Facebook: de regels voor een like, share en win-actie

Een like, share en win-actie via Facebook… dat lijkt jou eigenlijk ook wel wat voor je webwinkel.
Maar ja. Facebook.
Moeilijk.

Iets met dat dat niet mag, zo’n like, share en win-actie.
Iets met dat Facebook – als ze erachter komen dat je het toch hebt gedaan, die stiekeme  like, share en win-actie, je pagina opheft.
Gewoon, patsboem, dichtgooit.
En dat je dan, dankzij die stomme  like, share en win-actie, naar al die met bloed-zweet-en-tranenvergaarde fans kunt fluiten.

Nee, zo’n  like, share en win-actie – daar begin jij maar niet aan.

Facebookregels: zo doe je een like, share en win-actie

Goed nieuws: Facebook heeft de regels versoepeld!
Hoog tijd ook, want die regels… dat was van een niet om door te komen, onbegijpelijke, slechtvertaalde en juridisch 200% dichtgetimmerde taaiheid.
Maar goed: ze zijn nu versoepeld – en daardoor is het een stuk makkelijker geworden om een  like, share en win-actie uit te voeren.

Het belangrijkste verschillen:

  • je mag je win-actie nu rechtstreeks op de tijdlijn van je webwinkel-fanpage laten draaien.
    Vroeger moest dat per se via een speciale Facebook app.
    Dat was óf duur, óf veel gedoe en hoe dan ook een extra barrière voor veel Nederlandse fans, die het maar eng vonden om een Facebook app toestemming te geven berichten op hun tijdlijn te plaatsen.
  • likes tellen mee als deelname
    Vroeger mocht je ‘likes’ niet tellen als deelname: mensen moesten meer doen dan ‘liken’ om officieel mee te mogen doen.
    Het overgrote deel van de like, share en win-acties voldeed daarom ook niet aan de regels.

Maar goed, dat is allemaal verleden tijd.
De regels zijn versoepeld en vergemakkelijkt
Goed nieuws, dus.

De regels voor een like, share en win-actie op Facebook

Hoe host je nu een succesvolle  like, share en win-actie?
Simpel, gewoon rechtstreeks op de tijdlijn van je fanpage:

  • Plaats een update met de like, share en win-actie.
  • Maak duidelijk wat mensen moeten doen om kans te maken om te winnen.
  • Zorg ervoor dat je duidelijke voorwaarden hebt – en dat je die ergens plaatst waar mensen er altijd bij kunnen

Dat klinkt misschien wel heel simpel.
En dat klopt, er zijn drie dingen die je goed in gedachten moet houden:

  • laat mensen legaal meedoen
    mensen mogen meedoen aan de win-actie door middel van een like, een het plaatsten van een bericht of foto op je tijdlijn.
    Wat NIET mag, is mensen verplichten zichzelf te taggen in een foto waar ze zelf niet op staan, of hen te verplichten jouw update te delen op hun eigen pagina of die van vrienden.
  • houd je aan de regels
    Zorg ervoor dat je  like, share en win-actie voldoen aan de lokale regelgeving. En zorg ervoor dat je wedstrijdregels online hebt staan op een plaats waar deelnemers er makkelijk bij kunnen.
Beeld van Sixt Facebook-actie, via Social Media Examiner.

Beeld van Sixt Facebook-actie, via Social Media Examiner.

  • maak overduidelijk dat jouw like, share en win-actie jouw verantwoordelijkheid is – niet die van Facebook.
    In het plaatje hierboven zie je hoe Sixt dat aangepakt heeft. Niet heel sexy misschien, maar wel echt belangrijk!

Nu je weet wat de regels zijn, kun je aan de slag.

Maar bedenk wel: veel belangrijker dan je aan de regels houden, is dat je like, share en win-actie precies past bij je doelgroep.
Zorg ervoor dat je een prijs weggeeft die mensen ook echt dolgraag willen winnen én die past bij jouw webwinkel.

Een iPad mini verloten levert je op korte termijn zeker fans op, maar de vraag is hoe loyaal die fans zijn.
Hoe vaak ze nog reageren op je updates.
Hoe lang ze überhaupt fan blijven.

Met andere woorden:
verloot iets wat de winnaar blij maakt, en de niet-winnaars ertoe verleidt het dan maar zelf te kopen in jouw webwinkel.

TIP: zorg dat je op de hoogte bent!

Webwinkeljurist Charlotte Meindersma schreef dit artikel over Facebook Winacties.
Lees het én volg Charlotte, zodat je zeker weet dat je op de hoogte blijft van )onvermijdelijke) nieuwe regelgeving.

Hup, aan de slag met jouw Facebook Like, Share en Win Actie!

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie