Eigentijds crowdfunden

Je hoort en ziet het overal: crowdfunden. Is het iets voor webshophouders?

Wat is Crowdfunden

“Crowdfunding als middel om geld te genereren past in deze tijd, waarin mensen een grote bereidheid tonen om te investeren in projecten waar ze in geloven. Om daarmee succesvol te zijn moet je meer doen dan alleen de crowdfundactie zelf. Het hele plaatje moet kloppen; je moet jezelf blijvend onderscheiden als (cultuur)aanbieder. Dat geldt overigens voor elk middel dat je kiest.” Irmgard Bomers, Winrecept, funder

Crowdfunden is niet nieuw helemaal, zelfs de VOC in de zeventiende eeuw deed het, maar de vorm is eigentijds en hip. Crowdfunden gebeurt nu vooral via online-platformen met daarin een grote rol weggelegd voor de sociale media. Je kunt geld ophalen om een bepaald project te realiseren, bijvoorbeeld het maken van een cd, maar ook om een goed idee in praktijk te brengen. Als je genoeg financiën hebt, produceer je de cd en krijgen de donateurs als dank een leuke tegenprestatie. Ik ben zelf betrokken geweest bij het funden van een kunst-app via sellanapp.com en binnenkort ook bij het funden van een theaterproductie op voordekunst.nl.

Crowdfunden kan op allerlei manieren: om iets te investeren of te ontwikkelen, een project te realiseren, maar ook als pre-sale denk bijvoorbeeld aan boeken die nu alleen verschijnen bij printing on demand. Het hoeft niet altijd om grootschalige projecten te gaan of via de online-platformen te lopen. Je kunt het zelf ook initiëren.

Kleinschalig voorbeeld

Beeldend kunstenaar Nathalie Brans organiseerde een actie zonder het op een platform te zetten. Ze wilde heel graag een maand in Amerika werken en had daarvoor onvoldoende eigen middelen. Ze schakelde haar achterban in deed dit heel gefaseerd. Iedere donateur kreeg als tegenprestatie – een reward of pledge- een klein kunstwerkje. Hoe groter de gift, hoe “groter” het kunstwerk. Tijdens de werkperiode in Amerika hield ze via haar blog intensief contact met haar achterban.

vdb nathalie brans

Investering

Een ander mooi voorbeeld is van Qlors, een webshop met effen t-shirts. Zij had investeerders nodig om bij de start gelijk t-shirts in verschillende pasvormen en kleuren te produceren. Zij vroeg aan haar achterban om € 500,- te investeren. Na vier jaar kregen de investeerders dit bedrag incl. rente terug en tussentijds genoten zij van allerlei voordelen. Van het geïnvesteerde bedrag kon zij de t-shirts laten maken.

Platformen

De crowdfundingsplatformen schieten als paddenstoelen uit de grond: je hebt platformen voor muziek, voor de kunst, voor filmmakers, internationaal, landelijk, regionaal (bijvoorbeeld www.tilnurgvoordekunst.nl) enz. Een mooie lijst van platformen vind je hier: douwenkoren.nl.
Het huidige crowdfunden gaat niet zonder een persoonlijk filmpje, waarin je vertelt wat je precies wilt gaan doen. Andere vaste ingrediënten zijn een tekstuele toelichting waarvoor je het geld wilt gebruiken en gefaseerde tegenprestatie: bij 10,- krijg je.. bij 50,- krijg je… . De platformen werken vaak met fee’s en zorgen voor de juridische en financiële afwikkeling.

Branding

Crowdfunden is hard werken: je moet steeds iets achter de hand hebben om je actie een folluw-up te geven. Maar crowdfunden heeft een leuk bijkomend voordeel: het is een prima manier om je organisatie en jezelf te branden. Als organisatie ben je opeens zichtbaarder voor allerlei organisaties en bedrijven. Whow! Crowdfunding werkt als microkrediet en kan een prima en eerlijke methode zijn om juist jouw waanzinnige droom te realiseren!

avatar

About Carola

Carola van der Heyden is cultuurmarketeer in een theater en kunsthistorica en maakt daarnaast, etsen, knuffelbeesten en andere dingen van textiel. Momenteel bereidt ze een eigen webshop voor. Ze houdt al jarenlang een webblog bij, die ze binnenkort gaat restylen: kunstenkoken.blogspot.com. Ook heeft ze een kleine etsyshop: kunstenkoken.

, ,

Nog geen reacties

Geef een reactie