Casestudy MamaMarketing: Facebook Fanpage

Facebook… you either hate it or love it. Ik had er nooit zoveel mee, moet ik eerlijk zeggen. Ik ben meer een Twittertype. Maar omdat ik Miss Marketing ben binnen Appracadabra en we een internationaal publiek hebben, moest ik er toch aan geloven. Op 13 april blogde ik er al over, een dikke maand geleden was het zover: ik ging serieus aan de slag met Facebook..

Facebook voor Dummies

Mijn grootste probleem met Facebook was dat ik het zo vreemd in elkaar vind zitten. Wat is nu het verschil tussen een persoonlijk profiel en een fanpage? Waarom zitten die twee aan elkaar gekoppeld? Hoe kan ik onze pagina zakelijk gezien zo efficiënt mogelijk inzetten? Ik kocht het boek ‘Facebook-marketing voor Dummies’ in de boekhandel en begon op 2e paasdag met lezen. Er ging een wereld voor me open! En, belangrijker: ik verloor mijn weerstand. Ineens had ik zin om te gaan Facebooken.

Test: MamaMarketing

facebook pagina mamamarketing

Om eerst eens rustig te beginnen besloot ik in de paasvakantie om de Facebook-pagina van MamaMarketing aan te maken. Daarin kwamen al direct een aantal interessante dingen aan bod, zoals bijvoorbeeld het instellen van een landingspage (zodat mensen die jou nog niet ‘liken’, uitkomen op een specifieke pagina), het koppelen van onze blog en van onze twitter-stream en het aanmaken van een reveal page (waarin je mensen iets aanbiedt op voorwaarde dat ze je pagina ‘liken’). En al doende kreeg ik er steeds meer lol in – ook mooi meegenomen!

Samenvatting voor Facebook-beginnelingen (van Martine Chambone)

Voor wie geen zin heeft om dit boek door te werken, Martine Chambone van Finch & Sparrow heeft een heel goede samenvatting van dit soort Facebook beginners-vragen online gezet. De hoofdlijnen daarvan zijn:

  • Bij een pagina kun je – net als bij een profiel – berichten sturen. Deze ‘status updates’ incl. links, foto’s, filmpjes, komen dan in het nieuwsoverzicht, de startpagina van je fans.
  • Bij een pagina, kun je geen bericht plaatsen op het prikbord (wall) van je fans. Je hebt dus geen toegang tot het e-mail adres van een fan. Je kunt wel een update naar alle fans tegelijkertijd sturen. Deze update verschijnt dan in de map ‘Overige’ onder ‘Berichten’.
  • Pagina’s kunnen geen vrienden (of fans) toevoegen. Wel kunnen fans jouw pagina delen op hun wall (prikbord) of aan hun eigen vrienden een bericht sturen en hen op jouw pagina attenderen.
  • Als pagina kun je wel fan worden van andere pagina’s. De berichten van deze pagina’s komen dan in je nieuwsoverzicht te staan. Berichten van je fans komen niet in je nieuwsoverzicht te staan.
  • Als pagina kun je reageren op berichten van andere pagina’s. Op berichten van fans kun je alleen reageren als zij dat in hun privacy instellingen hebben toegestaan. (Als profiel kun je zowel op berichten van vrienden als van pagina’s reageren maar alleen als je resp. vriend of fan bent geworden)
  • Net als bij een profiel, nodigt een Facebook pagina uit tot conversatie en interactie. Op deze manier leer je wat er leeft bij resp. je vrienden en je fans!

Het is dus eigenlijk niet zo ingewikkeld… of, om met Johan Cruijff te spreken: ‘Je ziet het pas als je het doorhebt.’

Ook met Facebook beginnen?

Moet je zeker doen! Facebook is eigenlijk een soort Twitter, maar dan veel visueler. Je kunt je pagina aanpassen aan jouw eigen visuele identiteit en je kunt jouw smaak (als ondernemer) op een heel rijke manier laten zien op je wall, door bijvoorbeeld filmpjes van YouTube te plaatsen, mooie foto’s van je produkten of links naar interessante blogs en site.
Hierboven zie je bijvoorbeeld onze welkomspagina.

Bedankt Martine, voor jouw superduidelijke samenvatting. En voor alle MamaMarketeers die het nog steeds duizelt: op het blog van Martine, hier, vind je nog veel meer handige Facebook-weetjes!

En nu?

Nou, nu aan de slag! Maak een fanpage aan en zet je eerste stappen op het Facebook-pad. En vergeet niet om de Facebook-pagina van MamaMarketing te liken, hier!

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , ,

6 reactie bij Casestudy MamaMarketing: Facebook Fanpage

  1. avatar
    Snowbase 12 juli 2011 bij 12:02 #

    Goed om te lezen dat wij niet de enige zijn met dit probleem. Ben op zoek naar die rechterkolom.
    Misschien kan je een screenshot naar ons doorsturen?

    Alvast bedankt

    Gr.
    Snowbase

  2. avatar
    Dennis 7 juni 2011 bij 09:47 #

    Echt super! Heel erg bedankt voor je hulp!! Hij doet het nu 🙂

    Groet,

    Dennis

  3. avatar
    Dennis 6 juni 2011 bij 13:56 #

    Nee, ik heb een losse fanpagina gemaakt voor een bedrijf, zonder mijzelf als beheerder daaraan te koppelen. Ik begrijp ook niet zo goed wat je bedoelt met rechterkolom…

    Zou je misschien een screenshot oid kunnen sturen??

    Bedankt alvast!

    • avatar
      Diana 7 juni 2011 bij 06:57 #

      ik heb je een mail gestuurd! met screenshot 🙂 Facebook is soms wat ondoorgrondelijk, dus ik hoop dat je er zo wat aan hebt. Succes!

  4. avatar
    Dennis 6 juni 2011 bij 11:56 #

    “Als pagina kun je reageren op berichten van andere pagina’s. Op berichten van fans kun je alleen reageren als zij dat in hun privacy instellingen hebben toegestaan. (Als profiel kun je zowel op berichten van vrienden als van pagina’s reageren maar alleen als je resp. vriend of fan bent geworden)”

    Mij lukt het niet om met mijn pagina te reageren op- of deel te nemen in statusupdates en discussies op andere fanpagina’s, zelfs niet wanneer ik ze geliked heb. Ik heb het hier over een fanpagina van een organisatie en niet over mijn profiel. Weet iemand wat hier de oorzaak van kan zijn?

    • avatar
      Diana 6 juni 2011 bij 12:49 #

      @Dennis: volgens mij kan dat alleen als je (tijdelijk) Facebook gebruikt als je fanpage. Kun je in de rechterkolom aanvinken. Mij lukt dat dus op die manier.. Helpt dat? ^D

Geef een reactie