Groeit jouw webwinkel? Maar de overstap naar een nieuw platform

Eens in de zoveel jaar is het goed om te kijken of je webshop en het platform waarop het is gebouwd nog wel up-to-date is. Voldoet de software nog aan alle eisen. Werkt het nog allemaal zoals je zou willen dat het werkt. Kun je er nog mee uit de voeten, of heb je inmiddels heel andere eisen waar je webwinkelsoftware aan moet voldoen? Als je net begint is het misschien helemaal nog niet erg als de voorraad niet wordt bijgehouden, maar als je groeit wil je dat misschien juist wel. Met de groei van jouw webwinkel groeit waarschijnlijk ook jouw wensenlijst voor de mogelijkheden. Bij Claudia van den Berg van “OokinhetPaars” was dit het geval. Zij maakte de overstap naar een nieuw platform. Zij heeft inmiddels (al een tijdje) een nieuwe webwinkel live staan, maar dat ging natuurlijk niet over 1 nacht ijs.

Review nieuwe webshop Ookinhetpaars van Claudia van den Berg

Drie en een half jaar geleden ben ik online gegaan met mijn webshop ookinhetpaars. Ik heb toen gekozen voor Novosite. Mijn vader, die een eenmanszaak heeft in belastingaangifte voor kleine ondernemers was erg tevreden over zijn website, die werd ondersteund door Novosite. Verder was en is Novosite niet duur, maximaal 10 Euro per maand. Ik ben altijd een zeer tevreden klant van ze geweest. Desondanks ben ik toch overgestapt.

Waarom toch overstappen?

De belangrijkste reden hiervoor was dat Novosite niet gespecialiseerd is in webwinkels. Ik miste een aantal voor mij belangrijke mogelijkheden, zoals het kunnen plaatsten van meerdere foto’s bij 1 product, voorraadbeheer, automatisch kunnen maken van facturen etc.

Ik ben toen rond gaan vragen naar de ervaringen van andere webshops. Omdat ik zelf niet handig ben met programmeren en toch niet afhankelijk wil zijn van een ander, wilde ik een makkelijk te gebruiken webshop omgeving waarin veel zaken goed zijn vastgelegd en praktisch bruikbaar zijn, ook voor mij als computer leek. Nadeel van zo’n omgeving is wel dat je niet alle vrijheden hebt, en je soms vast zit aan een bepaald stramien, maar dat woog voor mij niet op tegen de vele voordelen van een bestaand en gebruiksvriendelijk systeem. Rondvragen bij bekenden en wat #dtv-tweetjes brachten mij bij o.a. Moniek van Moosmade en Marieke van Indie-ish. Zij waren erg te spreken over het systeem dat zij beiden gebruikten: Luondo. Hun webshops zien er mooi en professioneel uit met een groot gebruiksgemak, terwijl beide shops toch een hele eigen uitstraling hebben passend bij hun assortiment.

Nadat ik van beide dames extra bruikbare input heb gekregen, heb ik de knoop doorgehakt en een ‘proefabonnement’ op Luondo genomen. In deze gratis eerste periode waarin ik enerzijds bezig was met de vormgeving, en anderzijds met het uitzoeken en uitproberen van allerlei functionaliteiten, merkte ik dat Luondo voor een heel groot deel voldeed aan mijn wensenlijstje. De keuze was gemaakt. Samen met Sandra Kaandorp van Kaandorp Communicatie is de vormgeving tot stand gekomen, die zij vervolgens heeft geimplementeerd. Met het ‘Ookinhetpaars’-logo dat op een rustige manier terugkomt in de achtergrond, heeft Sandra voor mij een mooie uitstraling gemaakt die past bij mijn producten, waarin de kleur paars terug komt, maar die genoeg rust geeft als tegenhanger tegen mijn kleurrijke assortiment.

webwinkel van Ookinhetpaars

De kosten voor gebruik van Luondo zijn 37 Euro per maand. Hiervoor heb je alle gebruiksgemak van hun site, toegang tot het forum met veel vragen en antwoorden en tips. Ze verzorgen niet je domeinnaam beheer en provider dus die heb ik bij Novosite laten staan, die me overigens geweldig hebben geholpen bij het overzetten zodat ik niet offline ben geweest.

Tevreden!

Ik ben ontzettend blij met mijn keuze voor overstappen. Het is enorm veel werk geweest, alle producten in de site zetten, beschrijvingen, foto’s etc. Ook het uitzoeken van verzendkosten en het opstellen van de gewone pagina’s (zoals  bijv. Wie is Ookinhetpaars) kostte best veel tijd. Maar het is de moeite waard geweest. Luondo is enorm gebruiksvriendelijk en de functies die ik wilde zoals voorraadbeheer, meerdere foto’s van een product, inzoomen op een foto etc. maken de uitstraling van mijn site een stuk gebruiksvriendelijker voor de klant. Ook navigatie zorgt voor een overzichtelijk geheel zodat de klant makkelijk zijn weg kan vinden. Het toevoegen van een nieuw product is in Luondo heel eenvoudig omdat je een vergelijkbaar product kunt dupliceren en zo alleen de specifieke kenmerken van het nieuwe product hoeft te veranderen. Waar ik ook heel blij mee ben is dat klanten kunnen aangeven hoe ze bij Ookinhetpaars terecht zijn gekomen. Het valt mij op dat veel klanten dit ook invullen. Zo krijg ik een goed beeld van mijn zichtbaarheid. Als een product in een blad heeft gestaan, zie ik ook hoeveel mensen daar op af komen. Soms kopen klanten een ander product dan dat in het blad stond en zonder deze vraag weet ik niet hoe de klant bij mij terecht is gekomen.

