Briefgeheim – do’s & don’ts voor nieuwsbrieven

Bij Flavourites hebben ze inmiddels al vele jaren ervaring met het maken en versturen van nieuwsbrieven. In hun vorige blog: “Briefgeheim – Ins&outs over de nieuwsbrief als communicatiemiddel” kon je al lezen wat hun ervaringen zijn en hoe dat veranderde in de loop der jaren. Hieronder delen ze hun wat je moet doen of moet laten. 

Wat zijn nu de do’s en don’ts bij het versturen van nieuwsbrieven? We hebben de belangrijkste punten voor je op een rijtje gezet.

Wat je wel moet doen:

Regelmaat
Verstuur regelmatig je nieuwsbrieven, dus niet twee keer per week, dan drie maanden niet en dan weer een paar achter elkaar. Laat op regelmatige basis iets van je horen, bijvoorbeeld op een vaste dag in de week of maand.

Tools
Gebruik een nieuwsbrieventool. Wij zijn erg tevreden over Smartmailer. We maken de nieuwsbrief op in html, volledig in onze eigen vormgeving. Je kunt ook kiezen voor een tool als Mailchimp. Dit werkt heel eenvoudig. Je kunt gebruikmaken van standaard templates maar ook je eigen opgemaakte nieuwsbrief koppelen. Het grote voordeel van een nieuwsbrieventool is dat je hiermee statistieken kunt bekijken en een koppeling kunt maken met je adressen. Verstuur je gewoon een mailtje naar je fans, dan mis je dit soort belangrijke gegevens.

Pakkende kop
Kies altijd voor een pakkende kop zodat de ontvanger wordt getriggerd om verder te lezen.

Nieuws
Zorg ervoor dat je nieuwsbrief altijd nieuws bevat. Nieuwe producten, de aankondiging van de sale, de Top 3 meest gekochte producten van de afgelopen periode, beurzen waar je bent geweest en welke je trends hebt gespot… Wees creatief en houd je nieuwsbrief interessant!

Vormgeving
Heeft je webshop een restyling gehad? Neem deze restyling dan ook mee in de nieuwsbrief! Ga mee met je tijd, verras je fans regelmatig door weer even ‘nieuw’ te zijn. Als wij onze eerste nieuwsbrieven vergelijken met die van nu, is er enorm veel veranderd. Zo waren de afbeeldingen destijds veel kleiner en gebruikten we (te) veel tekst. Tegenwoordig hebben we de focus liggen op beeld, beeld en nog eens beeld. Want dat is wat in het oog springt als mensen een nieuwsbrief openen! Zie bijgevoegde afbeeldingen van onze nieuwsbrieven toen en nu.

Afmeldlink
Vergeet niet een afmeldlink mee te nemen. Dit is verplicht, op die manier kunnen je ontvangers zich eenvoudig afmelden van je nieuwsbrief als ze hierin geen interesse meer hebben. Zorg er ook voor dat deze afmeldlink werkt!

Wat je niet moet doen:

adressen inkopen
Koop nooit adressenbestanden aan. Het kost veel te veel geld en je krijgt niet de meest zuivere doelgroep. Laat kopers bij een bestelling aanvinken of ze de nieuwsbrief willen ontvangen en maak een aanmeldlink op je homepage. Op die manier weet je zeker dat je alleen échte fans binnenhaalt.

Taal- en/of typefouten
Check en dubbelcheck de nieuwsbrief altijd op vormgeving en taalfouten. Een nieuwsbrief waarin fouten staan, laat geen professionele indruk van je webshop achter.

Geen gewone mail
Verstuur de nieuwsbrief niet als mail, en al helemaal niet met alle adressen in de cc. Echt waar: het gebeurt namelijk nog steeds. Nieuwsbrieflezers worden daar op z’n zachtst gezegd niet blij van…

Tot slot

Realiseer je dat het schrijven van nieuwsbrieven weliswaar tijd kost, maar dat het plaatsen van advertenties veel duurder is. Daarbij komt dat de doelgroep van je nieuwsbrief 100% jouw eigen doelgroep zijn. Grote kans dus dat je nieuwsbrieven weer mooie sales zullen opleveren!

avatar

About Flavourites

In 2007 startten wij Flavourites - de leukste webshops. Een verzameling van alleen de allerleukste webshops, gericht op vrouwen die een druk leven leiden. Ons doel: overzicht aanbrengen in het woud der webshops! Elk jaar organiseren we voor de feestdagen het webshopevent Flavourites Live! Drie dagen lang, 160 webshops, lekker live shoppen bij al die leuke webshops. Check Flavouriteslive.nl voor het allerlaatste nieuws!

, , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie