Een goed merk verkoopt zichzelf

Websites, logo’s huisstijlen, we kennen het allemaal. Sommige vinden het laten maken hiervan een stress verhogende aangelegenheid, anderen weten hun weg goed te vinden in deze creatieve wereld. Maar waarom zou je eigenlijk moeite steken in het er mooi uitlaten zien van je webshop, logo of alle andere uitingen die je voert? Als het maar werkt toch?

Gedeeltelijk klopt dit. Design mag het functioneren niet in de weg staan. Maar daar houdt het ook wel op. Het design kan namelijk de ‘ik’ (de identiteit) vertalen naar taal en beeld. Oftewel het kan het gezicht geven aan je merk. Ook biedt goed design de mogelijkheid je te onderscheiden en kan je hiermee jouw potentiele klant in een oogopslag  vertellen waarvoor ze bij jou moeten zijn.

Een goed merk verkoopt zichzelf, of toch niet…

Goede producten verkopen zichzelf. Ja misschien begin 1900 toen er nog geen concurrentie was. Maar nu moet je je toch echt onderscheiden. In tijden van overvloed, en waar alles ook nog eens kwalitatief goed is, is het noodzaak je te onderscheiden. Dat kan door bijvoorbeeld het bieden van goede service, maar ook door design. Vaak is dit laatste het eerste dat mensen zien van je merk, en baseren ze daarop vliegensvlug hun keuze om voor jou, of voor een ander te kiezen. Onderscheid is hier het sleutelwoord. Het product staat niet langer centraal, maar het merk. Probeer maar eens een keuze te maken uit twee producten, bijvoorbeeld spaghetti, zonder verpakking. In wezen verschillen deze producten niet of nauwelijks, maar het merk maakt dat er toch een (sterke) voorkeur naar een bepaalde variant gaat. Hetzelfde principe geldt uiteraard voor vele producten, fysieke winkels en webshops.

spaghetti

Jouw ‘ik’ vertalen

We kennen prachtige uitingen van Nespresso. Een mooie huisstijl en gelikte campagnes zijn inherent aan dit koffiemerk. Het voegt zelfs waarde toe, en maakt het bedrijf in staat de koffie te verkopen boven de prijs van de concurrenten. Maar als we dit design, wat velen aanspreekt, zouden kopiëren naar bijvoorbeeld de HEMA, zouden we plank volledig misslaan, en hoogstwaarschijnlijk zal het voor HEMA juist voor omzetdaling, in plaats van omzetstijging zorgen. Het past in onze ogen namelijk niet bij het beeld dat wij hebben, en waarderen van de vertrouwde HEMA. Zorg daarom dat het design past bij de identiteit van jouw webshop. Op deze manier kan je de waarden van jouw merk zichtbaar maken. Wie ben je, en wat wil je dat jouw (potentiële) klant denkt als hij jouw uitingen ziet (dit heet positioneren).  Vind je dit lastig, begin eens met een moodboard maken van plaatjes, stoffen, alles wat je kan vinden, die jij vind passen bij jouw merk, ook nog leuk om te doen ook! Natuurlijk kan je ook een bureau vragen om samen met jouw de identiteit vast te leggen door middel van bijvoorbeeld brainstormen en coaching sessies.

NespressoHEMA

Maak het makkelijk

Door een duidelijk beeld af te geven naar de klant, door jouw huisstijl in je webshop, advertenties en alle andere uitingen te gebruiken, maak je het de kant makkelijk. En dat willen we toch allemaal? Want niemand heeft tijd. Ze weten gelijk wat ze aan jouw webshop hebben, en wat ze bij jou kunnen vinden.

Aan het werk

Heb je jouw identiteit goed voor ogen? Bekijk dan eens de uitingen die je al hebt. Komt jouw identiteit hierin voldoende naar voren? Let op de beelden die je gebruikt, de teksten en de overall indruk die men krijgt door het design. Komt dit overeen? Vraag vaste klanten eens wat hun gevoel bij jouw merk is. Komt dat overeen met wat jij wilt dat het merk uitstraalt? Wil je zaken laten aanpassen, of vanaf een nulpunt beginnen? Brief dan een vormgever goed op basis van je gevonden punten van de identiteit van jouw merk. Het creatieve proces kan dan gaan beginnen, want hoe goed ook, een merk voorkoopt zichzelf helaas niet.

avatar

About Esther Rookhuijzen

Esther creëert met Jaaf Design grafische ontwerpen voor de meest uiteenlopen doeleinden. Van logo ontwikkeling tot flyerontwerp, van menukaarten tot websites. Ze werkt met veel passie voor veel uiteenlopende branches, en veel verschillende budgetten. Visueel sterk maken vanuit liefde voor goede vormgeving en een prettige samenwerking zijn leidend voor haar werkwijze. Twitter: @jaafdesign

, , , , ,

3 reactie bij Een goed merk verkoopt zichzelf

  1. avatar
    Charlotte Meindersma 22 januari 2013 bij 12:14 #

    Hi Esther,

    Hartelijk dank voor je antwoorden!

