Google Analytics, meten = weten (3)

 

Deze serie blogposts is geschreven door Dana Taberima. Dana heeft een eigen communicatiebureau en zij adviseert onder andere webwinkeliers over de gebruiksvriendelijkheid van hun webshop. Een goede tool daarvoor is Google Analytics en Dana geeft je komende vier edities inzicht in de belangrijkste onderdelen van dit populaire statistiekenprogramma. Vorige keer legde Dana uit hoe het dashboard van je Google Analytics account werkt.

Waar komen ze vandaan?
We weten nu hoe we kunnen zien hoeveel bezoekers we hebben en hoe we hen kunnen volgen. Maar nog interessanter is het om te weten waar ze vandaan komen. Door dit te analyseren kun je er achter komen, waar jouw doelgroep zich bevindt en hoe zij de weg naar jouw website hebben gevonden. Onder het kopje verkeersbronnen kun je hierover meer te weten komen.

Al in het dashboard staat een mooie taartdiagram die de hoofdlijnen van herkomst al weergeven. Direct verkeer, zoekmachine, verwijzende sites en overige laten zien hoe jouw bezoekers de weg naar jouw site hebben gevonden. Wanneer je dan klikt op ‘rapport weergeven’ wordt je geleid naar het overzicht, waar ook de beste bronnen en de zoekwoorden worden weergeven.

Direct verkeer
Dit is het verkeer dat rechtstreeks naar de website komt. Dit kan doordat bezoekers het adres ingevoerd wordt, of natuurlijk omdat zij een bookmark hebben naar je site. Je mag van deze bezoekers verwachten dat zij de website al kenden. Maar ook een offline verwijzing, bijvoorbeeld plaatsing in een magazine, krant of folder kan leiden tot meer direct verkeer.

Zoekmachines
Je kunt veel informatie vinden over hoe men via zoekmachines op je website terecht zijn gekomen. GA onderscheidt betaald en organisch verkeer, en kan ook laten zien via welke zoekwoorden de bezoekers je hebben gevonden. Als je ook via hetzelfde account AdWords inzet, dan kun je binnen GA bekijken welke resultaten jouw campagnes opleveren. De woorden waarop je veel organisch verkeer binnenhaalt, hoef je niet nog eens in te zetten via AdWords (beter gratis
verkeer dan ‘duur’ CPC (cost per click) verkeer). Bekijk de lijst eens goed. Missen er ook woorden waarop je graag gevonden zou willen worden.

Verwijzende sites
Op verschillende websites staan ook linkjes naar jouw website. Dit zijn in GA de verwijzende sites of referrals. Er staan bijvoorbeeld links op je eigen blogs en social media, maar ook via linkruil zijn er veel verwijzingen naar jouw website. De beste referrals staan al in het overzicht, maar in het rapport kun je alle referrals bekijken die voor verkeer hebben gezorgd. Als jouw linkje bijvoorbeeld op mamamarketing staat, en daar komt veel traffic vanaf, dan is het misschien wel interessant om een advertentie te plaatsen, omdat hun bezoekers wel eens jouw doelgroep zou kunnen zijn.

Campagnes
In campagnes kun je de meeste online activiteiten op de voet volgen. Je hebt banners geplaatst, verschillende tekstlinks of een advertorial in een nieuwsbrief. Als je deze inspanningen individueel wilt meten, dan kan dat. Je moet er dan wel iets meer voor doen, maar de informatie die hieruit komt, kan veel inzicht geven.

Een campagne kun je volgen door een speciale link aan te maken en deze in plaats van je eigen standaard url door te geven. Via de URL Builder van GA kun je zo’n link aanmaken. In die link staat de specifieke url , de bron (bijv. mamamarketing), het medium (bijv. banner) en de naam van de campagne (bijv. actie maart) en zou er in mijn geval zo uitzien: http://www.luzentecommunicatie.nl/dienstenutm_source=mamamarketing&utm_medium=banner&utm_content=zon&utm_campaign=actiemaart.
GA meet het aantal bezoekers dat via deze link op jouw website is gekomen. Zo kun je dus voor iedere link een andere url aanmaken en steeds bekijken of dit leidt tot de gewenste resultaten. Binnen campagnes kun je verschillende advertentievarianten aanmaken. Als je twee banners hebt gemaakt voor mamamarketing, maar met een andere inhoud, dan kun je dat ook toevoegen, in het voorbeeld heb ik ‘zon’ gebruikt.

We zijn weer een stapje verder gekomen in de geheime wereld van Google Analytics. Door de gegevens van de verkeersbronnen en de bezoekers naast elkaar te leggen, te vergelijken en combineren, kun je conclusies halen over het succes van je marketing inspanningen. Volgende keer zullen we dieper ingaan op de content en doelen.

Bedankt Dana, voor je heldere  uitleg van de verschillende schermen van  Google Analytics en wat ze ons vertellen. Gebruik jij al GA? Of heb je daar een andere programma voor? Mail je reacties hieronder!

avatar

About Dana Taberima

Dana Taberima is marketing en communicatie expert bij WebVedettes. Als de ‘nerd’ van het WV-team deelt zij ook graag kennis over de meer technische aspecten van de marketing, zoals Google Analytics en SEO. De diensten, waar ze webshops helpt beter te presteren, met o.a. WebwinkelScan, conversie optimalisatie en campagnes en aanbood via haar bureau Luzente Communicatie, zijn nu ondergebracht bij WebVedettes. Volg Dana op Twitter of LinkedIn

, , , , ,

2 reactie bij Google Analytics, meten = weten (3)

  1. avatar
    Dana 6 juni 2011 bij 11:40 #

    Als je zelf een campagne wilt aanmaken, dan kun je dat heel eenvoudig dooen op:
    http://www.google.com/support/analytics/bin/answer.py?hl=nl&answer=55578

    succes!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Google Analytics, meten=weten (4) » MamaMarketing - leer, doe-het-zelf en verdien meer met je webwinkel - 19 september 2011

    […] weet nu wat je kunt met de eerste twee categorieën Bezoekers en Verkeersbronnen, resp. deel 2 en deel 3 uit de reeks. In het vierde en laatste deel over Google Analytics zal ik dieper ingaan op inhoud en […]

Geef een reactie