Facebook voor webwinkels: 10 vragen aan Mariko Naber, Applepiepieces (interview)

Mariko Naber is van origine grafisch ontwerper. Zij startte in 2007 haar eigen sieradenlabel met webwinkel: applepiepieces.com.
Een paar jaar verder kan ze samen met haar gezin rondkomen van het werk dat ze het allerliefste doet: feel good sieraden ontwerpen én verkopen via haar webwinkel. Mariko is tevens auteur van ‘Sell your stuff online’, een inspirerend werkboek waarin staat beschreven hoe zij van haar hobby haar werk heeft gemaakt en hoe jij dat ook kunt doen.

In dit interview vertelt Mariko over de manier waarop zij Facebook voor haar webwinkel inzet. En geeft ze 3 tips plus één Gouden Tip over je Facebook inzet voor jouw webwinkel!

Wil je Mariko zélf het hemd van het lijf vragen? Dat kan tijdens haar SweatShop op B+B+B workout your business, 12 juni 2014 in Utrecht.

1. Waarom ben jij fan van Facebook?

mariko-naber-applepiepieces-interview-mamamarketing

Het is heel divers, je kunt er alle kanten mee op, dat maakt Facebook goed inzetbaar. Vooral de interactie met onze klanten en tussen de klanten onderling vind ik te gek.

2. In welk opzicht verschilt Facebook van andere social media als Twitter en Instagram?

Instagram en Twitter zijn veel vluchtiger dan Facebook en er is daardoor minder blijvende interactie, dat vind ik jammer.

Facebook zie ik eigenlijk als een heel coole, grotere, mooiere, internationale Hyves. Waar daar alles misschien wel te kneuterig en gezellig was, biedt Facebook een mooi zakelijk in te zetten middel waar je goed met je klanten en doelgroep kunt communiceren.

Twitter en Instagram blijven daarin achter, die hebben dan ook een totaal andere functie. Twitter is niet zo heel erg aan mij besteedt en volgens mij ook niet zo aan onze (potentiële) klanten… Instagram vind ik geweldig en gebruik ik juist ook om te posten naar Facebook én twitter (meer hierover in mijn sweatshop ‘Je Facebook page cool in 30 minuten’). Handig!

3. Je hebt op Facebook 20.000 fans… Indrukwekkend! Hoe heb je dat opgebouwd?

interview-mariko-naber-applepiepieces-mamamarketing

Mariko post op Facebook ook haar eigen blogberichten, zoals deze over Eternal Sunshine of the spotless mind.

Een solide plan opstellen: ik heb een dag-, week-, maand- en een jaarplan met duidelijke doelen.

Elke dag post ik gemiddeld vier keer. Een goed functionerende post boosten we soms en op de juiste momenten zetten we een like-campagne in.
Verder moet je ook Facebook met je hart doen. Als het medium niets voor jou is, zal het ook nooit wat worden. Facebook en ik hebben inmiddels dikke verkering 😉

4. Hoe denk jij over webwinkelmarketing: een noodzakelijk kwaad, of leuk om te doen?

Heel leuk om te doen, geweldig zelfs! Omdat ik het zo leuk vind, zie ik het trouwens meer als spel en plezier.

Na jarenlange aversie met betrekking tot marketing (reclame) viel bij mij ineens het kwartje. Die aversie kwam door onze grafisch ontwerp-achtergrond, als grafisch ontwerper prefereer je vanuit de basis ‘vorm voor functie’.
Hoe dan ook, door Applepiepieces én social media ben ik beter gaan begrijpen dat vorm en functie op vele manieren elkaar juist gigantisch kunnen versterken. Als je dat door hebt wordt het geweldig!

5. Hoe mix jij zakelijk en privé op Facebook?

interview Mariko Naber -appelpiepieces-mamamarketing

Privé heb ik mijn profiel ‘afgesloten’; toen ik begon met Facebook heb ik als regel gesteld dat ik alleen ‘vrienden’ toelaat die ik IRL ook ken. Op deze manier houd ik mijn digitaal leven privé gezien een beetje overzichtelijk.

Omdat Applepiepieces echt een deel van mij is mix ik privé wel op de fanpage, maar goed gedoseerd en relevant. Iemand die geïnteresseerd is in mijn sieraden hoeft niet elke dag #minipie (ons zoontje) in de zandbak voorbij te zien komen…

6. Wat is je meest succesvolle update geweest? En wat heeft die opgeleverd?

Meestal is dat wel een leuke winactie of een vraag over een nieuw piece.
Maar de allerbeste post, daar ben ik niet zo mee bezig, ik luister naar mijn gevoel en kijk per week in mijn statistieken wat er speelt.

7. Wat is het meest verrassende dat je hebt meegemaakt dankzij Facebook?

interview-mariko-naber-applepiepieces-mamamarketing

Vorig jaar belandde ik plots op de spoedhulp en lag Applepiepieces ook even plat door alle consternatie. Op mijn berichtje hierover kwamen honderden reacties, dat heeft me erg geraakt. De hulp en lieve reacties die we door de week heen krijgen is sowieso onbetaalbaar.

Kortom: ik word heel blij van zomaar een lief berichtje, bedankje of foto.

8. Jij bent een kei in marketing. Je hebt er zelfs een boek over geschreven! Vertel eens wat meer over Sell your Stuff Online?

interview-mamamarketing

Marketing is voor mij een tweede natuur geworden, het is iets wat bijna als vanzelf gaat.
Mijn man/zakenpartner Mark zegt ‘iets is cool of niet cool’ en dat is de essentie van alles, ook van marketing. Dat middel of die manier past bij jou en je bedrijf of niet.
Er zijn bovendien veel marketeers die je vast alles over marketing kunnen vertellen, maar geen kaas hebben gegeten van design/vormgeving. Zoals ik hierboven beschrijf is dát nu juist een magische sleutel: dat vorm en functie elkaar versterken.

Dit belangrijke punt vind je ook terug in mijn boek waar ‘brand it’ een heel eigen hoofdstuk is. Sell your stuff online is een boek wat ik graag zelf vijf jaar geleden had willen hebben, dan was ik nu nog een heel stuk verder geweest.

9. Hoe gaat het schrijven van een marketingboek in zijn werk?

Just do it. Serieus.
Mijn hoofd is soms zo’n mess dat ik orde moet forceren om iets uit mijn handen te krijgen. Ik roep daarom niet voor niets vaak genoeg op Twitter ‘Het is #makeshithappenday wil iemand me even schoppen?’  Om die reden ben ik ook dol op middelen om te ordenen zoals ons blog, Pinterest, Facebook.

Het boek gaf me ook een kans mijn kennis eens goed in kaart te brengen. Voor mij is dat zo’n grote opluchting, dat alles wat in mijn hoofd was opgehoopt eruit kon!

Ik denk dat ik het heb gezien als een project van Loaded ink, eerst de grove lijnen in kaart brengen en dan laagje voor laagje opbouwen. Wij noemen dat trouwens ‘Hardcoreporate’. Hoe dan ook, het schrijven ging trouwens bijna vanzelf, dat was pas écht een ontdekking!

10. Sell your Stuff online is al aan de tweede druk toe. Denk je al aan een vervolg?

Daar wordt wel aan gedacht, maar eerst even genieten van dit boek.
In combinatie met ons ontwerpbureau Loaded ink gaan we diensten, online workshops en trainingen aanbieden die naadloos aansluiten bij Sell your stuff online. Dat vind ik super spannend en ik heb er heel veel zin in! Als je dit leest en op de hoogte wil blijven meld je dan via Sellyourstuffonline.nl aan voor de mailinglist.

3 tips van Mariko Naber over Facebook

  1. gebruik altijd beeld (of video) bij een statusupdate, skip teveel tekst of verwijs naar je blog
  2. pas op voor overkill, meer dan 6 posts per dag zou ik persoonlijk niet doen
  3. kijk eens naar de advertentiemogelijkheden van Facebook

De Gouden Facebook Tip van Mariko

Staar je niet blind op Facebook, hoe mooi deze tool ook is. Leer van Hyves.
Dat geldt trouwens voor alle social media! Blijf ook offline actief. Die 20.000 likes kunnen zo *floep* weer weg zijn!

Meer leren van Mariko Naber?

Mariko vertelt haar verhaal live op B+B+B workout your business, op 12 juni, in Utrecht!

Met hobby & hart je geld verdienen. De ervaringen die ze opdeed met haar webwinkel, heeft ze opgeschreven in een handig werkboek Sell your stuff online – en deze ervaringen zal ze ook in haar lezing delen.

SweatShoppen met Mariko

Naast haar lezing kun je haar ‘s middags stevig aan de tand voelen over Facebook marketing. Met haar bijna 20.000 (!) Facebook likes, kun je haar daarin wel een expert noemen. Zij deelt in haar Facebook Sweatshop concrete tips en geeft je antwoord op jouw vragen.

>> koop hier je kaartje voor B+B+B workout your business!

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie