Google+ voor webwinkels: 10 vragen aan Laura van den Brink

Laura van den Brink runt het luxe kindersieradenmerk LOVY. Via haar blog en webwinkel verkoopt ze haar sieraden aan klanten in binnen- en buitenland.
Twee jaar geleden stopte ze met haar baan als ambtenaar bij een gemeente en ging ze fulltime aan de slag met haar sieradenlijn in haar eigen studio. Via haar blog geeft Laura een kijkje achter de schermen van haar merk én scoort ze hoog op populaire zoekwoorden in Google.

In dit interview vertelt Laura over de manier waarop zij Google+ voor haar webwinkel inzet. En geeft ze 3 tips plus één Gouden Tip over hoe je Google+ inzet voor jouw webwinkel!

Wil je Laura zélf het hemd van het lijf vragen? Dat kan tijdens haar SweatShop op B+B+B workout your business, 12 juni 2014 in Utrecht.

Tien vragen aan Laura over Google+

Google+ interview Laura van den Brink, LOVY

1. Waarom ben jij fan van Google+?

Ik ben vooral fan van Google, omdat ik daar mijn klanten mee naar mijn webwinkel trek. En Google+ is daar een prachtig verlengstuk van.

Je kunt je content mooi opmaken, het is allemaal heel visueel ingesteld. En door je website aan je G+ account te koppelen kun je met authorship je foto naast al je blogposts te zien krijgen in de zoekresultaten.

2. In welk opzicht verschilt Google+ van andere social media als Facebook en Twitter?

Het belangrijkste verschil is dat het er nog niet zo druk is. To say the least…

Daardoor kun je er extra opvallen én nu al lekker freewheelen. Alles uitproberen en dan reuze goed zijn als je concullega’s het gaan ontdekken.

In Amerika is Google+ zelfs al net zo populair als Twitter. Qua vergelijking ligt Facebook denk ik het dichtst bij G+, maar Facebook wordt steeds commerciëler en dat vinden veel mensen irritant worden.

3.Waarom kies jij voor Google+?

Vooral omdat het een heel kort lijntje met Google is. Ik lees veel over seo, ook op Amerikaanse blogs, en daaruit komt steeds naar voren dat je echt met Google+ aan de slag moet.

Ik merk dat er ook vaker op mijn artikelen wordt geklikt nu er een foto van me naast staat.
Ik ga me steeds meer ergeren aan de veranderingen op Facebook, vooral de reclame. Daardoor wordt G+ steeds aantrekkelijker.

4.Hoe zet jij Google+ in voor je webwinkel?

interview-laura-van-den-brink-google+

Ik deel regelmatig filmpjes en producten via mijn zakelijke account. Daar heb ik ook een eigen YouTube kanaal aan gekoppeld.
YouTube is overigens de een-na-grootste online zoekmachine, dus ook niet verkeerd om daar gevonden te worden.
Voor de rest leg ik nieuwe contacten via G+.

Ik gebruik geen enkele van mijn social media puur sales-gericht. Ik leg de nadruk liever op het ‘social’-gedeelte, dan volgt de sales daarna vanzelf wel.

5. Hoe denk jij over webwinkelmarketing: een noodzakelijk kwaad, of leuk om te doen?

Ik vind dat één van de leukste dingen van mijn werk. Marketing is mijn achtergrond en ik vind het heerlijk om LOVY als merk steeds verder uit te bouwen, in mijn eigen persoonlijke stijl.

Daarnaast is het ook een noodzakelijk kwaad, want zonder marketing zou niemand LOVY kennen en ik dus ook geen goedlopende webwinkel runnen. Dat is wel eens lastig, door de drukte heb ik soms niet altijd zoveel tijd voor marketing als ik zou willen.

6.Hoe mix jij zakelijk en privé op Google+?

interview-laura-van-den-brink-google+

Ik plaats altijd uit persoonlijke titel op social media. LOVY is Laura en andersom. Ik zal het nooit over ‘wij’ hebben om bijvoorbeeld groter te lijken.

