Checklist voor de beste webtekst

Teksten schrijven is niet voor iedereen een favoriete bezigheid. Toch is het heel belangrijk om jouw bezoekers te verleiden, dat jouw webteksten toegankelijk zijn en aanzetten jouw doelstellingen te bereiken. In deze serie blogs krijg je tips van Hanneke Nijland.

1. Vertel je wat de lezer wil weten?

Hoe enthousiast ben je wel niet over je bedrijf, en hoe groot is niet de verleiding om exact te vertellen wat je product allemaal kan. ‘Bij ons werken 10 mensen’  of ‘Deze blender heeft een vermogen van 1200 watt’. Draai het om, kijk wat een bezoeker zou willen weten. Dan schrijf je bijvoorbeeld ‘binnen 2 werkdagen thuisbezorgd’ of ‘deze blender kan zelfs ijsblokjes crushen’.

Dus: verlaat de stoel van je bedrijf en ga heel bewust op de stoel van de bezoeker zitten. Wat zou jij willen weten als je deze pagina zou bezoeken.

2. Val je met de deur in huis?

Tja, aan rustig opbouwen doen we niet op internet. Geen beleefde inleidende praatjes, maar direct bovenaan en het liefst vetgedrukt je belangrijkste boodschap. Waarom? Je bezoekers lezen niet, ze scannen. Dat doen ze in een F-patroon.

Kort gezegd komt het erop neer dat je bezoekers de eerste regels helemaal lezen, en daarna alleen nog maar de beginwoorden. Tot helemaal onderaan komen ze zelden. Dan kun je maar beter direct vertellen wat ze moeten weten, en daarna pas uitleg geven.

3. Heb je tussenkoppen gebruikt?

Knijp je ogen dicht en kijk tussen je wimperharen door. Wat valt je dan het meest op bij deze pagina? Grote kans dat dat de vetgedrukte tussenkopjes zijn. Ze helpen de bezoeker om de tekst snel te kunnen scannen. Zorg dat ze informatief zijn. Door alleen de tussenkoppen te lezen, zou je bezoeker de kern van je boodschap te pakken moeten hebben.

4. Zie je wit genoeg?

Maak het je bezoekers gemakkelijk en presenteer je webtekst in kleine, hapklare brokken.  Websitebezoekers omzeilen lange blokken tekst, daar hebben ze – bewust of onbewust – geen zin in. Logisch, want het leest onprettig op het scherm. Baken elke alinea af met een witregel en zorg ervoor dat je alinea niet langer is dan zo’n 5 regels. Korter mag ook.

 5. Staan je opsommingen in bullet lists?

Een opsomming geeft houvast, maar dan moet je hem wel overzichtelijk presenteren. Maak er een bullet list van, of maak een genummerde instructie. De voordelen van een product of bijvoorbeeld een werkinstructie komen zo veel beter uit.

6.  Heb je spreektaal gebruikt?

Veel mensen hebben de neiging om nogal ambtelijk te worden als ze gaan schrijven, of om veel vakjargon te gebruiken. Omdat ze denken dat het zo hoort bijvoorbeeld, of om professioneel over te komen. Maar je boodschap wordt het best opgepikt als hij prettig leesbaar is.

En dat hoeft echt geen Jip en Janneke taal te zijn, want daarmee beledig je de lezer. Een tekst in spreektaal  is een tekst die gewoon lekker wegleest en informatie op zo’n manier weergeeft dat de meeste mensen het zullen begrijpen.

Zie je de volgende woorden, dan zou er een lampje moeten gaan branden.

  • worden
  • zullen
  • echter, doch, thans, zowel…als
  • door (in combinatie met worden)
  • vakjargon

7. Spreek je je bezoekers persoonlijk aan?

In de krant zul je het niet zien, maar op internet pak je je lezers bij de lurven door rechtstreeks met ze te praten. Dat maakt dat ze zich aangesproken voelen en nog even extra rechtop gaan zitten. Gebruik ‘jij’ of ‘u’ in je teksten, en zeg ‘wij’ of ‘ik’ als het over je bedrijf gaat. Het maakt een tekst minder afstandelijk en laat zien dat je bedrijf uit ‘echte mensen’ bestaat.

8.  Gebruik je veelzeggende hyperlinks?

Wat zet meer aan tot actie: > lees meer of > alles over een zonnige duikvakantie op Aruba?
Nog een goede reden om veelzeggende hyperlinks te gebruiken: je pagina’s zullen beter scoren in Google.

9. Heb je jezelf niet teveel op de borst geklopt?

Zowat het eerste dat een journalist leert: show, don’t tell. Vertel feitelijke dingen en laat de lezer zelf zijn conclusie trekken. Klop jezelf niet op de borst door te vertellen dat je de beste bent, maar vraag bijvoorbeeld aan klanten of zij reviews willen geven. Laat een goede review prominent zien, het liefst met een foto erbij. De lezer bedenkt dan zelf wel dat je goed bent in je vak.

Een ander voorbeeld. Je schrijft dat je een transparant en open bedrijf bent. Vervolgens moeten bezoekers moeite doen om een telefoonnummer of adres te vinden. Laat zien dat je transparant bent door bijvoorbeeld foto’s te tonen van je collega’s en de mogelijkheid te bieden om ze rechtstreeks te benaderen.

10. Heb je de spellingscheck gedaan

Niets staat slordiger dan typefoutjes. Een website met type- en taalfouten nemen mensen – soms onbewust – niet helemaal serieus. Gebruik de spellingscheck in Word in lees de tekst nog eens hardop aan jezelf voor.

11. Heb je afgesloten met een call to action?

Websitebezoekers willen graag hapklare brokken. Zijn ze aan het eind van een pagina, dan vinden ze het prettig dat ze snel zien wat ze verder kunnen doen. Zorg er dus voor dat je jouw bezoekers vriendelijk en duidelijk verder begeleidt op het pad dat je hebt uitgestippeld.

Dat kan met buttons (let op: geen banners!) in een opvallende kleur. Kijk je naar een pagina, dan zou je oog direct op de button moeten vallen.

Kan dat om de een of andere reden niet, gebruik dan veelzeggende hyperlinks:

> bekijk de referenties van Coocky’s Island
> vraag een offerte aan
> bestel deze Magimix blender in onze webshop

Of: ‘Meer informatie over pakkende, duidelijke en goed vindbare teksten voor je website, bel met Hanneke Nijland, 06 508 338 00’.

Meer lezen?
Voor deze blog heb ik onder andere gebruik gemaakt van het boek Verleiden op internet van Aartjan van Erkel. Prettig leesbaar, met veel direct toepasbare informatie.

avatar

About Hanneke Nijland

Hanneke is communicatieadviseur en tekstschrijver. Ze werkt met name voor MKB’ers die zich online én offline beter willen profileren. Ze geeft marketing- en communicatie-advies, schrijft teksten, blogs, maakt magazines en denkt mee. Haar insteek? Gewoon DOEN. Een creatief en haalbaar plan maken dat afgestemd is op budgetten en mogelijkheden. En, net zo belangrijk; zorgen dat het uitgevoerd wordt door vakspecialisten.

, , , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie