Free publicity in 4 stappen

Iedereen weet dat het veel geld kost te adverteren. Een investering die we als startende ondernemer vaak niet kunnen doen terwijl we weten hoe belangrijk het is om onder de aandacht te komen van je doelgroep. Maar dat kan dus ook gratis!

We hebben het tenslotte over Free publicity. Met een leuk redactioneel stuk kun je bovendien vaak veel meer en betere aandacht voor je producten krijgen. Dus ga hiermee aan de slag.

Free publicity: brutaal en nieuwsgierig

Het is eigenlijk heel simpel maar het kost wel wat tijd en het vergt een beetje nieuwsgierigheid en een dosis brutaliteit van jezelf. Deze laatste 2 eigenschappen moet je wel hebben anders lukt het je niet. En je moet over die eventuele drempel heen dat jouw producten misschien niet uniek genoeg zijn. Als jij ze niet kan verkopen dan lukt niemand het! Er zijn verschillende dingen die je kunt doen. Ik geef je wat tips dus kijk zelf wat het beste bij jou en je producten past.

Traditioneel

De traditionele manier voor het verkrijgen van Free Publicity wordt nog altijd gebruikt door adviesbureaus en is over het algemeen ook beschreven in de Marketing/communicatie leerboeken.

1. Persmap

Begin met het schrijven van een goed persbericht. Er staan veel tips op internet waar je bij het schrijven op moet letten. Zoek een mooi product van jezelf of een aantal leuke producten die je mee kunt sturen en waarmee je je website/product introduceert bij de ontvanger. En stuur een cd of usb-stick met goede vrijstaande foto’s van het gestuurde- en andere producten van je mee. Zorg dat deze foto’s ook op een mooi vel duidelijk zijn afgedrukt en stuur ze netjes mee bij je persbericht. Dit scheelt de redactie zoekwerk als ze wat van je willen plaatsen. Een van de eerste keren dat ik een persbericht naar een blad stuurde ben ik vergeten een foto mee te sturen van het unieke jurkje dat wel in de map zat. Ik kon dus zelf onmogelijk een beeld verzorgen omdat ik gewoonweg de stof niet meer in huis had om eenzelfde jurkje te maken. Gelukkig voor mij kon het blad zelf nog snel een foto maken maar vaak genoeg is de deadline zo kort dat dit niet mogelijk is. En dan kiezen ze voor iets anders waarvan ze wel beeldmateriaal hebben. Zorg dus dat er goed beeldmateriaal van het product dat je meestuurt in de map zit.Foto bij persmap

2. Ben bijzonder

Bij het krijgen van aandacht en dus publiciteit gaat het voor het grootste gedeelte om “gunnen”! Zeker als je een website hebt met producten die niet heel erg uniek zijn. Zorg dat de ontvanger van jou bericht het je gunt om geplaatst te worden. Val op en maak iets bijzonders van je perspakket want de redacties kunnen kiezen uit heel veel goodies en leuke persberichten. Foto bij ben bijzonder

3. Zoek jouw contactpersoon

Schrijf alle redacties aan van bladen waarvan jij weet dat de doelgroep van jouw producten ze leest. Je kan adressen van de redacties vinden op internet en het staat natuurlijk ook in de bladen zelf. Probeer je een beetje te verdiepen in de verschillende personen die het blad maken. Kijk bij het colofon, veel rubrieken of producties in bladen worden door verschillende personen binnen de redactie gemaakt. De namen staan vaak ook bij de producties. Google namen op internet en kijk of er bijv. jonge moeders bijzitten of andere personen die het erg leuk zouden vinden een gratis product van je te ontvangen. Stuur je persbericht naar deze persoon, dus niet naar de redactie in het algemeen en schrijf er persoonlijk berichtje bij. Dan heb je de meeste kans dat er iets met je bericht gedaan zal worden. En zo kun je deze persoon ook makkelijker terugvinden om je bericht telefonisch op te volgen.

Foto bij jouw contactpersoon

4. Bel na

Dit is een beetje brutale en moeilijke stap. Met een beetje geluk hoef je het niet te doen want belt de redactie je zelf. Maar dat kan soms best lang duren omdat bladen ver vooruit ingepland worden. En het kan maar zo zijn dat ze bijv. je beeldmateriaal kwijt zijn of ze willen bij nader inzien toch een andere foto. Zo kreeg ik van de Jan een half jaar na het versturen van mijn bericht de vraag of ik het beeld nog een keer kon mailen omdat ze het kwijt waren. Ik kreeg een mooi beeld in hun blad, helaas met een verkeerde naamsvermelding. Volg je eigen bericht dus na een tijdje op als je wil weten of de redactie je gaat plaatsen. Verifieer dan direct of ze je naam en/of site juist hebben vermeld. Telefoonnummers kun je in het blad vinden of online. En misschien kun je ze telefonisch nog overtuigen als ze je toch op de grote hoop hebben gegooid! En vraag of je ze op de hoogte mag houden van nieuwe collecties en producten via de mail.

Over deze snelle en simpele opvolging vertel ik je in mijn volgende post.

 

 


Jouw webwinkel in de bladen – en op blogs?

free publicity webshop

Hoe schrijf je een persbericht? Aan wie stuur je je persbericht eigenlijk? En: Hoe zorg je ervoor dat je opvalt? Kortom: hoe kom je met jouw webwinkel in de bladen en op blogs?
Je leest het allemaal, en meer, in het Werkboek Persberichten.

Het enige echte Werkboek Persberichten – speciaal voor Webwinkels

Het Werkboek Persberichten is een praktisch e-book waarmee je op een inspirerende manier jouw eigen persberichtenstrategie ontwikkelt.

>> lees meer over het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers

Het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers geeft heldere uitleg, inspirerende voorbeelden en een hele rits praktische werkbladen waarmee je de theorie direct vertaalt naar jouw webwinkel.

Leer hoe je zelf persberichten schrijft, vergroot je de kans jouw webwinkel onder de neus van koopgrage klanten te krijgen én boost eigenhandig je omzet.


 

avatar

About Cieleke van Houten

Cieleke van Houten (38 jr) en creatieve moeder van 3 kinderen, startte na een loopbaan in de reclamewereld begin 2011 met Binnestebuites. Een webshop waar ze met de hand gemaakt kindertextiel verkoopt dat je aan 2 kanten (Binnenstebuites: zoals een kind Binnenstebuiten zegt) kan dragen en/of gebruiken. Efficiënt voor moeders maar vooral leuk en verrassend voor kinderen. Ze ontwikkelt en maakt de producten zelf, verzorgt haar eigen marketing communicatie met heel veel plezier en succes en schrijft DIY blogs voor het online Magazine Moodkids.nl

, , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie