Google+ op sterven na dood?

Google+… het blijft een moeilijk social media kanaal. Want hoewel er 300.000 miljoen (!) Google+ gebruikers zijn, lijken nog niet heel veel mensen ook echt actief. Bovendien gaan er geruchten dat Google+ op sterven na dood is…Zo is het hoofd van Google+ vertrokken, en verdwijnt binnenkort de authorship-foto bij je content.
Hoe zinvol is het om je, toch al schaarse tijd, in Google+ te steken?

Google+ voor webwinkels?

Google+ is, hoe dan ook, een geweldig social medium voor je webwinkel.
Waarom? Dat legt Laura van den Brink uit in deze twee artikelen over Google+ voor je webwinkel uit.

Maar… Google+ wordt toch alweer bijna opgeheven?

Toch blijven er veel vragen over Google+. Dat komt ook omdat er allerlei geruchten de ronde doen.
Op Twitter krijgen wij regelmatig vragen over Google+, zoals deze:

 

Is Google+ op sterven na dood?

Omdat wij graag het naadje van de kous weten, vroegen we Laura om haar mening.
“Er gaan inderdaad geruchten dat G+ dood is. Aanstichter daarvan is vooral dit bericht op de populaire blog van Techcrunch.com.”
Daarin wordt inderdaad gesuggereerd dat Google de stekker uit Google+ trekt:

“What we’re hearing from multiple sources is that Google+ will no longer be considered a product, but a platform — essentially ending its competition with other social networks like Facebook and Twitter.” – Alexia Tsotsis

Dat is voornamelijk gebaseerd op het feit dat Vic Gundotra, het hoofd van Google+ social efforts, onverwachts vertrokken is bij Google. En dat klinkt inderdaad niet goed. “Maar,” zegt Laura, “van dat blog is weinig heel gebleven. Forbes schreef een goed gefundeerde reactie.” De conclusie van dat artikel is:

“Because these changes are largely algorithmic, it’s unlikely that any of these recent changes within the Google+ team are going to reduce the SEO benefits of maintaining an active Google+ account. (…)
Google is still looking for ways to deliver the best content to its users. Author rank, enabled by Google+, continues to be a strong indicator of quality content. So, for now, I don’t see Google+ dead, walking dead, or dying.”
  – Jason DeMers

Het lijkt erop dat Google inderdaad zoekende is naar wat het best werkt. Dat is niet heel raar – ook Facebook en Twitter maken steeds verschuivingen in de gebruikerservaring.

Google My Business

En er is, naast de SEO-voordelen, nog iets wat Google+ zo geschikt maakt voor winkels – zowel online als offline.
“Google+ heeft onlangs G+ voor bedrijven gelanceerd,”vertelt Laura. “Eén plek waar je alles kunt beheren en bekijken. Uit hun mooie feel-good video blijkt dat ze zich vooral op small businesses richten, net als die van ons.”

In dit filmpje zie je mooi hoe Google My Business werkt voor een lokaal bedrijf – maar dit kun je natuurlijk ook heel goed inzetten voor je webwinkel.

 

Conclusie Google+

Zoekresultaat in Google. Rechts de Google+ pagina-preview.

Zoekresultaat in Google. Rechts de Google+ pagina-preview.

“Ondanks het bericht dat de profielfoto verdwijnt uit de SERP’s (search engine result page) blijft het raadzaam om je als webwinkelier op Google+ te begeven,” vindt Laura. “Denk bijvoorbeeld alleen al maar aan de mooie bedrijfspagina die verschijnt aan de rechterzijde van Google als je je pagina en je website aan elkaar gekoppeld hebt.”

Wat hierbij ook goed is om te zien, is dat de LOVY-pagina’s op Facebook en Twitter ook bij de eerste tien resultaten staan, maar veel minder aandacht trekken als de Google+ Pagina-preview.

Vier Google+ tips van Laura van den Brink

Kortom: Google+ blijft een geweldig social medium tool voor webwinkeliers. Daarom nog even de vier belangrijkste tips van Laura van den Brink:

  1. Wees er vroeg bij.
    Als je nu instapt, kun je uitproberen en freewheelen
  2. Google+ is echt goed voor je SEO.
    Als je actief bent op Google+, heb je een directe link met linkjuice.
  3. G+ is het dichtste niet-betaalde lijntje naar Google.
    En dat is precies degene die je nodig hebt voor je zoekresultaten.
  4. Hoewel author rank nooit echt bevestigd is, zal het zeker in de toekomst steeds belangrijker gaan worden
    Hoe meer ‘goede’ content je op je naam hebt staan, hoe beter.

Meer lezen over Google+ voor je webwinkel?


Lees hier het interview met Laura van den Brink over Google+ of blader door ons Social Media MiniMagazine.

Is jouw webwinkel actief op Google+?

Laat hieronder je Google+ adres achter, dan nemen we een kijkje! Nog niet heel veel webwinkels hebben die stap gezet, dus we zijn erg benieuwd hoe jij het aanpakt.

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

4 reactie bij Google+ op sterven na dood?

  1. avatar
    Diana van Ewijk 2 juli 2014 bij 14:02 #

    Graag gedaan, Jolanda. Jij bedankt voor de vraag!

  2. avatar
    Jolanda 1 juli 2014 bij 14:28 #

    Hallo Diana en Laura,

    Dank jullie wel voor deze heldere uitleg over alle onzekerheden rond Google+
    Ik blijf mijn account zeker gebruiken al was het inderdaad alleen al voor de SEO waarde 🙂

    Ook super dat mijn vraag zo vlot word opgepikt voor een mooi blog!

    Hartelijke groet, Jolanda

  3. avatar
    daphne engelke 1 juli 2014 bij 12:22 #

    Nou ja actief op google+ 😉 Ik ben er maar mee begonnen en heb een pagina URL geclaimd:
    https://plus.google.com/b/100110250991470468171/+BeflowerdNlviltenbruidsboeketten/about
    dus de start is er, nu me eens verdiepen in alles wat Laura verteld heeft!

    • avatar
      Diana van Ewijk 2 juli 2014 bij 14:03 #

      Super, Daphne! SEOze 🙂

Geef een reactie