Vind je het leuk om eens met je producten in een modespecial te staan? Zorg er dan voor dat je stylisten vindt, die producties maken waar jouw producten in gebruikt kunnen worden.
Je moet het dan natuurlijk niet erg vinden om producten uit te lenen. Hou er rekening mee dat je deze producten ten tijde van de shoot dus niet kunt verkopen.
Waar vind ik ze?
De namen van stylisten kun je vaak vinden in de rug van het tijdschrift bij de productie die door ze gemaakt is. In het begin heb ik hiervoor alle tijdschriften gekocht die gelezen werden door mijn doelgroep maar dit kan behoorlijk in de kosten gaan lopen. Je kan natuurlijk ook naar de bibliotheek gaan en ze daar lezen en de namen noteren. Google de naam en je komt dan vaak bij hun site terecht. Hier kun je hun contactgegevens weer vinden.
Tip: Als je ergens een blad leest maar je kan het niet meenemen naar huis, maak met je smartphone foto’s van de producties dan weet je thuis weer welke naam bij welk blad en productie hoort.
Hoe benader ik ze?
Google de naam die je gevonden hebt en zoek naar contactgegevens. Stuur ze een dergelijke mail als het de korte online berichten die ik een post eerder heb besproken. Geef duidelijk aan hoe je ze gevonden hebt en dat je het erg leuk zou vinden een keer met ze samen te werken. Laat ook weten waarom jouw product(en) bij haar of zijn producties passen en laat een paar producten zien met weer een hyperlink naar je site. Mocht je geen goede contactgegevens vinden dan kun je altijd nog kijken of je vrienden met ze kan worden via Facebook en ze dan een bericht sturen.
Verschillende Stylisten
Freelance Stylist productpagina’s
Deze stylisten krijgen opdracht van de bladen om een shopping pagina of productpagina te maken. Ze hebben vaak alleen een goed vrijstaand beeld van je nodig omdat ze geen hele modereportage maken.
Freelance Stylist modereportage
Sommige bladen werken met een paar vaste stylisten die steeds wisselen. De stylist krijgt een thema mee en zoekt haar producten bij elkaar voor de shoot. En als je ze regelmatig mailt kun je geluk hebben dat ze net voor een shoot zitten en ze wat van je willen gebruiken. Ik heb ooit binnen een dag een rokje gemaakt voor een Stylist die de dag erna een shoot had met een Engels thema. Mijn idee was het rokje puur voor de shoot te maken met een leuke naamsvermelding. Maar nadat dit een volle pagina in de Margriet bleek te zijn stroomden de bestellingen voor dat rokje binnen.
Onafhankelijke Stylist modespecial
Deze stylisten maken soms zelf de producties/fotoshoots die ze naar veel verschillende bladen sturen in de hoop dat deze bladen ze willen kopen. Het is altijd maar de vraag of er net een foto met jouw product gekozen zal worden door de redactie als een productie verkocht wordt. Maar als je geluk hebt staat jouw product in met een productie in verschillende bladen. Soms geven bladen opdracht aan deze stylist om een productie met een bepaald thema of voor een bepaald seizoen of serie te maken. De redactie kan jouw tippen bij deze stylist of de stylist klopt zelf bij je aan als ze je kent van je mail of berichten op Facebook.
Stylisten via een bureau
Soms worden producties gemaakt door fotografie en styling bureaus. Het kan hier gaan om een productpagina of een modespecial die vaak in opdracht wordt gemaakt van de redactie. Zorg dat dergelijke bureaus van je bestaan afweten. Je kunt ze vinden bij hun producties in bladen of googlen op product en styling bureau’s. Kijk of ze al hebben samengewerkt met de bladen waarin je wil staan.
Naast een plaatsing in de zogenoemde “platte’’ magazines, is het ook erg verstandig om een vermelding te krijgen in “online” Magazines. Hierover vertel ik je in mijn laatste post over Free Publicity.
Jouw webwinkel in de bladen – en op blogs?
Hoe schrijf je een persbericht? Aan wie stuur je je persbericht eigenlijk? En: Hoe zorg je ervoor dat je opvalt? Kortom: hoe kom je met jouw webwinkel in de bladen en op blogs?
Je leest het allemaal, en meer, in het Werkboek Persberichten.
Het enige echte Werkboek Persberichten – speciaal voor Webwinkels
Het Werkboek Persberichten is een praktisch e-book waarmee je op een inspirerende manier jouw eigen persberichtenstrategie ontwikkelt.
>> lees meer over het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers
Het Werkboek Persberichten voor Webwinkeliers geeft heldere uitleg, inspirerende voorbeelden en een hele rits praktische werkbladen waarmee je de theorie direct vertaalt naar jouw webwinkel.
Leer hoe je zelf persberichten schrijft, vergroot je de kans jouw webwinkel onder de neus van koopgrage klanten te krijgen én boost eigenhandig je omzet.
- Online Free publicity - 23 april 2013
- Free publicity – werk samen met stylisten - 16 april 2013
- Korte online persberichten - 12 april 2013
- Free publicity in 4 stappen - 5 april 2013
Reageren is niet meer mogelijk