Zo start je met Google Plus

Deze week gaan we écht aan de slag. In het vorige artikel vertelde ik waarom Google+ the place to be is voor een webwinkelier. Vandaag gaan we met de accounts aan de slag.

Ik laat ik je kennis maken met de verschillende dingen die je moet doen om optimaal gebruik te maken van Google+. Daarbij verwijs ik voor complete stappenplannen naar andere websites. Zo heb je een compleet overzicht en kun je stap-voor-stap werken aan jouw directe lijntje met Google.

Het begin: je account(s)

Ja dat lees je goed!  Als je een webwinkel runt, dan maak je niet één maar twee accounts aan. Eén persoonlijk profiel en één zakelijk account. Je kunt het vergelijken met Facebook waar je ook een persoonlijke en een fanpage hebt. In de Ultieme Google Plus Gids van Frank Husmann lees je stap voor stap hoe je deze G+ accounts aanmaakt.

Het verschil tussen deze twee soorten accounts is de informatie die je er deelt. Zo deel ik op mijn persoonlijke account vooral content die betrekking hebben op mij persoonlijk. Bijvoorbeeld over webwinkelmarketing en bloggen. Op mijn zakelijke account vind je meer sieraden-gerelateerde informatie en content van mijn webwinkel. Het is een kwestie van afwegen en naarmate je vaker content deelt op Google+, hoe makkelijker het wordt.

google+ tip webwinkel mamamarketing

Author rank, een plaatje bij jouw praatje

Een belangrijk voordeel van een Google+ account is de mogelijk om hiermee author rank op te bouwen. Google bepaalt hiermee als het ware jouw expertstatus, jouw reputatie. Hoe meer artikelen van goede content je schrijft, hoe beter je rank wordt. Dat is de afbeelding die je soms ziet in de Google zoekresultaten. Je bent eerder geneigd om op zo’n link te klikken, dus het zorgt voor extra bezoekers en staat persoonlijk.

Author rank

Om die author rank te ‘krijgen’ van Google, moet je wel het nodige doen. Je avatar is bijvoorbeeld heel belangrijk, dat is de profielfoto van je Google+ pagina. Voorheen was koppelen genoeg om je foto naast je blogpost te krijgen, tegenwoordig is dat niet meer zo makkelijk.

Google is strenger geworden om auteurs tot experts te benoemen. Regelmatig schrijven, je accounts goed inrichten én actief zijn op Google Plus zijn de manieren om het voor elkaar te krijgen. En je moet wel een lange adem hebben, want die author rank krijg je niet van de ene op de andere dag. Dat kan weken (of zelfs langer) duren…

Profiel- en omslagfoto

De foto die je gebruikt voor je persoonlijke account moet aan een aantal richtlijnen voldoen. Zo moet het een echt herkenbare foto zijn, dus géén logo of getekend plaatje. Google zegt daar zelf over: “Kies een foto die echt laat zien wie je bent”. Daarbij is het belangrijk dat je hele hoofd in beeld is. Voor je zakelijke account kun je uiteraard wel je logo als profielfoto gebruiken.

Zelf vind ik het handig voor de herkenbaarheid om dezelfde profielfoto te gebruiken voor de verschillende social media. Ik herken iemand meestal sneller aan de profielfoto dan aan de naam… Het is geen must, maar zeker wel een aanrader.

De andere belangrijke foto is de omslagfoto van je profiel. Die is vrij flink (bekijk hier de juiste afmetingen) waardoor je er een mooie duidelijke sfeerfoto in kunt zetten. Een gedeelte van de foto wordt ‘vervaagd’ getoond achter je profielfoto, wat een mooi geheel geeft.

Profiel, wees zo volledig mogelijk

Wanneer de afbeeldingen op de juiste plaats staan, ga je alle onderdelen van je profiel invullen. Vul zoveel mogelijk informatie in en gebruik daarbij ook gerelateerde zoekwoorden. Ook je profiel wordt namelijk in de Google zoekresultaten meegenomen en binnen G+ wil je natuurlijk ook gevonden worden op voor jou belangrijke zoekwoorden.

Een half ingevuld profiel rankt niet goed en andere Google Plussers zullen ook minder geneigd zijn om je aan hun kringen toe te voegen. Dat is ongeveer het zelfde als een like op Facebook.

Bijdrager aan verschillende blogs

Koppelen

De volgende stap is om je accounts te koppelen. Dit is belangrijk voor je authorship. Google snapt dan voor welke blogs je schrijft en verifieert dat in verschillende stappen. Dat zijn er best veel, waar je misschien tegenop ziet. Maar eenmaal gedaan, heb je er geen omkijken meer naar. Doen dus!

1. Bij je profiel moet je bij de url van je G+ pagina zetten. Er staat een veld G+ en daar plak jij dan https://plus.google.com/+JouwNaam
2. Bij ‘bijdrager aan’ in je eigen G+ profiel moet je website of blog linken (profiel bewerken, bijdrager aan toevoegen)
3. Dan moet je je email verifiëren via https://plus.google.com/authorship (gewoon je emailadres invullen)
4. Je kunt checken of het werkt door de url van een blogpost van jou hierin te plakken. http://www.google.com/webmasters/tools/richsnippets Zie je je avatar, dan werkt het goed. Anders niet. Maar het kan wel een paar weken duren voordat je hoofd écht in de zoekresultaten van Google verschijnt.
5. Je hebt meer kans dat het zichtbaar wordt als je echt met G+ aan de gang gaat. Content delen, plaatsen, +1’s geven, reageren etc.

Samengevat

Dus, resumée:

  • Maak 2 accounts aan, één voor jezelf en één voor je webwinkel
  • Kies voor beide een passende avatar en omslagfoto
  • Vul alle velden in, zo uitgebreid mogelijk
  • Koppel en verifieer je accounts
  • Doe dat ook op je website/blog

En eigenlijk gaat het dan pas beginnen… Want de volgende stap is op zoek gaan naar mensen om aan je kringen toe te voegen (= volgen), aan communities deel te nemen en om content te plaatsen en te delen. Maar daarover ga ik dieper in bij de volgende blogpost.

Meer leren over Google+?

Ik geef op 12 juni een Google+ SweatShop tijdens B+B+B workout your business, de vakdag voor ambitieuze webwinkeliers.
Je leert hoe hink-stap-sprongmarketing werkt én hoe je Google+ gebruikt om klanten te trekken. Plus: je kunt me precies vragen hoe je Google+ nu eigenlijk kunt inzetten voor jouw webwinkel.
avatar

About Laura van den Brink

Laura van den Brink is MamaMarketeer, met communicatie als specialiteit. Ze houdt ervan om merken te 'bouwen' door middel van storytelling. Dat doet ze onder andere voor haar eigen sieradenmerk LOVY luxe kindersieraden. Ze maakt zilveren armbandjes voor baby's en andere kindersieraden om bijzondere momenten voor áltijd te bewaren.

1 reactie bij Zo start je met Google Plus

  1. avatar
    Priscilla 20 mei 2014 bij 12:33 #

    Hoi Laura,

    Bedankt voor alle info. Ik ga je komende artikelen zeker volgen! (helaas kan ik niet aanwezig zijn op de BBB)

    Het lukt mij alleen niet om mijn lokatie toe te voegen op mijn zakelijke pagina, blijkbaar heb ik nog een google account waar dat dan weer wel te zien is. Heb je een tip?

    Ook krijg ik mijn account niet gekoppeld aan mijn blog op wordpress. Weet jij of dit wel mogelijk is?

    Bedankt alvast!

    Groet Priscilla
    Kleine Baasjes

Geef een reactie