Deelnemen aan een markt? 12 tips (+ checklist!)

Meedoen aan een markt is een mooie kans om je webwinkel te presenteren, je klanten persoonlijk te ontmoeten, mensen in het echt kennis te laten maken met je producten en om te netwerken met collega’s.

Maar hoe pak je dat aan?
Er is veel aanbod van leuke markten en als je nog nooit op een hebt gestaan, kan het idee ervan best overweldigend zijn. Daarom in deze post wat praktische handvatten, zodat je meteen als een echte routinier aan de slag kunt.

Met gratis checklist, helemaal onderaan het artikel!

1. Durf!

maggie-again-broesj-delen-de-kraam

Swan Market, Sunday Market, Handgemaakte Markt… Allemaal grote, hippe markten waar leuke, hippe mensen en merken staan. Durf je je daar wel voor op te geven? Zijn jouw producten wel goed genoeg? Ben jijzelf wel leuk genoeg? Jazeker!

Het kan best even een drempel zijn om je voor zoiets op te geven, maar in de praktijk is het allemaal een stuk minder intimiderend dan een mooie website doet geloven.
Geloof in je product en ga ervoor!

2. Deel je kraam

Iets minder spannend is het al als je je kraam deelt met een collega. Op deze manier kun je ook de (soms best hoge) kosten delen en heb je bovendien een gezellige dag.
Ook als je geen collega kunt vinden, is het sowieso handig om een vriendin, zus of moeder mee te vragen om je te helpen.

3. Laat je informeren

Kijk van tevoren goed wat je precies voor kraam huurt en hoe de markt geregeld is.
Kun je makkelijk uit- en inladen en in de buurt parkeren? Hoe groot is de kraam? Zit er een dak op? Bedenk ook of je elektra nodig hebt, dit moet je vaak apart aangeven.

4. Wel/geen PIN

Schat in of je een pinapparaat wilt huren. Dit kan al voor een heel redelijke prijs per dag, vooral als je het deelt met je kraamgenoot of een buurvrouw. Zeker als je wat duurdere items verkoopt is het een overweging waard.

5. Welke artikelen?

broesj-kraam-op-lowlands

Grote kans dat je niet al je items mee kunt nemen, dus je moet een keuze maken. Wat is een mooie doorsnede van je aanbod? Wat past het beste bij de doelgroep van deze dag?
En, niet onbelangrijk: is het praktisch? Zowel voor jou om mee te nemen, als voor klanten om te kopen.
Een paar mooie servetringen zijn nou eenmaal makkelijker over de markt te dragen dan die leuke vintage eetkamerstoel.

Denk ook na over een ‘lokkertje’; iets wat opvalt, waar je een mooie aanbieding van kunt maken of wat door de omvang of de prijs aantrekkelijk is voor de klant om redelijk impulsief te kopen. Op deze manier trek je publiek naar je kraam toe.

Daarnaast is het belangrijk om je artikelen heel duidelijk te prijzen. Mensen zijn vaak verlegen en het kan een drempel zijn om ergens de prijs van te vragen. Zorg er daarom voor dat bij alle artikelen de prijs duidelijk vermeldt staat.

TIP:
Het is fijn om na elke koop te noteren wat je verkocht hebt. Zo kan je achteraf zien of de markt de moeite waard was, wat je bestsellers waren en hoeveel omzet je gedraaid hebt.

6. Aankleding kraam

Zorg ervoor dat je kraam er aantrekkelijk uitziet en dat je artikelen zo goed mogelijk tot hun recht komen. Hierbij kun je denken aan slingers, een spandoek met je winkelnaam, manden, kisten, etageres, etc.

proefopstelling-secondhandsandy

Hier zie je bijvoorbeeld hoe Annabel van Second Hand Sandy gebruik maakt van afgezaagde boomstammetjes om haar vintage servies mooi te laten uitkomen.

7. Maak een proefopstelling!

proefopstelling-lowlands-secondhandsandy

Wat goed werkt is om van te voren thuis een proefopstelling te maken.
Meet op je eettafel uit hoe groot je kraam is. Plak dit af met tape en stel alles op zoals je het op je markt wilt hebben.
Dit geeft je een goed beeld van je kraam.
Maak hiervan een paar kiekjes.
Op het moment van de markt weet je makkelijk hoe je het moet indelen en heb je geen stress met de presentatie.

pinterest-craftfairtips

Kijk voor inspiratie bijvoorbeeld op Pinterest. Onder de term ‘craft fair booth’ vind je bijzonder veel inspiratie voor je eigen stand.

8. Verpakking

Zorg voor leuk verpakkingsmateriaal. Dit ziet er verzorgd en professioneel uit en geeft je klant een positief en blij gevoel. Ook hiervoor geldt dat het goed is om praktisch te denken; een zakje met een mooie sluitsticker is bijvoorbeeld makkelijker te hanteren in de beperkte kraamruimte dan een grote rol inpakpapier en plakband.

Als je iets grotere artikelen verkoopt is het netjes als je ook een draagtasje aan kunt bieden. Een papieren tasje, wat vloeipapier en leuke papiertape of een lint, kunnen op zichzelf ook al een mooie verpakking zijn; twee vliegen in een klap.

9. Visitekaartjes & e-mail nieuwsbrief

Zorg dat je voldoende visitekaartjes, flyers etc. bij je hebt! Leg ze zo neer dat mensen ze makkelijk mee kunnen nemen, maar deel ze ook actief uit aan iedereen die interesse toont en stop ze natuurlijk altijd bij de items die je verkoopt.

Heb je een e-mail nieuwsbrief? Zorg er dan voor dat mensen zich direct kunnen inschrijven.

10. Uitstraling

Geen must, maar het staat vaak wel goed als je zorgt dat je er leuk uit ziet en je uitstraling bij je winkel en je producten past.
Jij bent zelf je belangrijkste visitekaartje! Dus kam je haren en doe iets leuks (doch comfortabels!) aan; als je kleding of accessoires verkoopt, draag je dat natuurlijk zelf met verve.
Vergeet daarnaast niet dat het soms erg koud kan zijn. Warme schoenen zijn een must!

Let er daarnaast op dat je niet de hele dag op je stoel zit, een boek leest of met je telefoon speelt.
Dit geeft potentiële klanten geen warm welkom en ze zullen zo sneller geneigd zijn om door te lopen.

11. Praat met collega’s

Zorg dat er iemand is die even op je kraam kan passen, zodat je zelf even een rondje rond de markt kan lopen (niet meteen al je winst uitgeven!).
Maak her en der een praatje, stel je persoonlijk voor aan mensen die je al kent van social media, wissel tips en trucs uit, en als de gelegenheid zich voordoet, plant een zaadje voor een eventuele toekomstige samenwerking.
Netwerken is belangrijk, en als je elkaar eens persoonlijk hebt ontmoet, praat dat in de toekomst een stuk makkelijker.

12. Social media

De markt is voorbij, het was een succes, je bent moe maar voldaan… Maar je bent nog niet klaar!
Deel in de dagen erna je ervaringen op twitter, facebook of je blog.
Laat zien dat je er geweest bent, vertel hoe het was, wie je hebt ontmoet, welk artikel goed verkocht, laat je foto’s zien.

Ten eerste is het gewoon een mooi en dankbaar onderwerp om over te schrijven, verder laat het je bezoeker zien dat je ondernemend en ‘out there’ bent, en bovendien is het leuk (en aardig) om je opgedane ervaring en kennis te delen met collega’s.

Deelnemen aan markten: een checklist

> download de gratis Checklist Deelname aan Markten, Beurzen en Fairs

In deze checklist vind je alles wat we hier genoemd hebben en meer.
Print uit en hang boven je bureau als je je (eerste) markt aan het voorbereiden bent!

Weet je nog dat je het spannend vond, die markt?
Tsss, nu weet je wel beter.
Succes!

avatar

About Kaching

Het Ka-ching Collectief bestaat uit Etsyverkopers Annabel, Barbara, Babette en Margriet. Met de filosofie dat je samen meer bereikt dan alleen, hebben ze de handen ineen geslagen en staan ze nu gezamenlijk op markten, organiseren ze events en werken ze elke dag aan de uitbreiding van hun netwerk. Tot nu toe organiseerden ze o.a. twee pop-up shops, een Etsy Craft Party en een productfotodag voor Etsyverkopers. Je kunt het Ka-ching Collectief volgen op Facebook, Twitter of via hun blog.

, , , , , , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie