De PersBeeldWinkel: succes verzekerd

In deze maand over Free Publicity, kan natuurlijk een interview met Marianne Sijberden van De Perswinkel niet ontbreken. Zij doet voor menig webwinkel de PR en niet onverdienstelijk. Ze schreef deze maand al een gast blog over persberichten, maar wij wilden graag meer weten over haar nieuwe en zeer succesvolle beeldbank, de PersBeeldWinkel.

Beeldbankfeitjes

Inmiddels zijn er sinds september 2012 door de ca. 150 actieve gebruikers (redacteuren, stylisten, freelancers en bloggers van o.a. Kek Mama, Red, Volkskrant Magazine, 101 Woonideeën en vele andere) al meer dan 1000 beelden gedownload van de beeldbank. En dat loont, want het overgrote deel van de downloads leiden ook daadwerkelijk tot publicatie. De beeldbank groeit ook nog steeds. Begonnen met zo’n 650 beelden, staan er nu 2000 beelden in de beeldbank die Marianne natuurlijk door middel van persberichten onder de aandacht brengt bij de verschillende media, vaak door een specifiek thema uit te lichten, zoals bijvoorbeeld die voor de herfstcollectie.

persbeeldwinkel-580x329

De PersBeeldWinkel blijkt succesvol nieuw concept dus! Tijd dus om eens wat meer te weten te komen over de PersBeeldWinkel. Een paar vragen aan Marianne:

Hoe is je idee ontstaan om de PersBeeldWinkel te beginnen?

In eerste instantie ontstond het als praktische oplossing bij het verzenden van onze eigen persberichten. Omdat ik nooit hoge resolutie beelden meestuurde, was ik veel tijd kwijt met het nasturen van de opgevraagde beelden, vaak onder hoge tijdsdruk en natuurlijk vaak op de meest onmogelijke tijden. Ik deed het met liefde, maar dacht wel ‘dit moet anders kunnen’.

Daarnaast kreeg ik ook vaak aanvragen als ‘heb jij nog iets leuks in rood’? Ik speurde de sites van m’n klanten af en mailde een voorstel aan de betreffende stylist of redacteur. Leuk, maar ook tijdrovend. Ik droomde van een beeldbank waar stylisten, redacteuren, freelancers en bloggers heel gemakkelijk alle beelden konden vinden die ze nodig hadden. Na 1,5 jaar De Perswinkel vond ik het tijd om de beeldbank daadwerkelijk te laten ontwikkelen. Gaande het proces werd ik steeds enthousiaster en ging het zien als een los pr-concept waarbij webshops en merken al vanaf 5 beelden kunnen instappen, zodat ook de ‘kleintjes’ de kans krijgen hun te gekke producten te presenteren aan de pers.

rubriek voor mama

Hoe werkt het?

Beelden die De Persbeeldwinkel in gaan worden op verschillende manieren gelabeld en getagd. Een gebruiker kan hierdoor heel gemakkelijk zoeken op verschillende categorieën, tags en natuurlijk op kleur. Persbeeldwinkel_kleuren-580x321

Veel stylisten die kleurpagina’s maken, zoeken heel gericht op kleur, zo werden er al mooie gele, roze en blauwe pagina’s gemaakt met beelden van ons. Bij elk beeld staat ook direct alle verkoopinformatie met ‘vermelden bij publicatie’ hier staat vaak de url welke verplicht is om te noemen bij gebruik van het beeld.

Zodra een gebruiker een geschikt beeld heeft gevonden kan hij dit direct downloaden of in een mandje stoppen. Dat mandje kan dan nog verder gevuld en als hij klaar is, kan het mandje in 1x gedownload worden. Bij het downloaden verschijnt er 1 pop up: ‘waar gaat u dit beeld voor gebruiken’ hier komt vaak de specifieke uitgave of de pagina te staan waar het beeld in gaat komen. Wij krijgen dan gelijk een mail ‘Nieuwe download’ met alle gegevens erbij, wie het heeft gedownload en waarvoor. Elke keer weer een feestje zo’n mail!

De Perswinkel promoot de beeldbank en ook specifiek bepaalde thema’s hierin. Zo ging er al een persbericht weg over kinderkleding, over de zomerspullen, moederdag en sieraden. Het volgende thema zal ‘back to school’ zijn, alle beelden met tag school krijgen dan extra aandacht.

Wat zijn de kosten?

Webshops kunnen zich aanmelden en voor 5 beelden moet je ongeveer denken aan €100,- per half jaar. Het halfjaar online is geen marketingtrucje, zodat we meer geld kunnen vragen, maar omdat we willen dat het een zo actueel mogelijke beeldbank blijft. Beeld is meestal maar een halfjaar relevant. Daarna is het te ‘oud’, te vaak gedownload of niet meer van toepassing omdat het bijvoorbeeld Kerstbeeld is of zomercollecties zijn.

Komen alle beelden in aanmerking?

We zijn heel kritisch bij het beoordelen van het beeld, zeggen het ook eerlijk als we denken dat het niet kansrijk voor publicatie is. Naast dat we de kwaliteit van de beeldbank hoog willen houden, willen we ook niet dat een shop teleurgesteld is als er vervolgens geen downloads zouden zijn.

Wat zijn de grootste successen?

Qua shops zijn dat Blikken & Blozen en Meetje. Hun beelden konden op zowel de kinder- als de woonpagina’s en hadden zo een heel breed bereik.

Blikken & Blozen: 10 beelden – 23 downloads
Meetje: 5 beelden: – 15 downloads

Zelf werden we heel blij van 16 publicaties in een Kek Mama en 12 publicaties in een Lief Lifestyle Magazine. Ook de reacties van redacteuren die heel blij worden van de beeldbank zijn heel leuk.

rubriek voor meisjes

Waarom zou een webwinkel haar beelden op de beeldbank MOETEN zetten?

Ze moeten helemaal niks 🙂

Maar als je mooi beeld hebt van een mooi en nieuw product, dan is de beeldbank dé plek waar je jouw beelden kan presenteren aan de media met een enorm grote kans op publicaties. Je hoort ook altijd van ons waar je beeld voor gedownload is, zodat je je voorraad daar eventueel op af kan stemmen. We vertrouwen erop dat deze informatie wel geheim gehouden wordt tot het beeld daadwerkelijk gepubliceerd is.

Garanties kan Marianne natuurlijk niet geven, dat zou ook niet realistisch zijn. Maar feit is dat veel van de beelden in de beeldbank gedownload worden en dat de meeste webshops die hun beelden in de beeldbank hebben staan er wel een publicatie uit halen.

avatar

About Dana Taberima

Dana Taberima is marketing en communicatie expert bij WebVedettes. Als de ‘nerd’ van het WV-team deelt zij ook graag kennis over de meer technische aspecten van de marketing, zoals Google Analytics en SEO. De diensten, waar ze webshops helpt beter te presteren, met o.a. WebwinkelScan, conversie optimalisatie en campagnes en aanbood via haar bureau Luzente Communicatie, zijn nu ondergebracht bij WebVedettes. Volg Dana op Instagram of LinkedIn

, ,

Nog geen reacties

Geef een reactie