Een leukere webwinkel in 5 stappen

1 september – ook regio Midden gaat weer aan de bak. Na zes weken zomervakantie is het hoog tijd ook. Gebruik je heldere vakantiehoofd om focus in je webwinkel te brengen en jezelf als ondernemer te verbeteren.

De eerste werkdag: je hebt er zin in. Opgetogen open je laptop. 547 nieuwe mailtjes, een telefoon vol voicemails en jawel: meteen de eerste week al een dubbele afspraak. De eerste werkdag is altijd puinruimen. Zuchtend duik je in je mail.

Zonde!

Nú is je hoofd nog fris, nú heb je nog afstand, nú zit je nog niet in die dagelijkse routine.
Stel de rat race nog even uit tot morgen en besteed vandaag aan orde op zaken stellen – maar dan anders.
Besteed vandaag aan het spannender maken van je ondernemerschap en het leuker maken van je webwinkel.

In 5 stappen naar een leukere webwinkel

In de vakantie heb je afstand kunnen nemen van je webwinkel. Die afstand zorgt voor overzicht: je krijgt ineens heldere ideeën. Leg die vast en zet ze in, vóór je weer in de mallemolen van alledag stapt.
Pak een pen en papier en ga met de volgende vijf stappen aan de slag.

  1. Schrijf op wat je leuk vind aan je ondernemerschap.
    Dit is een makkie – en juist daarom zo belangrijk om te doen. Want we zijn geneigd ons te concentreren op dat wat niet leuk is, waardoor we alle wél leuke dingen vergeten – en het dus lijkt of er (te) weinig leuke dingen gebeuren.
  2. Schrijf op wat je graag anders wil aan je ondernemerschap.
    Dit is misschien wat moeilijker. Want veel dingen zijn niet leuk, maar het voelt alsof het erbij hoort en je er dus niet over moet zeuren.
    Maar dat is nu precies de valkuil: door te vinden dat je er niet over mag zeuren, zeg je eigenlijk tegen jezelf dat het niet anders kan.
    Schrijf alles op wat je graag anders zou willen: bestellingen e/of boekhouding uitbesteden, een SEO-pro worden, meer tijd maken voor het ontwikkelen van nieuwe ideeën, het opzetten van een eigen productlijn, samenwerken met interesssante ontwerpers, een prachtig eigen webwinkelblog, een pop-up shop
  3. Blok tijd in je agenda.
    Nu je weet wat je leuk vind, en wat je graag anders zou willen, is het tijd om daar iets aan te veranderen. Maar dat kan alleen als je daar tijd voor creëert. Bedenk wat je moet leren om te kunnen veranderen, en blok tijd in je agenda voor dat leerproces.
  4. Stel je eigen droomopleiding samen.
    Focus! Koop de boeken die nuttig zijn, word lid van de community die je vooruit helpt, geef je op voor die training waar je al zo lang naar zit te lonken. Met andere woorden: stel zelf je droomopleiding samen en blok iedere dag tijd om die opleiding te volgen.
  5. Gun jezelf het juiste gereedschap.
    Jezelf blijven ontwikkelen is niet alleen goed om je hersens lenig te houden, maar ook om nieuwe impulsen aan je ondernemerschap te geven. Boeken, trainingen, blogs… ze geven je nieuwe ideeën, inzichten en meningen – en die kun je weer toepassen op de ontwikkeling van je webwinkel. Stel je eigen opleiding samen en gun jezelf de tijd en de tools die je nodig hebt om de gewenste verandering in te zetten. 

Kortom: houd jezelf scherp en je webwinkel in beweging. Daar verbeter je jezelf als ondernemer mee, en maak je je webwinkel een stuk leuker.

Waar wacht je nog op?

Pak dat kladblok en je lievelingspen en ga aan de slag. Bestel vandaag nog die boeken die je nodig hebt.
Taaie kost? Onthoud: als je iedere dag een hoofdstuk leest, weet je aan het eind van de week alles over SEO/produceren in het buitenland/fulfilment/webwinkelbloggen – etcetera. Leerze!

PS: Kennis is macht

Wil je alles leren over webwinkelbloggen, nieuwsbrieven, persberichten, Twitter, Pinterest of wil je nu eindelijk eens je ondernemingsplan aanscherpen?
Met onze werkboeken kun je direct aan de slag.

>> bekijk hier de Werkboeken voor webwinkels van MamaMarketing.

PPS: Nog 113 dagen…

…en het is weer kerst. Lees hier hoe met je webwinkel in de bladen komt.
Maarre: morgen pas, hé? Vandaag begin je aan je droomopleiding.

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

2 reactie bij Een leukere webwinkel in 5 stappen

  1. avatar
    Claudia 1 september 2014 bij 22:23 #

    Leuke tips, voor mij helemaal op het goede moment (terwijl ik niet net op vakantie heb geweest;-)). Tip 4 en 5 zijn (vrijwel) hetzelfde. Maar dat maakt niet uit, heb er inspiratie van gekregen. Thanx!

    • avatar
      Diana van Ewijk 2 september 2014 bij 09:36 #

      Dankjewel Claudia! En fijn dat we je hebben kunnen inspireren – zelfs zonder dat je op vakantie bent geweest 🙂 Nu ben ik natuurliijk benieuwd op welk gebied jij je wil ontwikkelen?

Geef een reactie