Facebook Actie opzetten: driedubbel resultaat

Over Facebook, en met name over een Facebook Actie opzetten, bestaat nogal wat verwarring.
Zonde, want Facebook Acties kunnen voor flink wat verkeer naar je webwinkel zorgen!
Bovendien kun je Facebook Acties ook heel goed inzetten om andere doelen te bereiken…

In dit gastblog legt Nienke van de Water van DreamKey Design uit hoe ze een Facebook actie opzette om én meer likes op Facebook te krijgen én meer abonnees op haar nieuwsbrief. Bovendien deed ze er mooie inzichten over haar klanten mee op. SDriedubbel resultaat in één Facebook Actie – slim!

Hands-on ervaring met Facebook Acties van een kleine webwinkel – doe er je voordeel mee…

Geen nutteloze likes

Win pakketje

De 500 likes op mijn Facebook pagina zaten er aan te komen, dus dat was natuurlijk een perfect moment om m’n Facebook eens een boost te geven.
Gratis verzending en kortingscodes had ik al diverse malen gebruikt, dus leek het me nu eens leuk om iets gratis weg te geven.

Om geen ‘nutteloze’ likes op Facebook te krijgen, besloot ik om de winactie pas te starten op het moment dat ik al 500 likes had. Hierdoor gaan er niet allemaal mensen liken om iets te kunnen winnen, en die daarna weer gelijk gaan un-liken.

Klantinformatie verzamelen met een Facebook Actie

Bij zo’n winactie probeer ik er zelf als webwinkel ook iets uit te halen, zoals in mijn geval welke producten/thema de klanten het meeste aanspreekt.

Winactie Dreamkey - 1

Daarom bedacht ik een winactie waarbij de klanten hun favoriete pakketje moesten uitkiezen, en deze konden ze dan ook gelijk winnen. Ze konden kiezen tussen het Stamp it, Do it Yourself, Dreamkey (eigen collectie) en het Snail Mail pakketje (elk pakketje verwees door naar de bijbehorende categorie in m’n webshop).

Polls for Facebook

Winactie Dreamkey - backend 1

Deze Facebook winactie liep via de app ‘polls for facebook’ waar mijn collega Carmen Smeets (Online marketeer bij Expresso Fashion) mij enorm mee heeft geholpen.
Meedoen was voor de deelnemers heel makkelijk, deze hoefde alleen maar:

  1. zijn/haar voorkeur voor het winnende pakketje aan te geven via de Poll en vervolgens
  2. zijn/haar e-mail adres in te vullen.

Automatisch ingeschreven voor de nieuwsbrief

Winactie Dreamkey - 2

Door mee te doen aan deze actie werden ze ook ingeschreven voor de Dreamkey nieuwsbrief, wat mij natuurlijk weer een hoop nieuwe nieuwsbrief abonnees opleverde.

De deelnemers waren ook niet verplicht om mijn Facebook pagina te liken om zo weer ‘nutteloze’ likes te voorkomen.
Wel kregen ze op diverse momenten de mogelijkheid om mijn Facebook pagina te liken, voor degene die oprecht geïnteresseerd zijn in Dreamkey.

Ik heb deze actie zowel via Facebook als via Twitter en Instagram gepromoot.

Facebook Actie: boosten

Om deze actie extra onder de aandacht te brengen heb ik zo’n € 25,- uitgegeven door het bericht via Facebook te ‘boosten’.
Met een campagnebereik van 7.845 mensen heb ik 924 mensen bereikt die actief betrokken waren bij de actie (daar valt o.a. onder hoeveel foto weergaven en pagina vind-ik-leuks).

Resultaten van Facebook Actie

Deze actie liep van 29 augustus t/m 9 september en heeft me binnen die tijd van 500 naar 747 likes gebracht. Uiteindelijk hebben er 250 mensen aan meegedaan, en heeft het mij bijna 200 nieuwe nieuwsbrief abonnees opgeleverd.

Zelf aan de slag met Facebook Acties opzetten?

Lees hier ook het artikel over Facebook Acties opzetten van Zita Bebenroth.

avatar

About Gast

MamaMarketing laat ook regelmatig anderen aan het woord, die een leuke, interessante en vooral informatieve bijdrage doen. Wil jij ook graag een bijdrage leveren aan MamaMarketing en heb jij iets te vertellen of te delen, wat interessant is voor onze doelgroep, neem dan vooral contact op met ons: dana [at] mamamarketing.nl

4 reactie bij Facebook Actie opzetten: driedubbel resultaat

  1. avatar
    Lotte 15 maart 2016 bij 21:30 #

    Beste Nienke, ik ben erg enthousiast over je blog en ik wil er mee aan de slag. Welke tool kan ik daar nu het beste voor gebruiken? Facebook-Poll lijkt niet te werken. Hoor het graag, hartelijk dank! Lotte.

  2. avatar
    Anja van Ommen 15 december 2013 bij 11:29 #

    Bedankt voor het delen Nienke, wist niet dat dit tot de mogelijk heden behoorden.
    Ben zelf nog maar recent gestart met mijn webwinkel en zit nog in de start fase maar dit zijn echt bruikbare tips.

    Dank je wel.

  3. avatar
    Katrien Declerck 14 december 2013 bij 11:12 #

    Wat handig dat je wachtte tot je 500 likes had, dit vind ik echt een goede tip!

  4. avatar
    Cora Verhagen 13 december 2013 bij 20:22 #

    Wat een mooi voorbeeld Nienke, vooral het idee dat je meteen mensen vraagt om zich op te geven voor je nieuwsbrief is erg slim, ik wist niet dat dat via Facebook kon.
    Bedankt voor het delen!

Geef een reactie