Facebook voor je webwinkel: zakelijk inzetten

Facebook zakelijk inzetten

Je hebt een (sterk) merk en bent je bewust van de communicatiekanalen die daarbij horen.

Website, nieuwsbrief, brochure, LinkedIn- en Twitter-accounts zijn in orde; af en toe stuur je een persbericht aan de voor jou relevante redacties. Je mooiste creaties zet je op Instagram en inspiratie deel je op Pinterest. Check!

Maar: heb je ook een eigen Facebook-pagina voor jouw merk?
Of ben je nog van de lichting ‘Facebook is alleen voor vrienden en familie’?

Word dan snel wakker, want de beste zaken doe je op Facebook.
Althans, het platform is zeer geschikt voor ondersteuning van je imago, het vergroten van je naamsbekendheid en het onderhouden van contacten met je fanbase. Waardoor een klant jou als eerste weet te vinden als het moment van aankoop aanbreekt.

Veel of weinig volgers

Start met het inrichten van een eigen bedrijfspagina, vol beeld, tekst en informatie over jouw producten.
In eerste instantie heb je misschien maar een handjevol volgers en ben je geneigd al je ‘zakelijke’ updates met je vertrouwde achterban te delen.
Doe dit niet of nauwelijks: bouw aan je bedrijfspagina met goede content, slimme verwijzingen naar je website en koppelingen met Twitter en groei vanaf daar. Zo zal je zien dat het aantal volgers gestaag toeneemt.

En weet dat 50 hardcore fans van jouw merk veel waard zijn; zij zijn immers de ambassadeurs van waar jij voor staat.
Mocht je merk al wel veel volgers hebben, ook dan geef ik graag een paar tips voor een succesvolle contentstrategie, ter ondersteuning van je sales en het merkgevoel in het algemeen.

De toon verandert

De belangrijkste regel op Facebook was, tot nu toe: wees echt. Bedenk iets origineels. Blijf dicht bij jezelf.
Net zoals op Twitter eigenlijk, maar dan met meer ruimte voor fotografie, externe links en video’s.

Het afgelopen jaar zijn de advertenties op Faceook erg toegenomen, vooral binnen de timeline.
Hierdoor is de hele toon van het medium commerciëler geworden.
En dat is eigenlijk goed nieuws voor jouw merk, want mensen kijken niet meer op van een verkoopboodschap.
Maar échte winst behaal je nog steeds als je je op een oorspronkelijke manier weet je onderscheiden, met de juiste content.

Je eigen magazine

En hoe pak je dat nou aan?
Geld besteden aan Facebook-advertenties kan altijd nog.
Probeer het eerst eens op eigen kracht, met interessante inhoud. Bind jouw klanten met creatieve updates, out of the box berichtjes, vriendelijk en persoonlijk – of andere kernwoorden die jouw bedrijf typeren.

Ik stel het me altijd zo voor: doe alsof je uitgever bent van je eigen magazine, waarin Facebook de omgeving is om je content te publiceren.
Net als in een tijdschrift wil je je ‘abonnees‘ bedienen met leuke tips, veel eye candy, praktische informatie en vooruit, af en toe een promotie.

Vraag je steeds af: wat boeit mijn lezers?
Dat zijn dus niet alleen maar platte aanprijzingen van je producten (liever niet zelfs), maar vooral: tips, nieuwtjes, achtergrondweetjes en grappige associaties.
Door de hoeveelheid tekst die je op Facebook kunt plaatsen en het gemak waarmee je foto’s, video’s of links toevoegt, werkt een redactionele aanpak heel goed.

Volgende keer: meer tips voor het creëren van relevante content op Facebook

, ,

Reageren is niet meer mogelijk