Copycat? 4 tips om er je voordeel mee te doen

Voordelen van een copycat

Eén van de grootste frustraties als online ondernemer is de beruchte copycat. In het digitale tijdperk is het copy-pasten van informatie en afbeeldingen nog nooit zo eenvoudig geweest. Het mag niet, dat staat als een paal boven water. Maar tientallen webwinkeliers lieten ons tijdens het juridische vragenuurtje op Facebook weten dat ze last hadden van ‘collega’s’ die zich wel héél gemakkelijk van teksten en plaatjes voorzagen.

En toen kwam ik er vorige maand zelf achter dat ik er één had, een heuse kopiërende copycat. Geen nieuwe collega webwinkel met kindersieraden, maar echt één die mijn teksten ‘leende’ en op haar website plaatste. Hieronder lees je hoe ik erachter kwam dat er ook voordelen zijn aan zo’n copycat:

1. Wakker worden!

Dat was dus mijn eerste reactie. Jarenlang op 1 in Google staan zonder enige concurrentie of competitie kun je wel vergeten. Er is geen gat in de markt dat (nog) niet door een ander is ontdekt. Maar soms gaat het zo goed, dat je vergeet te checken hoe het nu staat met de concurrentie. Ik werd door mijn automatische abonnement op Google Alerts op deze nieuwe website gewezen. Bij nader onderzoek bleek pas dat de website wel heel makkelijk werd gevuld met mijn teksten. En dat was het moment dat ik wakker werd, en besloot dat ik dít niet zou laten gebeuren.

2. Alleen de besten worden gekopieerd

Die copycat van jou heeft een bepaalde strategie. Hij of zij struint het web af naar de beste websites en webshops in de markt waarin het gaat beginnen en daar worden dan de beste dingen van gebruikt. Dus het is eigenlijk een compliment voor je shop, want een slechte tekst of foto wordt niet gekopieerd. Doe daarom goed onderzoek naar de copycat en bekijk wat hij nog meer gebruikt.

Ik kwam op nieuwe zoektermen, keek bepaalde trucjes af en werd stap voor stap wijzer. Inmiddels heb ik een hele zomer aan mijn seo kennis besteed (want hoe kan een nieuwkomer zo snel in Google stijgen boven mijn webshop waar ik jarenlang hard aan heb gewerkt?) en weet ik wat ik moet doen en hoe. Dankjewel copycat!!

3. Boontje komt om zijn loontje

Google wordt slimmer en slimmer en ziet echt wel of een website sneaky trucjes uithaalt om hogerop te komen. Daarbij worden grote lappen gekopieerde tekst als duplicate content aangemerkt, die daardoor niet geïndexeerd wordt. Ook is het heel moeilijk om een website vol teksten die je niet zelf hebt geschreven te onderhouden heel lastig. Het ‘voelt’ niet goed als er een heel verhaal op staat, dat je zelf niet hebt geschreven en uiteindelijk val je door de mand. Helaas kan dat wel een tijdje duren, daarom zou ik er zeker voor kiezen om de persoon in kwestie te benaderen.

Bedenk dat je met stroop meer vliegen vangt dan met azijn, dus probeer niet direct om de aanval te kiezen. Ik heb het ook poeslief aangepakt en kreeg al heel snel een positief mailcontact. Pas toen bleek dat er teksten van mij niet (genoeg) werden aangepast en er zelfs nieuwe verschenen, spring ik uit mijn vel en heb het wat directer geprobeerd. Uiteindelijk is alles gelukkig  met een sisser afgelopen. Ik zit nu wel opgescheept met een nieuwe concurrent, maar gelukkig wel één met andere teksten dan die op mijn website.

4. Aanklagen!

De allerlaatste methode om iets uit zo’n copycat gebeuren te halen is natuurlijk om degene aan te klagen. Want teksten en afbeeldingen vallen onder copyrights en onder bepaalde voorwaarden kun je daar dus geld voor vragen als iemand die onrechtmatig gebruikt. Charlotte Meindersma van Charlotte’s Law weet daar alles van, dus mocht je er echt niet uitkomen, dan kan je altijd nog een flinke schadeclaim indienen…

Tot zover mijn positieve insteek over de voordelen van een copycat, hoe zit het met jullie? Wanneer vind jij iemand een copycat? Hoe ga je daar mee om en wat heeft het opgeleverd? Tips anyone?

 

 

avatar

About Laura van den Brink

Laura van den Brink is MamaMarketeer, met communicatie als specialiteit. Ze houdt ervan om merken te 'bouwen' door middel van storytelling. Dat doet ze onder andere voor haar eigen sieradenmerk LOVY luxe kindersieraden. Ze maakt zilveren armbandjes voor baby's en andere kindersieraden om bijzondere momenten voor áltijd te bewaren.

1 reactie bij Copycat? 4 tips om er je voordeel mee te doen

  1. avatar
    Martine 21 augustus 2012 bij 22:25 #

    Haha, je bent al net zo’n positivo als Diana.

    Ik niet hoor. En ik ben ook niet van de stroop maar van de azijn.

    Het stukje over duplicaat content klopt niet. Google gooit alleen pagina’s uit de indexering als het exact dezelfde content betreft binnen 1 site.
    Wel heb je minder scoorkans als je kopieert, want als Google kan kiezen uit 3 opties ipv 1……
    Ze zeggen dat de oudste, degene die het eerst geplubiceerd heeft de grootste kans heeft om uitgekozen te worden.

    Sinds kort komen er ook nog strafpunten bij voor sites die vaak gerapporteerd zijn http://www.adformatie.nl/nieuws/bericht/google-maakt-zoeken-schenders-auteursrecht-lastiger/
    Dus ik zou zeggen, massaal aangeven die copycats.

Geef een reactie