Google Analytics, meten = weten (2)

 
 Deze serie blogposts is geschreven door Dana Taberima. Dana heeft een eigen communicatiebureau en zij adviseert onder andere webwinkeliers over de gebruiksvriendelijkheid van hun webshop. Een goede tool daarvoor is Google Analytics en Dana geeft je komende vier edities inzicht in de belangrijkste onderdelen van dit populaire statistiekenprogramma. Vorige keer legde Dana uit waarom het zo belangrijk is om je bezoekersaantallen en conversie te meten. 

De voornaamste reden voor het gebruik van Google Analytics (GA) is om de bezoekersaantallen van een website te bekijken. Voor iedere website is het hebben van bezoekers belangrijk. Daar is het immers voor gemaakt. Of je nu iets verkoopt of alleen informatie geeft, om je boodschap over te brengen, moet er wel iemand bereid zijn ernaar te luisteren. Het aantal bezoekers is echter minder belangrijk dan het gedrag van de bezoekers als ze eenmaal op de website zijn. Net zoals in het voorbeeld van de winkel, [METEN = WETEN], zal in een webshop een bezoek pas echt succesvol zijn, als het leidt tot een aankoop.

Dashboard
Google begint met het dashboard. Hier wordt de meest populaire informatie getoond van de vier categorieën van Analytics, bezoekers, verkeersbronnen, inhoud en doelen. Deze kun je zelf naar wens aanpassen. Je kunt hier ook de periode aanpassen of een periode vergelijken met een voorgaande periode. Speel hier eens mee, zodat je inzicht krijgt in de verschillen.

Google Analytics dashboard

Bezoekers
Iedere categorie van GA start met een overzicht, een dashboard van belangrijke en populaire gegevens binnen de categorie. In het overzicht van de categorie Bezoekers worden verschillende cijfers en percentages genoemd, zoals hoeveel tijd zijn de bezoekers gemiddeld op de site, paginaweergaves en het bouncepercentage. Er wordt onderscheid gemaakt tussen unieke bezoekers, absoluut unieke bezoekers en terugkerende bezoekers.

Het aantal unieke bezoekers geeft aan hoeveel personen binnen de gekozen periode voor het eerst op de site zijn geweest, gerekend vanaf de eerste meting van de website. Niet te verwarren met de absoluut unieke bezoekers zien, dit zijn bezoekers die 1 keer op jouw site zijn geweest in de gekozen periode.

Bouncepercentage
Het bouncepercentage is een ander interessant gegeven. Dit is gemiddelde aantal bezoekers dat de website verlaat na één pagina, dit wordt ook wel de “slipratio” of “bounce rate” genoemd. Een bouncepercentage tussen 40 en 60% is redelijk normaal voor een website Een hoge bouncerate geeft volgens Google aan dat de bestemmingspagina niet genoeg uitnodigt om de pagina verder te doorzoeken (bron: wikipedia). Het bouncepercentage zou verder onderzocht kunnen worden, door te kijken waar deze bezoekers vandaan komen, of via welke zoekwoorden zij de site hebben gevonden. Zo kun je zien of en waarom de verwachtingen van de bouncers anders is.

Trends en loyaliteit
Naast handige inzichten over de browsers, taal etc. die je bezoekers gebruiken zullen vooral de [bezoekerstrends] en de [bezoekersloyaliteit] interessant zijn voor nader onderzoek. De bezoekerstrends kunnen je informatie verschaffen over bijvoorbeeld de dag van de week, of als je een langere periode neemt, kun je meer periodieke trends ontdekken. Onder de hoofdgrafiek die vaak bovenaan staat, kun je een notitie (“annotatie”) maken. Hierdoor kun je belangrijke
gebeurtenissen optekenen, dan kun je later zien of het de nieuwe collectie is, of juist de sale waarop jouw bezoekers afkomen. Door per week of per uur te kijken, kun je bijvoorbeeld zien rond welke dag en tijd jouw doelgroep vaak op je website afkomt. Dit zou je bijvoorbeeld kunnen gebruiken om de verzending van de nieuwsbrief op af te stemmen.

(klik voor een vergroting van onderstaande afbeelding op het plaatje)

Annotatie

Annotatie

Bij bezoekersloyaliteit kun je kijken naar het aantal bezoeken, de duur van de bezoeken en de diepte van het bezoek. Het aantal bezoeken is natuurlijk interessant, omdat dit iets zegt over de aantrekkingskracht van jouw website. De diepte geeft informatie over het aantal pagina’s dat men bekijkt. Enerzijds is het goed dat er veel pagina’s worden bekeken, dit geeft mogelijkheden voor bijvoorbeeld cross-selling. Anderzijds zou het ook kunnen betekenen dat zij niet kunnen vinden waar ze naar zoeken. Probeer dat goed te analyseren.

Bedankt Dana, voor je heldere  uitleg van de verschillende schermen van  Google Analytics en wat ze ons vertellen. Gebruik jij al GA? Of heb je daar een andere programma voor? Mail je reacties hieronder!

avatar

About Dana Taberima

Dana Taberima is marketing en communicatie expert bij WebVedettes. Als de ‘nerd’ van het WV-team deelt zij ook graag kennis over de meer technische aspecten van de marketing, zoals Google Analytics en SEO. De diensten, waar ze webshops helpt beter te presteren, met o.a. WebwinkelScan, conversie optimalisatie en campagnes en aanbood via haar bureau Luzente Communicatie, zijn nu ondergebracht bij WebVedettes. Volg Dana op Instagram of LinkedIn

, , , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. Google Analytics, meten=weten (4) » MamaMarketing - leer, doe-het-zelf en verdien meer met je webwinkel - 22 juni 2011

    […] weet nu wat je kunt met de eerste twee categorieën Bezoekers en Verkeersbronnen, resp. deel 2 en deel 3 uit de reeks. In het vierde en laatste deel over Google Analytics zal ik dieper ingaan op […]

  2. Google Analytics, meten = weten (3) » MamaMarketing - leer, doe-het-zelf en verdien meer met je webwinkel - 6 juni 2011

    […] onderdelen van dit populaire statistiekenprogramma. Vorige keer legde Dana uit hoe het dashboard van je Google Analytics account […]

Geef een reactie