Google Analytics, meten=weten (4)

Je weet nu wat je kunt met de eerste twee categorieën Bezoekers en Verkeersbronnen, resp. deel 2 en deel 3 uit de reeks. In het vierde en laatste deel over Google Analytics zal ik dieper ingaan op inhoud en doelen. Met de categorie inhoud kun je binnen je website bekijken welke pagina’s belangrijk zijn, en in doelen kun je de door jou ingestelde doelen analyseren.

Inhoud
Het overzicht biedt je iets meer informatie dan in het dashboard is opgenomen. Het geeft aan welke pagina’s van de website het meest populair zijn. Als je doorklikt naar belangrijkste inhoud, inhoud op titel of inhoudsdetails kun je per pagina meer gedetailleerde informatie vinden.

De belangrijkste bestemmingspagina’s en uitstappagina’s laten resp. zien op welke pagina van jouw website de bezoekers zijn ‘geland’ en via welke pagina de bezoekers de website hebben verlaten. Vaak landt men op de homepage, maar door bijv. deeplinks kunnen dit ook een andere
pagina’s zijn. Als je bezoekers de website verlaten de bedankpagina na de bestelling, dan is dat natuurlijk een heel prettige en logisch plek, maar als dit op een andere pagina is en dat gebeurt ook veel, dan kun je overwegen om deze pagina eens onder de loep te nemen en te bekijken of je
hier verbeteringen mogelijk zijn om je bezoeker ‘vast te houden’.

Een leuke manier om je website per pagina te bekijken is analyse op pagina. In de linker kolom grafiekjes, maar interessant is, dat je de pagina’s van je website kunt zien (visueel) met de percentages bij de linkjes. Zo kun je per pagina in één oogopslag zien naar welke pagina’s doorgeklikt wordt, wat het uitstappercentages is et cetera. Je kunt net als op je eigen site navigeren en zo alle pagina’s analyseren.

Navigatie overzicht
Vanuit de rechterkant van het overzicht (zie kader) kan doorgeklikt worden naar interessante pagina’s die niet in de navigatie te vinden zijn, maar wel heel handig, zoals het navigatie- overzicht. Hier kun je beter bekijken hoe je website wordt bekeken. Per pagina kun je zien vanuit
welke pagina ze hier gekomen zijn en naar welke pagina daarna wordt doorgeklikt. Dit belangrijke informatie geven over de route. Zeker bij een ‘doelpagina’ kun je zien of de pagina’s die daartoe leiden ook daadwerkelijk resulteren in de gewenste actie. Het voorbeeld toont de gegevens voor mijn ‘over ons’ pagina. De percentages uit de eerste kolom laten zien vanuit welke pagina men kwam en in de rechterkolom geven de percentages weer naar welke pagina ze daarna zijn gesurft.

Doelen
Voor websites of webshops waar omzet de belangrijkste doelstelling is, kunnen e-commerce doelen ingesteld worden. Zo kun je het succes van je website meten, zien en analyseren. Je ziet natuurlijk de bestellingen binnen komen, maar je kunt dan niet zien welke bezoekers dit gedaan
hebben, waar ze vandaan komen enzovoort.

Maar ook andere doelen kunnen gemeten worden, bijvoorbeeld, nieuwsbrief inschrijvingen, invullen van contactformulieren of het aanvragen van offertes kunnen binnen GA ingesteld en gemeten worden. Het instellen van doelen staat goed beschreven op de hulppagina {http://
www.google.com/support/analytics/bin/answer.py?hl=nl&answer=74932} van GA.

Door (e-commerce) doelen in te stellen kun je de conversie gaan meten. Conversie volgens wikipedia: “de omzetting van sitebezoek naar een bepaald conversiedoel, bijvoorbeeld een bestelling of betaling, doorgaans uitgedrukt als een percentage van de bezoekers dat converteert tot het conversiedoel.” Bij een webshop zal dit vaak het percentage van het aantal bestellingen ophet aantal bezoekers weergeven. Als je doelstelling het verzamelen van nieuwsbriefabonnees is, dan is de conversie het aantal inschrijvingen op het aantal bezoekers. In het voorbeeld is te zien dat hier 3 doelen zijn ingesteld, nl. 2 soorten ingevulde formulieren en het bezoek aan de contactpagina.

Ik heb geprobeerd om zo simpel mogelijk uit te leggen wat je allemaal kunt met Google Analytics. Helaas kun je overal niet heel diep op ingaan, maar in hoofdlijnen is een goed beeld geschept van alle mogelijkheden. Ga ermee aan de slag en je zult zien dat als je de slag te pakken hebt, het erg meevalt en het juist leuk wordt om te kijken naar je statistieken en niet alleen wanneer je veel bezoekers hebt gegenereerd. Succes met het gebruik en als je vragen hebt, dan hoor ik dat graag en zal ik proberen hierop zo goed mogelijk antwoord te geven.

avatar

About Dana Taberima

Dana Taberima is marketing en communicatie expert bij WebVedettes. Als de ‘nerd’ van het WV-team deelt zij ook graag kennis over de meer technische aspecten van de marketing, zoals Google Analytics en SEO. De diensten, waar ze webshops helpt beter te presteren, met o.a. WebwinkelScan, conversie optimalisatie en campagnes en aanbood via haar bureau Luzente Communicatie, zijn nu ondergebracht bij WebVedettes. Volg Dana op Twitter of LinkedIn

, , , ,

2 reactie bij Google Analytics, meten=weten (4)

  1. avatar
    Nicole 22 juni 2011 bij 10:40 #

    Hoi Laura,

    Goede info over Google Analytics. Was al eens bij het onderdeel ‘analyse’ geweest maar wist niet precies hoe ik het moest bekijken. Helder nu, bedankt!

    Groeten,
    Nicole

    • avatar
      Laura 24 juni 2011 bij 09:13 #

      Ja ik ben zelf ook erg blij met de uitleg van Dana. Statistieken zeggen me nooit zo veel, maar ze kunnen dus wel erg handig zijn. Succes ermee!

      Grt,
      Laura

Geef een reactie