Google Analytics, meten = weten (1)

De nieuwe serie blogposts is geschreven door Dana Taberima. Dana heeft een eigen communicatiebureau en zij adviseert onder andere webwinkeliers over de gebruiksvriendelijkheid van hun webshop. Een goede tool daarvoor is Google Analytics en Dana geeft je komende vier edities inzicht in de belangrijkste onderdelen van dit populaire statistiekenprogramma.

De meesten van jullie zullen op de een of andere manier de statistieken van je website bijhouden. Bezoekersaantallen, pageviews, etcetera. Allemaal mooie cijfers, percentages en grafieken. Heel interessant hoor, maar wat zeggen deze dingen nu allemaal over je website en hoe kunnen die cijfers je helpen om je website te optimaliseren en marcom inspanningen effectiever te maken?

Inzicht in je bezoekersaantallen
In deze serie zal ik inzichten verschaffen in de ‘geheimen’ van Google Analytics (GA), de meest gebruikte en gratis tool voor sitestatistieken. En tips geven over hoe je de gegevens van GA kunt gebruiken om jouw website te verbeteren en campagnes te meten. Maar dan moet ik misschien eerst uitleggen waarom GA zo handig is en niet alleen omdat het je inzicht geeft in je bezoekersaantallen.

Waarom meten?
Stel: je hebt een stenen winkel. Daar komen mensen binnenlopen. Sommigen kijken snel en lopen weer naar buiten. Anderen snuffelen eens even goed rond en lopen dan naar buiten. Er zijn mensen die een artikel even oppakken en mee rond lopen, maar na verloop van tijd weer terug leggen. En er zijn natuurlijk mensen die iets komen kopen. Er zijn in zo’n winkel heel veel bewegingen en ‘routes’ die een klant zou kunnen maken. Mensen maken opmerkingen en stellen vragen. Als je in zo’n winkel staat en de mensen voorbij ziet komen, kun je dit analyseren. Voordeel van een fysieke winkel is dat je ook een praatje kunt maken en dingen aan ze vragen.

Schapruimte
Deze informatie is heel handig. Je kunt er als winkelier je voordeel meedoen, door bijvoorbeeld je schapruimte anders in te delen, zodat de mensen langer in je winkel blijven en liever nog iets bij je kopen. Ook als je een virtuele winkel hebt zou je deze informatie willen hebben. Het zou je veel kunnen vertellen en je kunnen helpen om je virtuele ‘schapruimte’ te verbeteren. Dit is nu precies
wat een tool als GA voor je zou kunnen doen.

Voordelen van Google Analytics
Google Analytics kan meer dan bezoekers tellen en surfgedrag in kaart brengen. Het kan aangeven waar je bezoekers vandaan komen, hoe ze je gezocht en gevonden hebben en of ze daadwerkelijk klant bij je geworden zijn. Het kan je zelfs laten zien of je online campagnes, advertenties, tweets enzovoort leiden tot de gewenste resultaten, of dat nu een groei in klanten, leads of bezoekers is.

Redenen om te meten zijn:
1. Je kunt zien hoe jouw website het doet.
2. Je kunt zien welk effect jouw marketingcommunicatie inspanningen hebben.
3. Je kunt zien welke activiteiten succesvol zijn en welke niet.
4. Je kunt deze gegevens analyseren en gebruiken om je website en online activiteiten te testen
en te verbeteren.
5. Als je een website hebt waarop je advertentieruimte verkoopt, geeft het informatie over je
bereik. Op basis van het bereik wordt de prijs van de advertentie bepaald. Een website met een
groot bereik kan natuurlijk hogere tarieven vragen voor de advertentieruimte.

Google Analytics installeren
Om met GA aan de slag te gaan, moet je uiteraard eerst zorgen dat het achter de schermen goed is geïnstalleerd. Mocht je dat nog niet gedaan hebben, kijk dan even op Google voor de instructies.

Volgende keer in meten=weten zullen we dieper ingaan op de basis van Google Analytics.

Bedankt Dana, voor je uitleg waarom we Google Analytics moeten inzetten voor onze webshops. Dat gaan we zeker doen. Gebruik jij al GA? Of heb je daar een andere programma voor? Mail je reacties hieronder!

avatar

About Dana Taberima

Dana Taberima is marketing en communicatie expert bij WebVedettes. Als de ‘nerd’ van het WV-team deelt zij ook graag kennis over de meer technische aspecten van de marketing, zoals Google Analytics en SEO. De diensten, waar ze webshops helpt beter te presteren, met o.a. WebwinkelScan, conversie optimalisatie en campagnes en aanbood via haar bureau Luzente Communicatie, zijn nu ondergebracht bij WebVedettes. Volg Dana op Instagram of LinkedIn

, , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. Google Analytics, meten = weten (2) » MamaMarketing - leer, doe-het-zelf en verdien meer met je webwinkel - 30 mei 2011

    […] dit populaire statistiekenprogramma. Vorige keer legde Dana uit waarom het zo belangrijk is om je bezoekersaantallen en conversie te […]

Geef een reactie