Briefgeheim – Ins & outs over de nieuwsbrief als communicatiemiddel

Met ‘t zweet in mijn handen staar ik naar de verstuur-knop. Zal ik? Ik heb ‘m toch wel goed gecheckt? En dubbel gecheckt? Geen taalfouten? Geen afgebroken alinea’s? Zal ik? Nee wacht, nog één keer checken of ik net die verbetering wel goed heb opgeslagen. En dan doe ik het. Ik klik op die angstaanjagende verstuur-button. Een pop-up verschijnt in beeld. Weet u zeker dat u deze nieuwsbrief wilt versturen? Jahááá, schreeuw ik van binnen. Ik doe het. Shoot. Dat was nog de ruwe versie.

Zo ongeveer verging het me toen ik voor het eerst een nieuwsbrief verstuurde. Nou ja, behalve de laatste zin dan. Dat was meer hoe ik het versturen van de nieuwsbrieven in mijn nachtmerries beleefde. Ik schat dat deze allereerste Flavourites-nieuwsbrief naar zo’n 300 adressen ging. Heel wat anders dan de ruim 50.000 adressen die we inmiddels hebben, maar wat een stress had ik ervan! Tegenwoordig verstuurt onze vormgeefster Loes de nieuwsbrieven. Ze maakt ze ook op, met behulp van officemanager Marina die zorg draagt voor de juiste input. Wat een luxe; ik heb er geen omkijken meer naar terwijl onze fans wél wekelijks op de hoogte worden gehouden van de leukste online te shoppen producten.

Maar hoe belangrijk is het versturen van nieuwsbrieven nu eigenlijk?

Heel belangrijk, vinden wij bij Flavourites. Alle social media en andere PR-kanalen ten spijt. Want de nieuwsbrief, daarmee kun je alle kanten op. Zowel qua inhoud als qua look & feel. Je kunt hem helemaal maken zoals jíj wilt. En alleen de mensen die écht in jouw business geïnteresseerd zijn, zullen ‘m willen ontvangen. Want men wordt steeds kritischer in welke nieuwsbrieven al dan niet het postvak mogen ‘vervuilen’. Er zijn ook veel dingen veranderd.

Vroeger – en dan hebben we het over zes jaar geleden, toen we begonnen met Flavourites – was het aantal nieuwsbrieflezers bij ons vele malen lager. Maar het doorklikpercentage (het aantal nieuwsbrieflezers dat na het openen van de nieuwsbrief op een link klikt) lag hoger. De openingsratio (het aantal bezoekers dat een nieuwsbrief opent) heeft bij ons altijd geschommeld rond 25% (overigens: ook de 1250 webshops die op Flavourites staan, ontvangen een maandelijkse nieuwsbrief van ons met business-to-business info over het runnen van een webshop). Hier ligt de openingsratio al jaren rond 40%. Ondanks dat we tegenwoordig dus veel meer nieuwsbrieflezers hebben, is het effect ongeveer gelijk gebleven. Het zijn allemaal interessante feiten die je mee moet nemen in het opzetten en versturen van je nieuwsbrieven.

Wat werkt?

Wij willen altijd weten wat wel en niet goed scoort. Daarom houden we van elke nieuwsbrief die we versturen een Top 10 van meest geklikte links bij. Vaak is de uitkomst voorspelbaar. Zoals dat ene leuke jurkje waar het hele team fan van is, en dat linea recta in de Top 3 belandt. En zodra we ons online magazine Flavourzine laten zien, kunnen we rekenen op een hausse aan bezoekers. Scoort een onderwerp of een bepaald product minder goed, dan gebruiken we deze kennis voor een volgende keer. Webshops die een bepaald product willen tonen waarvan wij het sterke vermoeden hebben dat het niet zal aanslaan, adviseren we een ander product te kiezen. En advertenties die niet in de look & feel van Flavourites zijn opgemaakt, zullen we niet plaatsen om de eenvoudige reden dat er niet op geklikt zal worden. Daar wordt niemand blij van: de adverteerder niet, wij niet én de nieuwsbrieflezer niet.

Wat zijn nu de do’s en don’ts bij het versturen van nieuwsbrieven? Dat kun je volgende week lezen in het vervolg van Briefgeheim.

avatar

About Flavourites

In 2007 startten wij Flavourites - de leukste webshops. Een verzameling van alleen de allerleukste webshops, gericht op vrouwen die een druk leven leiden. Ons doel: overzicht aanbrengen in het woud der webshops! Elk jaar organiseren we voor de feestdagen het webshopevent Flavourites Live! Drie dagen lang, 160 webshops, lekker live shoppen bij al die leuke webshops. Check Flavouriteslive.nl voor het allerlaatste nieuws!

, , ,

Geef een reactie