via haar bureau Luzente Communicatie, zijn nu ondergebracht bij WebVedettes. Volg Dana op Twitter of LinkedIn

, ,

1 reactie bij Breng ‘print’ tot leven met Layar

  1. avatar
    Carola 2 juli 2012 bij 19:55 #

    Leuk, ik kende het niet, maar onder de term augmented reality zegt het misschien mensen wat meer.
    Ik ben benieuwd of er al leuke webshops voorbeelden zijn? Volgens mij zijn VVV’s er ook mee bezig.

Geef een reactie