Facebook-marketing: living on the Edgerank

Facebook inzetten voor je webwinkel? Je wil wel, maar hóe in vredesnaam?
Om je heen gonst het van de geruchten…

Facebook? Vre-se-lijk! Dat verandert de regels elke week.
Facebook? Dat is echt es-sen-tieel voor je webwinkel.
Facebook? Wist je dat niemand ooit een update van je ziet?

Kortom: je wordt gekgetetterd door al die tegenstrijdige berichten.

De pest is: NIEMAND weet echt hoe Facebook werkt.
En nog vervelender: het klopt dat het lang niet zeker is dat jouw fans je updates zien.
Facebook werkt namelijk, net als Google, met een supergeheim systeem dat bepaalt of jouw berichten wel waardevol genoeg zijn om bij jouw fans terecht te komen.

Edgerank, zo heet dat systeem heel spiffy.

Hoe waardevoller Edgerank denkt dat jouw update is, hoger jouw Edgerank-score, hoe groter de kans dat jouw fans jouw zorgvuldig opgestelde berichten te zien krijgen.
Waardevol heeft in dit geval niets met geld te maken, maar met de mate waarin jouw fans reageren op jouw fanpage/update.
Simpel gezegd: hoe meer mensen reageren op jouw update, hoe zichtbaarder Facebook Edgerank ‘m zal maken.
Logisch, want als mensen de moeite nemen om te reageren, dan zal de update wel de moeite waard zijn – zo denkt Facebook.

Wat is de Facebook Edgerank?

Nee, Edgerank heeft niets te maken met die ene stoere jaren 80 gitarist. En ook niet met dat glamrockliedje uit dezelfde tijd…
De Facebook Edgerank is, officieel: het algorimte waarmee Facebook bepaalt welke content belangrijk is voor welke fans.

Als je weet hoe dat algoritme werkt, kun je ervoor zorgen dat veel mensen je post zien.
En dat is good for business.
Gelukkig zijn er daarom ook veel mensen op zoek naar de Heilige Graal van Facebook Edgerank.

Vier punten waarop Facebook Edgerank jouw update toetst

facebook edgerank

Niemand weet er het fijne van, maar deze infographic van Postrocket vond ik erg interessant.
Het zijn vier punten die Facebook Edgerank schijnt te gebruiken om de waarde van jouw update te toetsen:

  1. Hoe vaak jouw fan contact heeft gehad met jouw fanpage
    Met andere woorden: hoe meer een fan gereageerd heeft op jouw pagina / posts, hoe groter de kans dat zij jouw volgende updates ook ziet.

  2. Hoe vaak jouw fan iets heeft gedaan met het type update (geliked, een reactie achtergelaten of of gedeeld)
    Als jouw fan vaak reageert op bijvoorbeeld een poll of een video, dan is de kans groter dat ze jouw volgende updates van hetzelfde type ook ziet.

  3. Reacties van andere fans op die specifieke update
    Hoe meer fans reageren op jouw update, hoe groter de kans dat je andere fans de update ook zien

  4. De hoeveelheid klachten of negatieve feedback op de specifieke update
    Hoe meer mensen negatief reageren op jouw update, hoe kleiner de kans dat andere fans ‘m te zien krijgen.

De vraag is natuurlijk: hoe kun je deze kennis gebruiken om meer uit de fanpage van je webwinkel te halen?

Drie manieren om de Facebook Edgerank positief te beïnvloeden

Ook hier geen garanties, maar wel wat ideeën waar je mee aan de slag kunt.

1. Zorg voor veel reuring op je fanpagina vlak vóórdat je een belangrijke update wil plaatsen.
Stel, jij wil op dinsdag een mooie Facebook actie plaatsen – en je wil dat zoveel mogelijk mensen die actie zien.
Dan is het slim om in de dagen daarvoor te zorgen voor veel positieve interactie.
Dat kan door een update te plaatsen waarvan je weet dat we veel op gereageerd wordt, zoals een mooie foto of quote.
Door de positieve interactie op je fanpage zal Edgerank opvolgende updates ook zichtbaarder maken.

2. Vraag mensen gericht om een reactie.
Hoe meer mensen reageren op jouw update, hoe zichtbaarder Facebook Edgerank ‘m zal maken.
Logisch, want als mensen de moeite nemen om te reageren, dan zal de update wel de moeite waard zijn – zo denkt Facebook.
Een manier om mensen te laten reageren op jouw update, is door daar gericht om te vragen.
Dat kan door het bericht te delen men mensen waarvan je weet dat ze jouw updates meestal waarderen.
Tag hen bijvoorbeeld in een reactie op je eigen post, of deel de update via je persoonlijke profiel, met hen.
Ook kun je via Twitter, je blog of je nieuwsbrief om een reactie vragen.

3. Werk met vaste soorten updates.
Als een fan vaak reageert op een bepaald type update, dan is de kans groot dat Facebook Edgerank haar meer van dat soort types content voorschotelt.
Krijg jij dus veel reactie op jouw polls, dan kun je erop rekenen dat die polls eerder getoond zullen worden dan bijvoorbeeld een ‘gewone’ update.

Aan de slag met Facebook-marketing!

Hopelijk hebben we je met deze ideeën op een ideetje (of twee) gebracht.
Twijfel niet en ga ermee aan de slag!

Bij Facebook geldt, net als voor andere social media: the proof of the pudding is in eating it.
Gewoon uitproberen wat werkt voor jouw webwinkel, jouw doelgroep en jouw fanpage.
Gaat iets goed? Dan doe je het vaker.
Gaat iets niet goed? Dan probeer je wat anders.
Zo kun je, vanuit je eigen ervaringen, je Facebook-marketingstrategie opzetten.

Aan de slag met Facebook? Lees dan ook even de gastblogs over Facebook van Zita Bebenroth, deze gastblog van Dresses Only over authentiek zijn op Facebook of deze post van Dana over adverteren op Facebook.

Veel plezier en succes met Facebook-marketing voor jouw webwinkel!

PS:
En ja, ik weet dat je hier op gewacht hebt:

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

,

Nog geen reacties

Geef een reactie