Help, een interview! Een case study over de voorbereiding.

 “We hebben zo’n 200.000 luisteraars, maar maak je geen zorgen hoor, het is gewoon een gesprek tussen jou en mij,” zo zei Kasper Kooij toen hij me opbelde om het interview alvast door te spreken. Slik…

Op zondag 30 september 2012 was het zover: die dag zat ik in de studio bij Kasper Kooij, voor een live interview over de twittercolumns, in zijn programma High Tea.

Of ik zenuwachtig was?
Mwah.
Van te voren natuurlijk wel, maar na een goede voorbereiding zat ik redelijk ontspannen in de studio.

Mijn radio-interview voorbereiding

Zoals beloofd laat ik hieronder zien hoe ik me heb voorbereid op dit interview.

Gewoon: alle vragen en antwoorden die ik had geformuleerd, mijn brand story (oftewel: achtergrond), soundbites etc.
Hiermee hoop ik je een concreet beeld te geven van hoe je de theorie toe kunt passen op jouw eigen situatie.
Natuurlijk zal jij je heel anders moeten voorbereiden op jouw interview (behalve als je het ook over twittercolumns gaat hebben, natuurlijk :-))

Dus, hoe was het ook alweer? O ja:

Zorg voor parate kennis

  1. Wat is je achtergrond?
    Toen ik mijn eerste bibliotheekpas kreeg, las ik de kinderboekenafdeling van de plaatselijke bieb letterlijk van A tot Z. Toen ik daarmee klaar was, begon ik aan de grotemensenboeken. Ik schreef ook een flinke stapel schriftjes vol met (nogal stichtelijke) verhalen over bijvoorbeeld de Farizeeërs – ik zat op een christelijke basissschool 🙂
    Ik was wat je noemt al vroeg een grootgebruiker. Later werd dat minder, want druk met drieduizend andere dingen. Tegenwoordig ruim ik bewust tijd in om te schrijven en te lezen. Lezen en het schrijven van een dagelijkse twittercolumn is een rustpunt in mijn drukke dagelijkse leven.
  2.  Wat zijn de vijf belangrijkste punten die jij wil overbrengen?
    – wat er zo leuk is aan het schrijven van twittercolumns
    Stilstaan bij je eigen leven, bijzondere momenten vastleggen en delen. Door het delen laat je de ander ook even stilstaan. Mensen die mij volgen bedanken me vaak voor het grappige moment of de mooie afleiding.
    – hoe de Twittercolumngids helpt: 23 tips, 7 trucs en 46 voorbeelden.
    Hoe de gids helpt + downloaden via http://twittercolumn.tumblr.com:
    In de gids vind je de regels (want die zijn er!) en vooral heel veel tips (van mij en van andere twittercolumnisten) en 7 trucjes voor als je er niet uitkomt. Ook zitten er 46 voorbeelden in, zodat je direct ziet hoe een tip toegepast kan worden en om inspiratie te geven.
    – de nieuwe twittercolumnbundel over dieren, die op Dierendag uitkomt
    – oproep: meer twittercolumnisten gezocht
    – uitgever gezocht voor Twittercolumnbundels
    In de herfst geef ik mijn eerste twittercolumnbundels uit. Nu nog als e-book, maar ik zou graag echte, papieren boeken uitgeven – het lijkt me geweldig als je lekker in bad kunt gaan zitten met een twittercolumnbundel.
  3. Soundbites
    > Een twittercolumn is een foto, maar dan zonder beeld.
    > In de dagelijkse chaos raken bijzondere momenten snel ondergesneeuwd; voor je het weet is het weer morgen.
    > Een twittercolumn schrijven is: stilstaan bij je eigen leven.
  4.  Wat zijn relevante feiten en weetjes over de twittercolumns?
    –  begonnen in maart 2010
    – eerste Twittercolumn: 20 maart 2010 om 20:40 uur
    – 2 januari 2012 begonnen met 365 dagen project – nu dus over de helft
    – aantal volgers: op Twitter bijna 3000, op Facebook bijna 80
    – aantal twittercolumnisten: schommelt rond de 80, merendeel schrijft af en toe een column, een aantal probeert ook dagelijks
    goede twittercolumnisten: wisselt heel vaak. Beste om #twittercolumn te volgen. – Twittercolumngids aantal keer gedownload: ruim 500 keer
  5. Mogelijke vragen, inclusief ‘moeilijke’ vragen:
    – hoe is het ontstaan?
    – wat is het moeilijkst?
    – waarom exact 140 tekens?
    – zijn er ook slechte twittercolumns? Van jezelf? Van anderen?
    – waarom de Twittercolumngids?
    – waarom Pay with a Tweet in plaats van helemaal gratis?
    – waarom schrijf je nooit over maatschappelijk-relevante dingen, zoals bijvoorbeeld de verkiezingen, Project-X of burgeroorlogen?

Resultaat?

Ik ben erg blij met het uiteindelijke radio-interview. Natuurlijk, ik klonk wat nerveus, zeker in het begin, en ik had best wat beter mogen oefenen op het voordragen van mijn favoriete twittercolumn, maar al met al vind ik dat ik een rustige, ontspannen indruk maak.

Wat ook grappig is: uiteindelijk kun je in zo’n interview maar een fractie kwijt van datgene wat je hebt voorbereid. Toch is het goed om al die informatie paraat te hebben, zodat je de kans op dichtklappen minimaliseert, en de kans op een leuk interview maximaliseert!

Wil je zelf beoordelen hoe ik het ervan af heb gebracht?

Klik hier om het radio-interview over de twittercolumns te luisteren.

En ja, ik ben benieuwd naar je reactie!
Zowel op deze serie blogposts over hoe een interview voor te bereiden, als op het radio-interview.

Laat je een comment achter, hieronder?

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie