Drie snelle tips voor meer bestellingen

Toen ik een half jaar geleden voor mezelf begon, keek ik opeens heel anders naar mijn webshop. Het was opeens mijn volledige baan waar ik al mijn inkomsten uit moest halen, geen winkeltje dat ik ‘erbij’ deed. Conversie werd ineens extra belangrijk en in mijn zoektocht naar dé tips voor een goedlopende en -verkopende webshop stuitte ik op een aantal zaken waarmee je snel en vrij simpel resultaat kunt behalen. Ik had ze over het hoofd gezien, misschien heb jij er ook iets aan.

1. snel, sneller, snelst

Een van de belangrijkste verbeterpunten van een website is om hem sneller te laten laden. Iemand die iets wil bestellen of zoeken op jouw site en daar langer dan twee tellen op moet wachten is weg. Ook heeft het invloed op je Google Ranking, langzame sites scoren gewoon slechter. Hoe zorg je ervoor dat je website sneller wordt?

  • Test allereerst hoe snel (of langzaam) je website laadt. Dat kun je bijvoorbeeld doen op de website van SEO Lab. Terwijl de pagina laadt zie je direct allerlei tips om de snelheid te verbeteren.
  • Zorg ervoor dat je gebruikte afbeelding zo klein mogelijk zijn. Dan bedoel ik niet qua formaat, want ik vind grote afbeeldingen juist erg mooi en goed voor een webshop, maar qua aantal kb’s. De meest handige tool hiervoor is Smushit. Zonder verlies van kwaliteit kun je online, of met een plugin, je afbeeldingen zoveel lichter maken.
  • Een goede host van je webshop is ook belangrijk. Ik werkte eerst met een supergoedkope aanbieder, maar daar had ik soms laadproblemen mee tot wel 30 seconden. Nu ik overgestapt ben naar een goede provider levert dat ook veel snelheid op én extra bezoekers.

2. Test je shop in alle browsers én op de iPad

Je kunt nog zo’n mooie shop hebben gemaakt waar alle plaatjes precies staan waar jij wilt. Maar in een andere browser kan dat er opeens heel anders uitzien. Om gedoe met verschillende browsers op je pc te besparen, heeft Adobe een hele handige gratis tool BrowserLab waarmee je je pagina kunt openen met verschillende versies van Explorer, Firefox, Chrome en andere veelgebruikte browsers. Handig om te zien hoe mensen met andere browsers jouw site zien.

Aangezien de iPad en andere tablets steeds belangrijker worden bij online aankopen, is het ook goed om te zien hoe je site er op een iPad uitziet. Dat kun je doen met iPadPeek, als je – net als ik – geen iPad hebt.

3. Shop bij jezelf

Misschien moet deze tip zelfs wel op nummer 1. Zo voor de hand liggend, maar ook zo makkelijk over het hoofd te zien… Eigenlijk zou je elke twee maanden een keer een shopsessie in je eigen winkel moeten doen. Hoe kom je binnen, waar zoek je naar, hoe verloopt het bestelproces, wat staat er in de mailtjes die je ontvangt, hoe zien de bestelschermen eruit, klopt alles nog wel? Je zal er versteld van staan wat je tegenkomt.

Deze snelle tips zijn natuurlijk niet de ultieme weg naar duizenden extra bezoekers. Maar het zijn zeker quick wins die je webshop een stap verder in de goede richting brengen. Ik ga ook maar weer eens shoppen bij mezelf…

Wil jij nog goede tips delen om je webshop te verbeteren? Laat het hieronder achter, dankjewel!

avatar

About Laura van den Brink

Laura van den Brink is MamaMarketeer, met communicatie als specialiteit. Ze houdt ervan om merken te 'bouwen' door middel van storytelling. Dat doet ze onder andere voor haar eigen sieradenmerk LOVY luxe kindersieraden. Ze maakt zilveren armbandjes voor baby's en andere kindersieraden om bijzondere momenten voor áltijd te bewaren.

, , , ,

5 reactie bij Drie snelle tips voor meer bestellingen

  1. avatar
    Mar10=creatief 20 april 2013 bij 15:17 #

    Hoi hoi,

    Interessant artikel! Maar BrowserLab is sinds vorige maand niet meer beschikbaar…

    Groeten van
    Mar10=creatief

  2. avatar
    Anne Sara 6 november 2012 bij 11:38 #

    Goede tips! Ben erg benieuwd bij welke provider je nu zit..

  3. avatar
    Stephanie 19 oktober 2012 bij 15:34 #

    Heel veel mensen haken nog altijd af met hun bestelling tijdens het afrekenproces. Mijn tip is dus ervoor te zorgen dat het afrekenen zo makkelijk en betrouwbaar mogelijk is. Geef klanten eigenlijk alleen maar reden door te gaan met hun aankoop en niet teveel dingen die afleidt.

  4. avatar
    Linda 16 oktober 2012 bij 21:50 #

    Wat een goede tips. En, bij welke provider zit jij?

  5. avatar
    Dana 16 oktober 2012 bij 13:11 #

    Goeie tips, Laura! Je derde punt is denk ik iets dat veel mensen vergeten. Als je nou jezelf niet de aangewezen persoon vindt om het te testen, kun je natuurlijk ook anderen vragen om je website te testen. Zij zien vaak ook weer heel andere dingen die jij niet meer ziet, omdat je er te vaak mee bezig bent.

Geef een reactie