Facebook voor je webwinkel: lanceer een campagne

Campagne lanceren

Deel 4 in deze serie gaat over het lanceren van je eigen campagne via Facebook.
Eigenlijk komen alle losse onderdelen die we hebben besproken hier voorbij en maak je jouw Facebook-aanpak tot één geheel in de totale communicatie van je webwinkel.

Blijf variëren

De juiste mix tussen informatie over je winkel, redactionele stukjes, leuke uitstapjes naar anderen, grapjes, mooi beeldmateriaal en spannende promoties van producten maken je Facebook-pagina een fijne plek om te zijn.
En als je de aandacht eenmaal hebt opgeëist, is dat een uitstekende voedingsbodem voor de lancering van iets nieuws.
Een belangrijke samenwerking? Een grote opening? De introductie van iets heel bijzonders?
Giet het in een campagnevorm!

Pak goed uit

Voor een echte, gelikte campagne is een speciale vormgeving vereist.

Maak een spectaculaire foto met campagneslogan en gebruik die als header; of liever nog, verleid je publiek met een filmpje.
Niet zo handig met de camera of zero budget?
Kies dan voor een no-nonsense aanpak.

Afhankelijk van het onderwerp van je campagne bepaal je de juiste insteek.
Een beproefde methode is de selectie van twee producten of uitvoeringen, waarbij je jouw fans laat kiezen welke variant je importeert/produceert/ontwerpt. Mensen geven graag een oordeel én het levert jou veel inzicht op in de voorkeuren van je achterban.
Onder de ‘stemmers’ of likers kun je het winnende product verloten.

Voorbeelden: 

faccebook marketing voor je webwinkel

Je hoeft niet meteen een auto weg te geven, maar het principe is duidelijk: het model met de meeste stemmen gaat in productie en wordt verloot. Heel exclusief én leuk!

facebook marketing voor je webwinkel

Een mooi vormgegeven giveaway, die snel de aandacht trekt. Bovendien gaat het om een preview van de nieuwe collectie en dat maakt hebberig. Door de samenwerking hebben beide merken er profijt van. 

Opwarmen, voorproeven en nagenieten

Zie je campagne als een dynamisch proces: van het eerste idee tot de lancering en daarna de afronding – alle stappen tellen mee.
Doe op Facebook verslag van dit verloop en maak ons deelgenoot van jouw avontuur.
Dit vergoot de binding met jouw merk.
Verwijs naar het bericht op je site of blog, deel het onderwerp op Twitter, besteed er ruime aandacht aan in de nieuwsbrief, stuur een persbericht en deel inspiratie op Pinterest of Instagram… dan ben je écht actief op alle sporen en genereer je zoveel mogelijk aandacht. Jouw merk, één verhaal, heel veel verschillende kanalen.

Timing

Denk bij het plannen van je campagne goed na over wanneer je hem lanceert.
Aansluiten bij het seizoen werkt goed, want dan staan onze voelsprieten op scherp voor alles wat met extreme hitte/vallende blaadjes/knisperende sneeuw of geurende bloemen te maken heeft.
Maar: je bent niet de enige, dus blijf wel origineel.
Hetzelfde geldt voor een lancering rondom de feestdagen.
Zoek naar je eigen unieke waarde en laat je merk stralen!

Wees nieuwsgierig

Blijf je bezoekers bevragen: wat vinden zij van jouw warme sloffen? Wie maakt het mooiste kiekje van een kind in de sneeuw? Welke kleuren zijn het helemaal deze winter? En wat maakt jouw extreem gelukkig als het buiten koud is?

Associatie, dialoog en oprechte interesse zijn sleutelwoorden voor een succesvolle aanpak op Facebook.
Denk maar aan je eigen reageermodus; als iets sympathie oproept, ondersteun je dat graag openlijk. En dat kun je slim inzetten voor jouw merk.

Veel plezier!

avatar

About Zita Bebenroth

Zita werkt bij L5 communicatie + design als adviseur en tekstschrijver. Ze is opgeleid in de kunst- en cultuursector en in de journalistiek (o.a. Vara Radio). Ze adviseert de opdrachtgevers van L5 (o.a. Luxor Theater, Theater de Flint, Van Gogh Museum en bedrijfsleven) over de inzet van social media, marketingacties en (online) campagnes. Dagelijks beweegt ze zich met heel veel plezier door het duizelingwekkende woud van communicatie en media. Ook op Twitter: @zomerzondag

, , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie