Help, een interview! (5 tips voor maximale aandacht)

Fijn, je eerste interview is achter de rug.
Gefeliciteerd!

Je hebt een vreugdedansje gedaan, een glas champagne gedronken of van pure adrenaline drie rondjes om het park gerend.
Nu ben je klaar, toch?

Toch niet, nee.

Want nu moet je nog het maximale uit je interview te halen.
Dit interview is namelijk een bevestiging van jouw expertise en kennis en dus van belang voor je webwinkel.
Je wilt daarom dat zoveel mogelijk mensen dit interview onder ogen krijgen: je fans, je volgers, je vrienden en familie… en niet te vergeten je (potentiële) klanten.

Bonus: door je interview te tonen, laat je andere journalisten/redacteuren zien dat jij

  • weet waar je het over hebt, en
  • dat goed over kunt brengen.
    Met andere woorden: dat je interessant interviewmateriaal bent. Wie weet haal je met dit interview weer een ander interview binnen!

Klinkt goed, toch?
Maar goed, dan is er dus wel werk aan de winkel.
Dit is wat je moet doen:

Vóór de publicatie: verslag van het interview

Jouw vrienden, familie, fans en klanten vinden dit een geweldige kans voor jou.
Logisch toch?
Zij zullen graag willen weten hoe het ging.

Doe daarom verslag van je ervaring, bijvoorbeeld met Twitter, Facebook of Instagram.
Niet te moeilijk denken: de heenweg, de binnenkomst, de studio…
Voelt dat overdreven?
Bedenk dan dat het heus niet alleen voor jou de eerste keer is dat je een interview meemaakt.
Leg al die kleine dingen vast, dat is ook leuk voor jezelf.
Enne: laat gerust zien dat je zenuwachtig bent, dat maakt jou (als mens achter je merk) ook weer toegankelijk.

Na publicatie

Het blad ligt in de winkel, het programma wordt uitgezonden, de krant valt op de mat!
Na de eerste euforie (wat een flatteuze foto! Wat een prachtige volzinnen!) is het tijd om aan de slag te gaan:

  1. Plaats het interview op je blog.
    Plaats zo mogelijk het hele artikel én de tekst. Vergeet vooral niet  credits te vermelden van de journalist, fotograaf, etc.
  2. Verspreid het interview via je social media kanalen
  3. Vraag eventueel feedback aan je publiek.
    Wat vindt je publiek goed, wat minder, missen ze iets, wat zou de volgende keer anders kunnen?
  4. Bedank nogmaals de journalist
    Per mail én via je social media kanalen. Voor hen is dit werk, en zij zullen blij zijn met een positieve vermelding ervan!

Klinkt goed – maar ik snap het niet helemaal…

Beetje theoretisch allemaal?
Volgende week ga ik heel concreet in op de voorbereiding voor een interview.
Dan deel ik hier mijn eigen ervaring op het gebied van interviews, aan de hand van een case study, namelijk het live radio-interview door Kasper Kooij voor zijn programma High Tea op radio 2.

Heb je nog een vraag?

Wil je bijvoorbeeld weten hoe je aan een interview komt?
Plaats dan een comment, hieronder.
Ik heb inmiddels aardig wat ervaring op het gebied van interviews (een aantal interview-voorbeelden vind je hier) en help jou graag verder!

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie