Facebook voor je webwinkel: redactie-plan maken

Redactioneel succes

We hebben de basisbeginselen van Facebook als zakelijk medium benoemd en hebben een start gemaakt met unieke berichtgeving, ter ondersteuning van jouw merkwaarde. Hoe ga je zinvol aan de slag?

Redactieplannetje

Als hulpmiddel bij het verzinnen van originele, aansprekende content kun je een bescheiden redactieplannetje voor Facebook maken (en voeg gelijk je andere social mediakanalen toe).

Het helpt om je informatie op te delen in categorieën, zodat je daar uit kunt putten en iedere dag wel iets leuks weet te posten. Een paar keer per week is trouwens ook voldoende: merkbinding zit in de kwaliteit, niet in de kwantiteit van je berichtgeving.

Zorg wel dat je af en toe ook op anderen reageert, dan houdt Facebook jullie relatie in stand (dit werkt volgens een ingewikkeld algoritme, waar ik nu niet op in zal gaan). De volgende inhoud kan bijvoorbeeld interessant zijn voor je fans:

1. Praktische feiten

Omdat Facebook zo lekker actueel is en goed gelezen wordt – veel mensen zijn behoorlijk verslingerd aan de updates in hun timeline – kun je er goed de korte termijn info in kwijt.

Denk aan een vakantiesluiting, een opgebroken weg voor de deur, langere verzendtijd door stakingen bij de post, een nieuw winkelsysteem – nuttige informatie voor klanten.

Houd je fans goed op de hoogte en verwijs ze door naar je website voor meer details.

Voorbeeld:

facebook voor je webwinkel op mamamarketing

Zie hoe de geliefde Rotterdamse hangout Lof der Zoetheid maar liefst 112 likes scoort met ‘slecht nieuws’ in de categorie ‘praktische info’!

2. Productinfo

Naast het actuele karakter heeft Facebook ook een redelijk ‘bewaar’-karakter.
Oude foto’s duiken soms opeens op in de kantlijn; fotoalbums blijven altijd prominent in de galerij staan.
Kortom, gebruik dit medium om vooral mooi beeld en een duidelijk eigen verhaal neer te zetten.

Waarschijnlijk vind jij dit het leukste onderdeel, want je raakt zelf niet uitgepraat over jouw mooie stempels, babysloffen, briefpapier of zelfgemaakte sieraden.
Laat regelmatig updates zien van nieuwe producten, maar wees je wel bewust van wat jouw fans leuk vinden.
Heb je laatste stuks die je nog even onder de aandacht wilt brengen? Een mooi tafereeltje wat je zelf (of beter nog: iemand anders!) hebt gemaakt met artikelen uit jouw shop? Nieuwe kleuren en modellen van een populaire serie die net zijn binnengekomen? Dat leent zich uitstekend voor de Facebook-etalage.

Maar, voor de zoveelste keer een slechtlopend artikel pushen, daar wordt niemand blij van. Promoot met mate dus: vind de balans tussen nieuwswaarde en commercie.

3. Redactioneel nieuws

Dit vind ik de kracht van Facebook: zelf bepalen wat nieuws is en daarmee heel veel likes genereren.
We vinden elkaar in de voorkeuren, passies, hobby’s en onzin die in de wereld rondgaat – deel daarin mee, als merk.

Verkoop je Deense kinderkleding? Vertel ons dan wat de leukste adresjes zijn in Kopenhagen.
Niet omdat we daar zelf nou zo vaak komen, maar om weg te dromen en het beeld compleet te maken dat jij de ‘ik weet wat hip is in Denemarken’-autoriteit bent.

Denk aan het magazine dat je zelf samenstelt; jij bent de eindredacteur!
Laat ons kennismaken met een bijzonder koekje uit Scandinavië, wijd ons in over de culturele gebruiken en maak een interview met een Deense moeder in Nederland.
Als dat geen sterke profilering oplevert in je klantenkring… alles om te bouwen aan je merk!
Eigenlijk deel je voortdurend virtuele cadeautjes uit aan je klanten en daar zijn wij zeer hongerig naar.

Voorbeelden:

facebook voor je webwinkel op mamamarketing

Met veel volgers brengt Natuurmonumenten sfeer in je dag door zomaar een prachtige foto te plaatsen. Dit zorgt voor een enorme respons. En het is zo eenvoudig! Kijk jij ook weleens naar buiten tijdens het werk? Laat ons jouw uitzicht dan zien.

facebook voor je webwinkel op mamamarketing

Met veel minder volgers krijgt het Zuid-Hollands Landschap het ook voor elkaar om mensen te laten genieten van een mooi beeld. En ze te laten reageren met hun eigen observaties. 

4. Grapjes

Humor doet het altijd goed in social media. Vrolijke of schattige berichten of foto’s worden veel vaker geliked en gedeeld dan andere informatie.
Gun jezelf af en toe een knaller, maar blijf bij je merk; alleen als je iets verkoopt wat met het huwelijk te maken heeft, plaats je een romantisch filmpje van een ontroerend aanzoek (of een mislukt aanzoek, dat kan natuurlijk ook).
Alleen als je je richt op babymoeders, toon je een vertederend filmpje van baby’s eerste stapjes.
Zo ga je creatief om met je merkwaarde en verstevig je jouw positie als leverancier van waardevolle informatie.

Volgende keer: scoren met een creatieve aanpak van acties op Facebook  

avatar

About Zita Bebenroth

Zita werkt bij L5 communicatie + design als adviseur en tekstschrijver. Ze is opgeleid in de kunst- en cultuursector en in de journalistiek (o.a. Vara Radio). Ze adviseert de opdrachtgevers van L5 (o.a. Luxor Theater, Theater de Flint, Van Gogh Museum en bedrijfsleven) over de inzet van social media, marketingacties en (online) campagnes. Dagelijks beweegt ze zich met heel veel plezier door het duizelingwekkende woud van communicatie en media. Ook op Twitter: @zomerzondag

, ,

Nog geen reacties

Geef een reactie