Een goede seo-webtekst in 5 stappen

Teksten schrijven is niet voor iedereen een favoriete bezigheid. Toch is het heel belangrijk om jouw bezoekers te verleiden, dat jouw webteksten toegankelijk zijn en aanzetten jouw doelstellingen te bereiken. In deze serie blogs krijg je tips van Hanneke Nijland. In haar eerste gastblog deelde ze een checklist voor goede webteksten. In deze laat ze zien hoe je een goede SEO-tekst schrijft. 

Een goede seo-webtekst in 5 stappen

Tuurlijk, websiteteksten schrijf je in eerste instantie voor de bezoeker. Maar als je website niet gevonden wordt door zoekmachines, kun je soms lang wachten op die bezoekers.

Het is zaak je website – en dus ook je teksten – te optimaliseren voor zoekmachines (seo, oftewel zoekmachine-optimalisatie). Er wordt soms ingewikkeld over gedaan, maar eigenlijk is de basis simpel: ga uit van je klant, beperk je op elke pagina tot één thema en schrijf een aantrekkelijke tekst, door een goede inleiding te bedenken en ook eens gebruik te maken van synoniemen en tussenkopjes. Hou je je daaraan, dan ben je al een heel eind op weg. Voor de welbekende ‘puntjes op de i’ geef ik je een stappenplan om webteksten nog zoekmachinevriendelijker te maken.

1. Bepaal het thema van je pagina

Waar moet je pagina over gaan? Wat moet je bezoeker absoluut weten zodat hij het gevoel heeft op de goede website te zitten? Het is goed om je thema voordat je begint te schrijven af te bakenen. Bijvoorbeeld: ‘restaurants in Enschede’ of ‘webshop reisboeken’.

2. Kies de juiste zoekwoorden

Ga per pagina uit van één focus-keyword. Dat is het woord of de woordcombinatie waarop je gevonden wilt worden.

Hoe vind je een goed keyword? In elk geval zou het niet teveel gebruikt moeten worden door concurrenten, en helemaal moeten passen bij jouw bedrijf.

  • Ga uit van je gezonde verstand en denk vanuit je (potentiële) klant. Waar is hij naar op zoek, wat zou hij intikken bij de Google-zoekbalk? Is een dienst of product plaats gerelateerd, dan zal hij er bijvoorbeeld een plaatsnaam bij zetten. Wil iemand online kopen, dan is ‘webshop’of ‘online’ een vaakgebruikte toevoeging.
  • Vraag klanten waar ze op zoeken
  • Kijk waar concurrenten online hoog op scoren
  • Gebruik Google-analytics
  • Maak gebruik van online tools als bijvoorbeeld marketsamurai.com. Werkt gebruiksvriendelijk en levert – voor een gratis tool – goede zoekcombinaties op.
  • Google Adwords heeft ‘Hulpprogramma voor zoekwoorden’. Ook te gebruiken als je niet adverteert. Met deze tool krijg je ook inzicht in het aantal zoekopdrachten dat maandelijks gegeven wordt voor de desbetreffende term. Let op: je ziet alleen de termen die voor Google commercieel aantrekkelijk zijn.
  • Type je beoogde keyword(combinatie) in het zoekveld van Google Search. Google Suggest laat je dan vergelijkbare zoekopdrachten van andere gebruikers zien. Standaard in Google Chrome en Firefox.

3. Plaats het focus-keyword op strategische plekken in je tekst

Om door zoekmachines gevonden te worden, is het zaak dat je zoekwoord niet te veel en niet te weinig voorkomt in je tekst.  Als het te weinig voorkomt, zullen zoekmachines je pagina niet vinden, maar als het teveel voorkomt, zullen de zoekmachines denken dat je website ‘spamt’ en dat is niet bevorderlijk voor de resultaten. Een prima tool om het voor je uit te laten rekenen is de pageanalyser op ranks.nl.

Ga er maar van uit dat het voldoende is als je zoekwoord op de volgende plekken terug te vinden is:

  • Paginatitel
  • Artikelkop (H1)
  • Inleidende alinea
  • Alineakop (H2): gebruik hier varianten van het zoekwoord
  • Waar relevant in de rest van de tekst. Wissel het zoekwoord af met synoniemen
  • Uitgaande links in de tekst
  • Pagina-URL (in een goede CMS kun je die zelf aanpassen)
  • Alt-tag van afbeeldingen (omschrijving van de afbeelding, ook in het CMS aan te geven)

Plaats het keyword op alle plekken zoveel mogelijk vooraan, het liefst als eerste woord. Google beoordeelt de tekst bovenaan de pagina samen met dikgedrukte tekst en hyperlinks als het meest belangrijk. Dat geldt trouwens niet alleen voor Google, maar ook voor je lezers.

Zoekmachines speuren naast keywords ook naar synoniemen en gerelateerde woorden om het onderwerp van je tekst te bepalen. Verwerk die dus. Immers: hoe relevanter je tekst is voor het keyword, hoe hoger je positie in Google. Het maakt je teksten ook nog eens een stuk levendiger.

Bijvoorbeeld:
Keyword: vakantiehuis
Synoniemen: zomerverblijf, vakantievilla
(synoniemen vind je gemakkelijk via www.synoniemen.net)
gerelateerde woorden: zomer, zwembad, kamers, tuin, badkamer.
Hou je je bij je thema en geef je zoveel mogelijk informatie, dan
gebruik je automatisch veel gerelateerde woorden.

Let op: kopieer nooit van andere websites en zorg ervoor dat elke pagina van je website uniek is.
Google houdt niet van teksten die binnen het internet vaker voorkomen. Bezoekers trouwens ook niet.

4. Schrijf teksten van 300 tot  800 woorden

De ervaring leert dat bij zoektermen die erg weinig gebruikt worden door andere websites, een korte tekst van ongeveer 300 woorden kan volstaan. In andere gevallen is een tekst van ongeveer 800 woorden voldoende. Let er wel op dat de inhoud relevant blijft en informatief voor je bezoekers!

5. Maak een goede, opvallende title en meta-description

Komen je potentiële bezoekers je tegen in Google, dan zijn je title (A)en de meta-description (B) het eerste wat ze zien van je bedrijf. Belangrijk dus, om duidelijk en overtuigend te zijn.

Title: Bestaat uit maximaal 70 tekens. Het zoekwoord zet je helemaal vooraan.

Meta-description: Speelt tegenwoordig niet echt meer een rol bij het bepalen van de zoekmachinepositie, maar zorgt er wel voor dat een bezoeker doorklikt.
Bestaat uit maximaal 160 tekens en als je hem niet invult, bepaalt Google zelf wat er komt te staan.

Allemaal mooie wijsheid, maar uiteindelijk zijn het mensen die iets van je kopen. Dat zullen zoekmachines niet doen. Focus je dus op je bezoekers! Het allerbelangrijkst is dat je waardevolle en relevante content schrijft voor je doelgroep.

En voor nu: niet meer dralen, maar gewoon aan de slag gaan. Heb je vragen of opmerkingen, dan help ik je graag verder.

avatar

About Hanneke Nijland

Hanneke is communicatieadviseur en tekstschrijver. Ze werkt met name voor MKB’ers die zich online én offline beter willen profileren. Ze geeft marketing- en communicatie-advies, schrijft teksten, blogs, maakt magazines en denkt mee. Haar insteek? Gewoon DOEN. Een creatief en haalbaar plan maken dat afgestemd is op budgetten en mogelijkheden. En, net zo belangrijk; zorgen dat het uitgevoerd wordt door vakspecialisten.

, , , , ,

4 reactie bij Een goede seo-webtekst in 5 stappen

  1. avatar
    Hanneke Nijland 10 juni 2013 bij 23:32 #

    Hallo Nina,

    Inderdaad, bij producten kun je geen lange teksten plaatsen. Daar is het vooral belangrijk dat de url goed is. Staat daar in elk geval de merk- en de productnaam in? Dan ben je al een heel eind op de goede weg.

    De 300 tot 800 woorden gelden vooral voor tekstpagina’s. Nu zullen lange teksten in de webshop zelf vast afschrikken, maar om hun webshop te optimaliseren, maken veel webshops per merk een aparte pagina aan met uiteraard een link naar de producten van dat desbetreffende merk erin. Zijn bezoekers geïnteresseerd, dan lezen ze het, en zo niet, dan staat het ook niet in de weg.

  2. avatar
    Nina 10 juni 2013 bij 11:19 #

    Hallo Hanneke,

    Ik had een vraag over punt 4, het aantal woorden. Ik heb een webshop in stationery en klanten zullen daar nooit lange teksten lezen, het gaat veel meer om wat ze zien. Ik kan bij een product ook geen lange teksten kwijt, en ik denk zelfs dat lange teksten af kunnen schrikken. Hoe zorg je dan dat je toch gevonden wordt door Google?

    Alvast bedankt voor je reactie!

    Groetjes,
    Nina

  3. avatar
    Hanneke Nijland 9 oktober 2012 bij 10:11 #

    Hoi Pollewop,

    Fijn dat je er wat aan hebt, nog mooier dat je er wat mee doet. Succes!

  4. avatar
    Pollewop 1 oktober 2012 bij 09:55 #

    Geweldige tuto, daar ben ik heel blij mee, dank!. En nu, aan de slag!

Geef een reactie