De support van Luondo heeft me erg goed geholpen. Er is veel informatie te vinden op het forum dat ze hebben, maar je loopt altijd tegen specifieke vragen aan en daarbij hielpen ze snel en vakkundig en het was nooit te veel wat ik of mijn vormgeefster vroeg.

Wat vind ik minder prettig?

Tot nu toe ben ik nergens tegen zaken aangelopen die ik heel graag wil maar die niet kunnen. Er zullen vast wel kleine dingen komen, maar mijn algemene gevoel is heel positief. Het enige waar ik me behoorlijk aan geërgerd heb, ligt een beetje buiten Luondo is het gebruik van IDEAL. Je hebt hiervoor een zakelijke rekening nodig, iets wat ik altijd heb kunnen voorkomen. Daar betaal je per transactie voor. Daarnaast betaal je ook voor de IDEAL transactie zelf. Voor mijn gevoel dus dubbele kosten voor dezelfde transactie. Maar een webshop kan eigenlijk niet meer zonder IDEAL en verder vind ik het gebruik van IDEAL ideaal. Voor de klant is het natuurlijk zeer gebruiksvriendelijk. Maar ook voor mijzelf want ik zie meteen dat een klant betaald heeft en kan dus meteen de producten opsturen. Daarnaast vind ik het abonnement van 37 Euro per maand niet heel goedkoop, er zijn veel goedkopere aanbieders.
Conclusie: Ik ben ontzettend blij met mij nieuwe webshop, alle functionaliteiten en het uiterlijk. Ik hoop en denk dat het voor de klant veel gebruiksvriendelijker is. Voor mijzelf geldt dit ook. Ik kan Luondo ook zeker aanraden aan andere webshophouders.

Wie is Ookinhetpaars?

Woman with blanketsOokinhetpaars is in 2009 opgericht door Claudia van den Berg. Ik hou van de structuur van stoffen en wol. Daarom ben ik begonnen met het maken van interieurproducten. De liefde voor handwerk gaat terug tot mijn jeugd. Mijn moeder heeft een fourniturenwinkel en van haar leerde ik breien, borduren en zelf kleding maken. De liefde voor handgemaakt zie je ook terug in mijn huis waar ik mijn eigen stoelen heb bekleed en mijn zelfgemaakte kussens op de bank liggen.
Unieke, ambachtelijke items geven zoveel meer uitstraling aan een interieur.
Naast de zelfgemaakte collectie, is Ookinhetpaars steeds op zoek naar producten die het assortiment aanvullen door hun uitstraling, identiteit en uniciteit. Dit kenmerkt zich in woonaccessoires die veelal gemaakt zijn uit gerecyclede materialen. Bij Ookinhetpaars vind je wollen plaids, mooie theedoeken, vaashoesjes, kleurrijke ansichtkaarten, recycled notitieboekjes, cadeaulabels en nog veel meer. Alles voor een kleurrijk interieur. Maak je huis mooi met Ookinhetpaars.

avatar

About Gast

MamaMarketing laat ook regelmatig anderen aan het woord, die een leuke, interessante en vooral informatieve bijdrage doen. Wil jij ook graag een bijdrage leveren aan MamaMarketing en heb jij iets te vertellen of te delen, wat interessant is voor onze doelgroep, neem dan vooral contact op met ons: dana [at] mamamarketing.nl

3 reactie bij Groeit jouw webwinkel? Maar de overstap naar een nieuw platform

  1. avatar
    Bjorn 10 oktober 2013 bij 23:01 #

    Ik ben ook een tevreden gebruiker van Luondo. Vooral op SEO gebied hebben ze het prima voor elkaar. Natuurlijk blijft het belangrijk er zelf tijd en energie in te steken. Ik heb geluk gehad en gebruik kunnen maken van een soort overgangsregeling van gratis naar betaald. Ik betaal een wat lager bedrag per maand met premium functionaliteiten.

    Ik heb echter ook eens goed naar bijvoorbeeld SEO shop gekeken en dan geeft Luondo toch wel meer waar voor zijn geld hoor.

    Een tijdje geleden kwam ik ook op het punt dat er werd gevraagd om een zakelijke rekening.

    Dit frustreerde mij enorm omdat het een hoop geld is wat je gaat betalen bij een zakelijke rekening. Inmiddels ben ik er wel achter dat als je een bedrijf serieus wilt gaan nemen dat dit er gewoon bij hoort.

    Een zakelijke rekening maakt dat je serieus wordt genomen door je klanten, door de bank en door de belastingdienst (het is veel simpeler). Overigens stelt die laatste een zakelijke rekening niet verplicht, iets wat een bank wel doet.

    O ja, voor startende ondernemers doet een bank wel wat terug hoor, ze geven je best een korting op het gebruik van een zakelijke rekening. Maar toch… ze strijken er een hoop geld mee op…

  2. avatar
    Claudia (Ookinhetpaars) 10 oktober 2013 bij 09:29 #

    Hoi Martine,

    Dat heb ik intussen gedaan. Ik moest trouwens WEL een zakelijke rekening openen, nieuwe eisen. Dus helaas toch extra kosten op dat gebied. Groetjes Claudia

  3. avatar
    Martine Bakx 9 oktober 2013 bij 21:34 #

    Hee Claudia, voor iDeal kun je in Luondo een koppeling met Sisow maken. Daar betaal je per transactie 0,45 ex btw. Geen abonnementskosten. En ik geloof niet dat ze eisen stellen aan je bankrekening. Je moet wel een kvk hebben natuurlijk.
    Groet!

Geef een reactie