Facebook voor je webwinkel: acties opzetten

Acties opzetten

Je bent aardig op weg om een succesvolle zakelijke Facebook-speler te worden, met regelmatige updates die zeer divers van toon zijn en duidelijk aansluiten bij de behoefte van je doelgroep.
Maar hoe kun je de banden met je publiek/fans/klanten nog verder aanhalen?

Interactie

Sociale netwerken hebben niet voor niets die naam: wees sociaal.
Gebruik – net als op Twitter, die functies zijn recent toegevoegd – de # en @ om mensen te benoemen in je bericht.
Tag foto’s, zodat de geportretteerden zich gezien voelen (als mensen dit niet willen, kunnen ze het instellen).

Doe je mee aan een leuke markt? Worden jouw producten gebruikt op een evenement? Deel, koppel en vermeld – we complimenteren elkaar graag!
Dit geldt ook voor leveranciers en samenwerkingspartners.
Reageer op oproepjes en geef een pluim voor mooie dingen of goede ideeën van anderen.

Netwerken

Redactioneel gezien kun je heel ver gaan in het leggen van koppelingen.
Je wilt opvallen in de timeline en gebruikt daarvoor de populaire onderwerpen van anderen.

Ook hier geldt: kader goed af wat bij je merk past en wat niet.
Een nieuwe plaat van Lady Gaga (en de fanclub die een berichtje daarover plaatst) staat misschien wat ver af van je merkwaarde, maar hé, als jij net zulke hakken verkoopt als die zij draagt in de clip, heb je natuurlijk een goed verhaal.

Sluit aan bij elk relevant netwerk, verbind dit aan jouw eigen cirkel door erop te reageren en te delen en vergroot zo de kring rondom jouw communicatieboodschap.

Acties

Vaak zie je ‘deel & win’-acties, waarbij je eerst een pagina moet liken en vervolgens delen met je vriendenkring om kans te maken op een prijs.
De regels van Facebook lieten dit oorspronkelijk niet toe, maar dat is versoepeld, dus je hoeft niet meer zo bang te zijn dat je account opeens wordt opgeheven.

Toch: wees er voorzichtig mee.
Mensen maken zich niet geliefd onder hun vrienden als ze voortdurend zichtbare ‘like & win’-acties ondersteunen.
En wat levert het op? Veel likes, dat wel – maar worden ze vaste klanten?

Inhoudelijke waardering

Nee, liever zie ik dat je een inhoudelijke actie bedenkt die goed bij je merk past.
Al heb je daar wel een langere adem voor nodig.

Denk in termen van interactie: ‘Wat vind jij zo bijzonder aan dit product/onze webwinkel en waarom wil je iets winnen?’
Een mooie uitspraak daarover op je timeline lijkt mij veel waardevoller dan tientallen willekeurige likes van mensen die net zo snel als de actie weer verdwijnen.

Acties van anderen

Chiquer is het om je producten ergens anders ‘te win’ aan te bieden; dan hoef jij daar alleen maar over te posten.
En dat is dan weer service richting je fanbase!
Denk na welke partner dit voor jou zou willen doen, want van een goede match genieten jullie allebei.

 Voorbeeld:

facebook marketing voor je webwinkel

Een sympathieke actie met mooi beeldmateriaal. Wanneer de pagina 1750 likes bereikt is de actie afgelopen – dat markeert een duidelijk eindpunt. Let alleen op dat dit niet afschrikt: iedereen die de moeite neemt om aan je actie deel te nemen is waardevol, elke like is er één! 

Wat je ook doet, zorg dat je alleen maar positieve energie opwekt.
Houd je aan je woord.
En vooral, laat ons weten wie de winnaar was, met dank aan alle deelnemers. Daar hoor je merken vaak niet meer over… terwijl het juist nog een extra zetje is om je positieve imago te ondersteunen. Liefst met foto van de blije winnaar!

Volgende keer: je eigen campagne lanceren op Facebook, hoe doe je dat?   

, ,

2 reactie bij Facebook voor je webwinkel: acties opzetten

  1. Charlotte Meindersma 28 november 2013 bij 14:24 #

    Mag ik even mieren-jeweetwellen? Bij een actie mag delen nog steeds niet. Eerst mocht liken etc, ook niet. Dat mag tegenwoordig weer wel.

    • Diana van Ewijk 28 november 2013 bij 21:16 #

      Dank, Charlotte – en ja, mierenjeweetwellen mag altijd. Fijn dat jij er bovenop zit, dat Facebook!