Hoera, je hebt beet.
Je hebt een persbericht rondgestuurd en je wordt gebeld door een redacteur: of het je leuk lijkt om geïnterviewd te worden voor hun blad/krant/radioshow/tv-programma? Over jouw webwinkel, niche of expertise?
Een goed interview is een bevestiging van jouw kennis, expertise, visie – en daarmee enorm belangrijk voor je webwinkel. Want je weet: mensen kopen het liefst van mensen die ze kennen, aardig vinden en vertrouwen. En met een goed interview spreekt dat blad/krant/radioshow/tv-programma uit dat ze vertrouwen hebben in jou – dat is een geweldige vorm van social proof.
“Hartstikke leuk!” roep je daarom enthousiast .
Maar als je ophangt, dringt het tot je door: iemand gaat jou het hemd van het lijf vragen… Eng!
Want: wat gaat ze vragen? Zou je het antwoord wel weten? Wat als je een black-out krijgt? Of alleen nog maar ‘uh…’ kunt stamelen? Waarom denken ze eigenlijk dat jij er wat vanaf weet? Help!
Stop!
Adem in, adem uit.
Ze vragen jou, omdat je een expert bent binnen jouw niche. Dat hebben ze gezien aan jouw persbericht. Of aan je tweets, blog, website of Facebook updates. Ze hebben dus een vrij goed beeld van wie jij bent.
En het goede nieuws is: ze zijn enthousiast. Anders hadden ze jou niet gevraagd.
Zet die twijfel dus overboord en ga aan de slag.
Want een goed interview: daar moet je dus wel wat voor doen…
Zo bereid je een interview voor
Een interview is een mooie aanleiding om eens goed te kijken naar waar je mee bezig bent.
Met als bonus een prachtige publicatie die jouw expertise aan duizenden mensen laat zien.
Maar dan moet je het wel goed voorbereiden; want hoe beter je bent voorbereid, hoe meer ontspannen je bent.
Met een goede voorbereiding hoef je je niet meer druk te maken over de inhoud, en kun je je concentreren op het gesprek zelf.
Zo maak je een ontspannen indruk en zal het interview beter verlopen dan wanneer jij op van de zenuwen met blaadjes gaat zitten ritselen.
Goed nieuws: er zijn een heleboel concrete dingen die je kunt doen om je interview voor te bereiden. Hieronder som ik ze op.
1. Zorg voor parate kennis
Dicht bij jezelf blijven… Mmm.
Voor veel mensen is het lastig om bij zichzelf te blijven tijdens een interview.
Voor je het weet is het alweer voorbij en heb je niet kunnen praten over wat jij belangrijk vindt.
Daarom is het handige om de volgende vier dingen paraat te hebben:
- Je achtergrond
Waarom ben jij interessant? De redacteur weet dit waarschijnlijk globaal, maar zal hier zeker verder op ingaan. Denk dus na over jouw achtergrond – en denk daarbij zoveel mogelijk vanuit het onderwerp van het interview, zodat het relevant is voor het verhaal. - De vijf belangrijkste punten die jij wil overbrengen
Denk goed na over wat jij met dit interview wil bereiken. Schrijf 5 punten op die je zeker wil terugzien in de publicatie. - Een soundbite
Oftewel: jouw concept/visie/idee samengevat in één sprankelende zin. Met een beetje geluk wordt dit de kop van het artikel, en bepaal je daarmee dus de richting van het interview en/of de mindset waarmee mensen jouw interview lezen. - Relevante feiten en weetjes
over het onderwerp waarover je wordt geïnterviewd.
Denk bij deze vier punten aan de doelgroep: wat vindt de lezer/luisteraar/kijker belangrijk?
Vertel je eigen verhaal, maar pas het wel aan.
Wees formeler voor een krant, grappiger op 3 FM, meer literair/intellectueel voor Vrij Nederland, informeler in een glossy etc.
Zeg inhoudelijk hetzelfde, maar op een andere toon en wellicht met andere voorbeelden.
2. Weet wat je te wachten staat
Simpel maar doeltreffend: google de redacteur/journalist/presentator.
Ga op zoek naar een voorbeeld van de interview-stijl van degene die je gaat spreken. Zo krijg je een beeld van het type vragen, het tempo, de sfeer – en wordt je niet overvallen op het moment dat je de microfoon onder je neus krijgt.
3. Vraag de vragen
Wie niet waagt, doe niet wint…
Vraag van te voren om de vragen, of op zijn minst om de insteek van het interview.
Door alvast om de vragen te vragen, maak je een professionele indruk.
En als je de vragen krijgt, kun je ze alvast voorbereiden. Handig.
Krijg je de vragen niet?
Balen!
Maar geen nood: denk dan gewoon zelf na over mogelijke vragen.
Schrijf ze op en formuleer bij iedere vraag een antwoord.
TIP:
vraag een vriendin, collega of relatie of ze jouw wat vragen wil stellen over dit onderwerp. Vaak komt zij met vragen waar jij niet bij stil hebt gestaan. Daarbij kan het ook om ‘moeilijke’ vragen gaan. Zo kreeg ik tijdens een live video-interview over mijn leven als ondernemer/moeder de vraag: ‘Kun jij je voorstellen dat andere mensen jou oppervlakkig vinden?’ Uhhhh…
Ik heb me er aardig uit weten te redden, en het was een waardevolle ervaring: sindsdien probeer ik ‘moeilijkere’ vragen te formuleren – en beantwoorden.
Goed, nu weet je hoe je een interview voor kunt bereiden – en dat er dus niks engs aan is!
En nu?
Volgende week ga ik verder in op de dag van het interview zelf. Hoe zorg je ervoor dat ontspannen overkomt, wat mag je absoluut niet vergeten en: wat doe je (behalve hyperventileren in een boterhamzakje) na het interview?
Heb je alvast een vraag?
Wil je bijvoorbeeld weten hoe je aan een interview komt?
Plaats dan een comment, hieronder.
Ik heb inmiddels aardig wat ervaring op het gebied van interviews (een aantal voorbeelden van interviews vind je hier) en help jou graag verder!

- Let’s TalkShop: Najaar 2015 - 12 augustus 2015
- Let’s Talk Shop… Etsy workshop! - 3 juli 2015
- Instagramspiratie 8: Woordkunsten - 23 juni 2015
- Instagramspiratie 7: What’s in a Bag - 15 juni 2015
- Hoe breng ik blije klanten in beeld? - 12 juni 2015
Beste diana, interessant artikel. Ik ben bezig een bedrijf op te starten in unieke gekke behangbeesten en ik zou heel graag meer publiciteit krijgen bijvoorbeeld door een interview. En inderdaad.. ik zou wel in een woontijdschrift willen komen maar hoe kun je die het beste benaderen, ofwel hoe pak je dat aan??? Groet Patricia
Dankjewel Patricia! Een interview in een woontijdschrift is inderdaad interessant voor een bedrijf in behangbeesten. Maar dan moeten ze natuurlijk eerst weten dat je bestaat 🙂
Heb je al gedacht aan een persbericht? Met je behangbeesten, eventueel gefotografeerd in je eigen interieur?
Ook een idee: via instagram of Twitter de redactie van je favoriete woonblad benaderen met leuke foto’s van je huis.
Succes!
super tips weer van een Supersite!