Help, een interview! Zo maak je er het beste van (10 praktische tips)

Vandaag is de grote dag: je wordt geïnterviewd!

Vorige week heb je kunnen lezen hoe je je goed voorbereid op dit interview.
Je hebt een flinke hoeveelheid parate kennis, hebt een idee van de vragen die je kunt verwachten, kent de stijl van de interviewer. Niets staat meer in de weg van een geslaagd interview… toch?

Mispoes.
Want dit is de grote dag!
Vandaag wordt je geïnterviewd.
Vandaag gaat een onbekende je dus het hemd van het lijf vragen!
Help!

Stop.
Adem in.
Adem uit.
En lees hieronder hoe je deze dag voorbereid zodat je fris en fruitig aan kunt schuiven en ontspannen je interview ingaat.

Voorafgaand aan het interview

  1. Wees uitgerust
    Ga de week voorafgaand aan het interview gewoon eens op tijd naar bed. Slaap die wallen weg, en laad jezelf op.
  2. Wees ruim op tijd
    Geen tijd voor smoesjes: met te laat komen heb je alleen jezelf, want uiteindelijk ben jij degene die met klotsende oksels en stressvlekken in je nek je verhaal komt doen. Houd daarom rekening met vertraging, file en/of een op het laatste moment spugend kind.

 

Tijdens het interview

  1. NEEM DE TIJD!
    Heel belangrijk: laat je niet al teveel leiden door het tempo van de interviewer. Moeilijke vraag? Overdenk je antwoord voor je het geeft. Toch nog een aanvulling op vraag 1 terwijl je al bij vraag 5 bent? Vul het gewoon aan als je het idee hebt dat er wat mist.
  2. Check aan het eind van het interview je lijst met 5 belangrijkste punten.
    Is één punt niet, of onvoldoende, behandeld? Begin daar alsnog over en zeg dat jij het belangrijk vindt. Je hebt geen invloed op het uiteindelijke interview, maar het is wel belangrijk om alles te noemen wat jij van belang vindt.
  3. Houd je aantekeningen paraat voor het geval je een feitje op wil zoeken, of ineens je parate kennis helemaal kwijt bent. Waarschijnlijk ga je niet in je aantekeningen kijken, maar het feit dat ze liggen kan al heel geruststellend werken.

Tip voor telefonische interviews

    1. Creeër een ruimte waarin je je kunt focussen op het gesprek: zet alle andere bliepjes en piepjes af, plak een briefje op de voordeur.
    2. Zet water/thee klaar – en vergeet niet om af en toe een slokje te nemen.

 

Vlak na het interview

  1. Vraag of je de tekst voor publicatie mag inzien.
    Dit is heel gebruikelijk. Het geeft je de mogelijkheid eventuele onjuistheden te corrigeren. Lees de tekst, vul aan waar nodig, verbeter waar nodig. Schroom hierin niet! Beter nu duidelijk aangeven dan straks spijt.
  2. Vraag of je het mag publiceren op je eigen kanalen nadat zij het gepubliceerd hebben.
    Vraag ook meteen of je een PDF van de pagina kunt ontvangen; dan scheelt jou weer scanwerk.
  3. Vraag om het email-adres/twitternaam/instagramnaam etc van de journalist.
  4. Voeg de journalist toe aan je perslijst
  5. Voeg de journalist toe op Linkedin, Facebook, Twitter, Instagram etc.
  6. Schrijf een blogpost over je ervaring (hou deze positief, ook als het interview pittig was).
  7. Geef in de blogpost credits:  noem de journalist, fotograaf, crew, locatie etc. Link eventueel naar hun websites.

 

Gefeliciteerd: je hebt je eerste interview achter de rug!
Adem maar weer uit…
Leuk was het, hè?

Pffoe.. Is dat nu alles?

Nou, nee.
Het is niet zo dat je nu lekker achterover kunt leunen.
Je hebt hier namelijk veel tijd en energie in geïnvesteerd.
Bovendien is een interview een mooi moment om op een leuke manier aandacht te vragen voor jou – en je webwinkel.

Volgende week leg ik uit hoe je nu het maximale haalt uit dat interview – en ervoor zorgt dat zoveel mensen het onder ogen krijgen!

Heb je alvast een vraag?

Wil je bijvoorbeeld weten hoe je aan een interview komt?
Plaats dan een comment, hieronder.
Ik heb inmiddels aardig wat ervaring op het gebied van interviews (een aantal interview-voorbeelden vind je hier) en help jou graag verder!

avatar

About Diana van Ewijk

Diana van Ewijk is, naast blogaholic en Twitter addict, moeder van twee meisjes (2005 en 2008) én mede-eigenaar van online marketing & communicatiebureau WebVedettes. Diana zit vaak achter de Twitter, Facebook & Instagramknoppen, schrijft veel blogs en columns, neemt interviews af, is af en toe dagvoorzitter en vormt zo de voorkant van WebVedettes. WebVedettes helpt webwinkeliers te communiceren vanuit de mens achter hun merk, daarmee klanten te inspireren, adviseren en helpen en zo blijvend aan zich te verbinden.

, , , , , , ,

Nog geen reacties

Geef een reactie