Wel vind ik het belangrijk om op mijn zakelijke G+ account andere informatie te plaatsen dan op mijn persoonlijke.
Op het LOVY account plaats ik links naar de nieuwste posts op mijn blog, acties, informatie over de webwinkel, nieuwe artikelen en filmpjes.
Op mijn persoonlijke pagina deel ik dingen die ik persoonlijk interessant vind, zoals bloggen en webwinkelmarketing. Ik ben nog aan het zoeken wat de perfecte mix is.

google+ tip webwinkel mamamarketing

7.Wat is je meest succesvolle update geweest? En wat heeft die opgeleverd?

Ik zou niet een bepaalde update kunnen aanwijzen, maar ik ben wel een community gestart. Dat is een groep waar mensen lid van kunnen worden. Mijn community heeft als onderwerp ‘bloggen voor webwinkeliers, zzp’ers en merken’ en het aantal volgers stijgt gestaag.
Ik vind het fijn om me als bloggende webwinkelier te profileren en ga dat komend jaar ook steeds verder uitbouwen. Via deze community leer ik zelf ook weer nieuwe dingen en kan ik mijn kennis met anderen delen.

8. Wat is het meest verrassende dat je hebt meegemaakt dankzij Google+?

Dat ik door me erin te verdiepen en er actief mee aan de slag te gaan opeens Miss Google+ ben 😉 en dat ik daar een sweatshop over mag geven op jullie event!

9. Google+ is goed voor SEO, zeg je. Hoe werkt SEO en Google+ precies?

Elke update op G+ wordt als webpagina gezien en geïndexeerd door Google. Gebruik je daar belangrijke zoekwoorden in, dan kun je daar dus op gevonden worden.

De zoekresultaten van mensen die jou in hun kringen hebben (vergelijkbaar met volgen) is zelfs aangepast ten opzichte van mensen die jou niet volgen. Deel je een link via Google+ dan wordt die als stem op die webpagina geteld. Dat heet ‘link juice’: Google bekijkt hoe vaak er naar jouw pagina wordt gelinkt en maakt daar uit op of het populair is of niet. Dat heeft invloed op je ranking in de zoekresultaten.

10. Kun jij een voorbeeld noemen van een inspirerende Google+ pagina?

interview-laura-van-den-brink-google+

De grote merken hebben Google+ al goed ontdekt en als belangrijk extra social medium ingezet. Denk aan H&M, Virgin en Wehkamp. Zij zijn heel actief met filmpjes, kijkjes achter de schermen, styling tips etc. Leuk om te volgen en van ze af te kijken wat wel en niet werkt.

3 tips van Laura van den Brink over Google+

  1. Maak zowel een persoonlijk als een zakelijk account aan en plaats op allebei verschillende – relevante – content.
  2. Plaats, deel, zoek, volg en reageer; zo leer je het snelst hoe G+ werkt en laat je Google zien dat je actief bent. Dat is weer belangrijk om je authorship te laten tonen.
  3. Zorg dat je alle velden van je accounts invult, want die tekst verschijnt ook in de zoekresultaten (aan de rechterkant) als je op je merknaam zoekt.

De Gouden Google+ Tip van Laura

Begin nú! Dan heb je het helemaal in de vingers zodra ‘iedereen’ Google+ ontdekt. En dat is echt een kwestie van tijd…

Meer lezen?

> Lees de gastblogs van Laura op MamaMarketing.nl

Meer leren van Laura van den Brink?

Je kunt Laura al je vragen voorleggen! Want je kunt haar ‘s middags stevig aan de tand voelen over Google+ marketing. Zij deelt in haar Google+ Sweatshop concrete tips en geeft je antwoord op jouw vragen.

>> koop hier je kaartje voor B+B+B workout your business!

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.
Nog geen reacties

Geef een reactie