Free publicity: persplanning zomer

In de periode rondom de zomervakantie hebben de media moeite aan nieuws te komen. De politiek ligt vrijwel stil en veel mensen zijn op vakantie. En dat is misschien juist jouw kans op jouw ‘5 minutes of fame’! Benieuwd? Lees dan verder!

Komkommertijd = mooi voor webwinkels

Logisch eigenlijk wel: de wereld draait door, ook al ligt de helft ervan plat wegens zomervakantie. Als je het in deze periode goed aanpakt, kun je zomaar mooie free publicity genereren – terwijl de mussen van het dak vallen.

3 tips persplanning zomer

1. Origineel valt nu extra op
Dat er minder écht nieuws is, betekent natuurlijk niet dat jouw bericht meteen alle media haalt. Maar met een originele invalshoek kun je best ver komen. Zo schreef ik een paar jaar geleden een bericht over kopen en doorverkopen van tweedehands kinderkleding met de kop “Ouders leasen kinderkleding”. Dat heeft me heel veel publicaties opgeleverd. Waaronder een mini-interviewtje in Metro, een flink stuk in het AD en iets in de Telegraaf. Het was een opvallende invalshoek (ouders kopen tweedehands kleding en verkopen het door tegen een hoge waarde >> vergelijking leasen) die in de stille periode aansloeg.

2. Beter regionale pers dan de ‘bladen’
Vooral de regionale media is goed te benaderen in de komkommertijd. Lees hier de blogpost over het benaderen van de lokale media en waarom die juist zo belangrijk zijn. De redacteuren van de ‘bladen’ zijn in de zomermaanden ook vaak met vakantie. Wanneer je daar op een stapel belandt die pas in september weer bekeken wordt, dan heb je weinig kans van slag.

3. Doseer je nieuws
Let trouwens op dat je niet je allerbelangrijkste nieuws van het jaar weggeeft in de komkommertijd. Dat zou zonde zijn. Want hoewel de kans groter is dat je geplaatst wordt, is het aantal lezers natuurlijk kleiner. Iets wat ontzettend nieuwswaardig is, kun je dan wellicht beter naar augustus/september schuiven. Wanneer de belangrijkste redacteur van jouw doelgroep er weer is. Deze periode is juist leuk om met een luchtig bericht opgepikt te worden.

Ik ben erg benieuwd wie er in deze periode een persbericht heeft gepland. Of misschien al heeft verstuurd? In ieder geval een hele fijne zomervakantie gewenst met heel veel komkommernieuws…
 

 


Jouw webwinkel in de bladen – en op blogs?

free publicity webshop

Hoe schrijf je een persbericht? Aan wie stuur je je persbericht eigenlijk? En: Hoe zorg je ervoor dat je opvalt? Kortom: hoe kom je met jouw webwinkel in de bladen en op blogs?
Je leest het allemaal, en meer, in het Werkboek Persberichten.

Het enige echte Werkboek Persberichten – speciaal voor Webwinkels

Het Werkboek Persberichten is een praktisch e-book waarmee je op een inspirerende manier jouw eigen persberichtenstrategie ontwikkelt.

>> lees meer over het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers

Het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers geeft heldere uitleg, inspirerende voorbeelden en een hele rits praktische werkbladen waarmee je de theorie direct vertaalt naar jouw webwinkel.

Leer hoe je zelf persberichten schrijft, vergroot je de kans jouw webwinkel onder de neus van koopgrage klanten te krijgen én boost eigenhandig je omzet.


 

avatar

About Laura van den Brink

Laura van den Brink is MamaMarketeer, met communicatie als specialiteit. Ze houdt ervan om merken te 'bouwen' door middel van storytelling. Dat doet ze onder andere voor haar eigen sieradenmerk LOVY luxe kindersieraden. Ze maakt zilveren armbandjes voor baby's en andere kindersieraden om bijzondere momenten voor áltijd te bewaren.

, ,

1 reactie bij Free publicity: persplanning zomer

  1. avatar
    Mariska Kalma 11 september 2012 bij 23:16 #

    Ik heb dit deze zomer gedaan want toen opende ik toevallig mijn webshop en kreeg toen inderdaad een leuk interview in de krant!

Geef een reactie