De perfecte perslijst maak je zelf

Om je persbericht bekend te maken, moet je natuurlijk adressen hebben om het bericht naartoe te sturen. Een dergelijke perslijst valt niet zomaar uit de lucht, daar moet je wel wat voor doen. Het is namelijk belangrijk, zeker gezien de nieuwe spamwet, dat degene aan wie je jouw persbericht stuurt daar ook daadwerkelijk op zit te wachten. Wat moet een sportredactie van de Telegraaf met jouw nieuwe sieradencollectie? Om zo’n actuele en logisch opgebouwde perslijst op te bouwen, zul je research moeten doen. Bedenk daarbij welke informatie je wilt vertellen, aan welke doelgroep en welke media daar bij passen. Ga hier ook creatief mee om, want voor verschillende producten kun je verschillende perslijsten aanmaken.

Iedere doelgroep een eigen perslijst
Voorbeeld: je hebt een webwinkel met tassen. Voor de kidscollectie stel je een perslijst samen met bladen en andere media die te maken hebben met kinderen en ouders. Voor je tassenlijn met Kim Feenstra benader je de roddelbladen, de glossy’s en RTL Boulevard. De eco-tassen hebben weer een heel eigen doelgroep en de zakelijke laptoptassen gaan naar de business media. Het vergt best veel tijd om uit te zoeken welke pers-doelgroep precies bij jou past. Maar dat verdien je ruimschoots terug wanneer deze media – wanneer je met je bericht in de roos schiet – mooie publiciteit voor je oplevert. Want daar gaat het uiteindelijk om.

Hoe kom je aan de juiste emailadressen?
Vooropgesteld dat je je persbericht per email stuurt, dat is namelijk de snelste manier en het handigste voor journalisten om mee te werken, heb je een database nodig van redactieadressen. Ga eerst uit je blote hoofd een lijst met bladen opstellen waar je in zou willen staan. Loop dan een keer langs de Bruna en spot de bladen die je nog niet kende. Neem de redactie emailadressen over uit de colofon van het blad, of zoek het op de website van het betreffende magazine op. Denk ook aan rubrieken in kranten, nieuwswebsites, blogs en radio/tv. Op www.missmag.nl vind je een zeer uitgebreid overzicht van alle tijdschriften, vakbladen en kranten in Nederland. Zorg er wel voor dat je lijst actueel is. Mocht je eenmaal directe contacten opbouwen met journalisten, dan kun je ook persoonlijke emailadressen aan je lijst toevoegen.

Spieken bij de buren
Soms werkt het ook om de websites van concullega’s die wel geregeld in de bladen verschijnen te checken op hun knipsels. Daar doe je misschien ideeën op voor rubrieken, websites of weblogs die je nog niet kende. Je kunt ook googelen op bepaalde concurrenten en kijken welke websites verschijnen.

Tips om je persbericht te verspreiden
Naast het verspreiden van je persbericht via je eigen samengestelde lijst, kun je eenvoudig meeliften op diverse gratis diensten die je bericht voor je opnemen. Verwacht er niet van dat de Volkskrant dan ineens wel belt, het zorgt er vooral voor dat je in Google gevonden wordt. Voorbeelden van gratis persdistributeurs zijn:
www.webwinkelnieuws.nl
www.nieuwsbank.nl
www.hotfrog.nl
www.persbericht.nu
www.deondernemer.nl
www.nujij.nl

Hoe werkt het niet?

Ga dus niet op zoek naar een ‘mannetje-met-een-perslijst’, maar doe gedegen vooronderzoek. Dat is doeltreffend en goedkoop (want gratis). Alleen wanneer je de juiste mensen de juiste informatie stuurt, heb je kans op succes. Probeer creatief te denken, dan heb je een veel grotere doelgroep dan je in eerste instantie wellicht denkt.
?

avatar

About Laura van den Brink

Laura van den Brink is MamaMarketeer, met communicatie als specialiteit. Ze houdt ervan om merken te 'bouwen' door middel van storytelling. Dat doet ze onder andere voor haar eigen sieradenmerk LOVY luxe kindersieraden. Ze maakt zilveren armbandjes voor baby's en andere kindersieraden om bijzondere momenten voor áltijd te bewaren.

, , ,

6 reactie bij De perfecte perslijst maak je zelf

  1. avatar
    Lex 26 mei 2013 bij 18:08 #

    Zeker handige site! Alleen jammer dat de navigatie van Miss Mag een beetje 1999 aandoet… Kost dus een beetje tijd om erdoorheen te komen… Wel een goede bron waar je veel dag/weekbladen terug kunt vinden…

  2. avatar
    Rene Frederick 30 november 2011 bij 00:34 #

    Laura, duidelijke blog met nuttige adviezen. Perslijsten op deze manier aanpakken is wel veel werk. Ik wil je daarom wijzen op onze nieuwe dienst mediaprofiler.nl. Hiermee kunnen bedrijven perslijsten samenstellen en downloaden van journalisten en redacties die publiceren over IT, telecom, nieuwe media, gadgets, internet, technologie etc. Bedrijven kunnen bij ons ook profielen van deze journalisten en publicaties verkrijgen. We helpen bedrijven in deze sectoren om effectiever relaties met de media te bouwen. Hoop dat jij en je lezers hier iets aan hebben. Succes met jullie site.

    Groet, Rene

  3. avatar
    Yura 9 maart 2011 bij 15:53 #

    Hoi Laura, top bericht. Bedankt voor het advies..

  4. avatar
    Ingrid Althuijzen 5 maart 2011 bij 12:42 #

    Hartelijk bedankt voor alweer allemaal goede tips. Ik ben meteen even gaan kijken.

    Gr. Ingrid

  5. avatar
    Liefs Jill 4 maart 2011 bij 11:02 #

    Hoi en wat fijn dat jullie je kennis gratis delen! Missmag is mij wel bekend en gebruikte ik altijd om achtergrondinformatie te krijgen over de doelgroepen van de verschillende bladen.

    Misschien kunnen jullie een stuk doen over online adverteren? Wanneer Twitter/ Hvyes etc inzetten. Hoe je eigen website inzetten etc.

    Met deze had ik in het verleden ook nog eens succes http://www.presscenter.nl/ (gratis)

    Groetjes,
    Liefs Jill

    • avatar
      Laura 5 maart 2011 bij 09:58 #

      Hey Jill, dank je voor de aanvulling met Presscenter.nl. Inderdaad slim om de doelgroepen van de bladen te bekijken. Sluit je daar niet bij aan dan belandt je persbericht bij voorbaat in de prullenbak, zonde van de energie 😉 Goede tips voor nieuwe blogposts, we hebben inderdaad al een hele waslijst.

      Groeten van Laura

Geef een reactie