    Als ik het goed begrijp gaat uitstraling dus in elk geval over naam, kleur, foto’s (beelden) en schrijfstijl. Hm, blijft lastig.

    Hartelijk dank voor je waardevolle blog en antwoorden!

  2. avatar
    Esther Rookhuijzen 21 januari 2013 bij 11:45 #

    Beste Charlotte,

    Bedankt voor je vraag! Ik gebruik even een metafoor, je kan de identiteit zien als je ware ‘ik’, wie je diep van binnen bent. De uitstraling die je meegeeft is als het ware de kleding die je het aantrekt. Als je je altijd zakelijk kleedt, en ineens een Ghotic stijl kiest, zul je door de plotselinge verandering vertrouwen verliezen van anderen. Mensen snappen het gewoonweg niet, want het strookt niet meer met het beeld dat ze hebben. In dit daglicht kan je er beter voor kiezen kleine aanpassingen te doen, en het begrijpelijk houden. Maar het veranderen van je uitstraling kan dus zeker. Je ‘ik’ verander je niet, dus zorg dat de kern behouden blijft en de uitstraling dichter bij je kern komt te liggen.
    De naam aanpassen heeft veel impact. Het kan zeker ook gedaan worden, maar er moet dan bijvoorbeeld goed nagedacht worden over het beschikbare budget om de nieuwe naam bekend te maken bij je huidige doelgroep. Wanneer een naam wordt veranderd, zijn er wel meer mogelijkheden om de uitstraling wat drastischer aan te passen, omdat je al snel een heel nieuw imago moet gaan opbouwen hierdoor, i.p.v. de huidige wijzigen. Maar grotere budgetten gaan hier mee gemoeid.

    Je tweede vraag; hoe kan uitstraling meer zijn dan alleen een logo en basiskleur. Veel meer aspecten dan deze twee zorgen voor het beeld dat de klant in zijn hoofd maakt van het merk. Fotokeuze en woordkeuze hebben hier een grote invloed op. Maar ook hoe ziet je website/webshop er uit, is dat in lijn met de rest. Gebruik je bijvoorbeeld social media, is dit dan ook in lijn met je huisstijl? Hoe consequenter, hoe duidelijker de boodschap, en hoe geloofwaardiger. Daarnaast zijn er enkele basisregels die je in een stijl mee kan geven die de identiteit onderbouwen. Wil je een zakelijke uitstraling omdat dit past bij je identiteit? Dan zou de designer een minder breed kleurenpalet kunnen gebruik en organische vormen vermijden. Zo kan je je ook voorstellen dat wanneer je vanuit een ambacht werkt, het gevoel dat de designer mee gaat geven heel anders moet zijn. Vandaar dat het ook altijd maatwerk is als je een goede vertaling wilt maken, en kan je het beste aansturen op designs ontstaan vanuit de missie en visie van het merk. Ik hoop dat dit een antwoord op je vraag is!

    Met vriendelijke groet,
    Esther Rookhuijzen

  3. avatar
    Charlotte Meindersma 21 januari 2013 bij 11:10 #

    Wat ik me nou afvraag: stel je komt erachter dat je toch wat aan je merk moet doen, dat het nu niet helemaal overeenkomt met wat je uit wilt stralen. Hoe goed is het dan mogelijk werkelijk te veranderen? Er is tenslotte ook al (enige) bekendheid met de huidige uitstraling en het huidige merk. Een naam veranderen lijkt me per definitie al niet verstandig, maar de rest? Moet dat dan in een keer drastisch of juist stukje bij beetje? Daarbij merk ik dat veel designers weinig weten van het bouwen van een merk en dus ook van bijvoorbeeld steunkleuren etc. Hoe zorg je dat je merk en uitstraling meer is dan alleen je logo en een basiskleur? Waar begin je?

Geef een reactie