Heb je haast, ga dan zitten! (boekreview)

Neem jij het je ook iedere zomer weer voor?
Straks, als de vakantie afgelopen is, blijf jij zo relaxed leven.
Geen stress, haast of druk-druk-drukte meer: jij bent en blijft zen.
Je neemt de regie over je leven terug.
Bye bye rat race.

Je bent niet de enige die zich dit iedere zomer voorneemt.
Want laten we wel wezen: een webwinkel runnen is veeleisend.
Je bent hoofd inkoop, afdeling marketing, postkamer, bedrijfsaccountant en koffiejuf in één.
Daarnaast combineren veel webwinkeliers hun werk met een gezin of een baan. Of beiden.
Voeg daaraan toe dat veel webwinkeliers ook nog eens vrouw zijn en zich dus sowieso al een slag in de rondte multitasken – en voilà: je begrijpt dat het gros van de webwinkeliers veel druk ervaart. Te veel druk soms.

Dat is jammer.
Want te veel druk zorgt voor een te vol hoofd, en in een te vol hoofd is te weinig ruimte voor creativiteit, voor associëren, voor vrij en flexibel denken. En dat terwijl je als webwinkeliers behoorlijk flexibel moet zijn; je bent immers hoofd inkoop, afdeling marketing, postkamer, bedrijfsaccountant en koffiejuf in één…

Kortom: ruimte in je hoofd is essentieel, en die ruimte krijg je door vaart de minderen.

En laat het boekje ‘Heb je haast, ga dan zitten!’ van Janneke je daar nu uitstekend bij helpen.

‘Heb je haast, ga dan zitten!’

heb je haast, ga dan zitten, janneke de geus, boekreview mamamarketing

Janneke de Geus helpt ondernemende vrouwen hun doel te bereiken door meer helderheid te krijgen over wie ze echt zijn en wat ze echt willen. Ze is ondernemer, massagetherapeut en Life Designer.
Ze ontwikkelde zeven Life Design tools waarmee je jezelf reset en in de 2.0 stand zet. Die zeven tools zijn:

  1. verminder vaart
  2. durf te voelen
  3. denk fris
  4. waardeer jezelf op
  5. ga voor 100% JIJ
  6. neem stappen en spring
  7. hou van het leven

Voor ieder van deze zeven stappen schrijft ze een boek.
‘Heb je haast, ga dan zitten!’ is het eerste boek in de reeks en hoort bij stap 1: verminder vaart.

Life design volgens Janneke de Geus

Ons leven is één groot design.
Iedere dag geef je vorm aan wat je wilt door wat je denkt, voelt en doet.
Door je steeds bewuster te worden van wat je creëert en hoe je dat doet, krijg je de tools in handen om je leven en werk in te vullen op de voor jou meest prettige en passende manier, zodat het eindproduct iets is waar je trots op kunt zijn.

Heb je haast, ga dan zitten!

heb je haast, ga dan zitten, janneke de geus, boekreview mamamarketing

Jouw leven is een ontwerp, jij bent degene die dat vormgeeft.
Door jouw eigen Teenslipperstrategie te ontwikkelen, kun je met minder haast meer bereiken.
Het boek ‘Heb je haast, ga dan zitten!’ is opgebouwd rond haar Teenslipperstategie.

De Teenslipperstategie?

De teenslipperstrategie is gebaseerd op de juiste balans tussen rust nemen en vaart maken.
Omdat vaart maken voor de meeste vrouwen geen probleem is, concentreert Janneke zich op rust nemen.
Me-time, noemt ze dat. In ‘Heb je haast, ga dan zitten!’ geeft ze maar liefst 52 tips voor het inbouwen van meer me time in je dagelijkse leven.

Hoe ziet zo’n tip er nu uit?

Nou, heel praktisch, gelukkig.
Je hoeft niet eerst een rustigkabbelend bergbeekje op te zoeken – je kunt het zó inpassen in je dagelijkse leven.

Mijn favoriete tip: ‘Wandel je onrust weg’
Gewoon, na het eten, 40 minuten kuieren door de buurt. Want door te wandelen maak je serotonine (wat ervoor zorgt dat je ontspant) en endorfine (wat ervoor zorgt dat je je happy voelt) aan, je snuift de frisse buitenlucht op et voila: de kalmte stroomt door je lijf.
Ik wandel iedere dag een uur, en echt: voor mij werkt het.
Je ziet: een simpele tip. En juist die simpelheid maakt het zo sympathiek.
Gewoon doen, niet piepen.
Tussen die 52 tips zitten er vast een paar die jou op het lijf geschreven zijn.

Praktisch: me-time plan

“Vaart minderen gaat voor 99% over bewustzijn en voor 1% over actie. Je kunt vaart minderen terwijl je werkt, onderneemt en leeft. Zo kun je meters maken en tegelijkertijd goed voor jezelf zorgen.” – Janneke de Geus

De laatste tip is de teenslipperstategie,waarbij je eigenlijk een combinatie maakt van me-time momenten.
Door die paraat te houden kun je op momenten dat je druk ervaart, makkelijker overschakelen naar een ontspannen houding en voorkomen dat je in weer eens in een drukdrukdrukfase terechtkomt.

Mijn mening

“Het is echt een boekje voor op het toilet,” zei Janneke toen ze het me gaf.
En alhoewel dat misschien denigrerend klinkt, is het wel zo.
‘Heb je haast, ga dan zitten!” is luchtig geschreven en opgedeeld in goed los van elkaar te lezen onderdelen.
Daarnaast is het boekje aanstekelijk vormgeving, met veel ruimte voor beeld en fijne quotes.
Als je echt wil gaan soul searchen is het boekje misschien niet stevig genoeg, maar voor een reminder op zijn tijd is het perfect.

Een kritische noot
Janneke gebruikt vrij lange zinnen, en het boekje heeft een brede zetspiegel, waardoor sommige zinnen moeilijk leesbaar zijn. Jammer, want daardoor raakte ik soms halverwege een tip de draad kwijt.

Net als de vormgeving zijn de 52 me time tips erg aanstekelijk. Omdat het er zoveel zijn, kun je een keuze maken die goed bij jouw persoonlijkheid past.

Kortom: ben jij altijd druk-druk-druk?

heb je haast, ga dan zitten, janneke de geus, boekreview mamamarketing

Dan is heb je haast, ga dan zitten echt wat voor jou.
Leg het op de wc of op je nachtkastje en grasduin door de tips heen.
Schrijf jouw eigen teenslipperstrategie uit en hang ‘m aan de muur – dan heb je straks na de zomervakantie een extra lang vakantiegevoel.

Hebben, dit boekje?
Je bestelt ‘Heb je haast, ga dan zitten!’ van Janneke de Geus via haar webwinkel, hier.

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , , , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie