
Stel: jij hebt een webwinkel. Je bent niet Bol.com, maar wel ambitieus.
Jouw webwinkel is geen hobby: jij bent een ondernemer en met je webwinkel verdien je je boterham – en meer.
Je zet social media in om je potentiële klant te bereiken: je twittert, pint en update – want je hebt gelezen dat je social media van essentieel belang zijn voor jouw online marketing-strategie.
En dat klopt. Maar het is slechts de helft van het verhaal. In dit artikel laten we zien hoe het hele verhaal eruitziet – en hoe je, door dat hele verhaal in te zetten, veel meer bereikt met ongeveer dezelfde moeite.
De Hink-Stap-Sprong…
Stel: je wilt een metertje of wat springen. Dus wat doe je? Je neemt een flinke aanloop en springt, hup, zover je kunt.
Resultaat? 8,95 meter.
Mooi resultaat – genoeg voor een wereldrecord.
Maar wat als je nu verder wil springen?
Dan neem je een aanloop, je hinkt, stapt en maakt dan pas de sprong.
Resultaat: 18,29 meter…
Precies.
Zo’n hink-stap-sprong is iets omslachtiger – maar je komt er wel verder mee.
… in jouw online marketingstrategie
Stel je nu voor dat je de hink-stap-sprong vertaalt naar je online marketingstrategie.
Jouw potentiële klant hinkelt door haar social media kanalen – aan jou de taak om haar vanaf daar je webwinkel in te lokken.
Maar… zo makkelijk is dat nog niet.
Je moet je klant verleiden.
De stap van social media naar jouw webwinkel (laat staan jouw rij lege winkelwagentjes) is vaak te groot. Daar moet iets tussen zitten; een medium waarop jij je klant kunt inspireren, adviseren en helpen.
Een platform waar ze jou kan leren kennen, en waarop jij kunt laten zien dat jij een echte expert bent.
Een plek die het haar bijna onmogelijk maakt NIET door te klikken naar je webwinkel.
Klinkt idyllisch?
Goed nieuws: die tussenplek bestaat.
En die plek heet: jouw webwinkelblog.
Zo werkt Hink-Stap-Sprong-Marketing
Stel, jouw potentiele klant hinkelt wat rond op Twitter – of op Facebook, Pinterest, Instagram – of willekeurig welk ander social medium.
Dan is de vraag dus: hoe krijg je haar vanaf daar naar je webwinkel?
Laten we even kijken naar Twitter.
De Hink: van social media…
Jouw potentiële klant hinkelt door haar timeline, hapsnap zoals dat gaat, met een half oog – en blijft hangen aan jouw tweet. Die tweet bestaat uit een verleidelijke kop – en een link naar meer. Jouw potentiële klant is geïntrigeerd: ze klikt op de link.
De Stap: …. naar je blog…
Klikken op de link is het maken van een stap: van Twitter af, naar jouw blog.
Die stap is groot, maar niet te groot: jouw potentiële klant komt in een warm bad terecht.
Ze klikte immers op een interessante link, en komt nu terecht in meer interessante informatie. Ze leest het artikel, ziet een ander artikel, klikt een beetje in het rond.
Zo maakt ze kennis met jou en je expertise.
Mooi.
Nu is het zaak om haar te verleiden tot een sprong naar jouw webwinkel.
De Sprong: …. naar je webwinkel.
De sprong vanaf je blog naar je webwinkel is het grootst.
Hoe krijg je dat in vredesnaam voor elkaar? Met interessante artikelen over de producten die je verkoopt en relevante banners romdom die artikelen.
Waagt jouw potentiële klant de sprong, dan komt zij positief geladen van jouw blog in jouw winkel. En als ze eenmaal in je webwinkel zijn, zijn ze in jouw op de verkoop gerichte omgeving: daar laat je je producten zien en trekken mooie foto’s, overtuigende productomschrijvingen en positieve reviews hen over de koopstreep.
Zo werkt dus Hink-Stap-Sprong-Marketing.
Bloggen: de basis van je online marketingstrategie
Met interessante koppen die je deelt op social media, trek je zoveel mogelijk potentiële klanten naar je blog.
Eenmaal op je blog leren jouw Twittervolgers en Facebook Fans je kennen als sympathieke expert en, nog belangrijker: ze gaan je vertrouwen.
Omdat jij hen inspireert, adviseert en helpt gunnen ze jou de koop.
Jou. Niet Zalando, Bol.com of Wehkamp.
Maar… dat kost toch bakken met tijd?
Ja, dat kost veel tijd. Want het verzamelen en creëren van interessante content die jouw potentiële klant aanspreekt is arbeidsintensief.
De echte waarde van waardevolle content
Maar aan de andere kant: zonder interessante, eigen content wordt het lastig je klant te overtuigen van jouw expertise – en dus om de gunfactor te creëren.
En die gunfactor, die wordt steeds belangrijker: er komen steeds meer webwinkels bij, prijsstellingen worden transparanter en je klant wordt steeds kritischer – je MOET je wel onderscheiden.
Je staat eigenlijk voor de keus:
- interessante content creëren en die rechtstreeks op social media delen
Makkelijk, maar ook: dan is het binnen een paar uur weggezakt in de stroom tweets, updates en pins. Zonde, toch? - interessante content eerst op je blog publiceren en vanaf daar delen
Iets meer werk, maar door jouw waardevolle content te publiceren op je eigen domein blijft het bewaard, wordt je website interessanter voor Google en kun je gebruiken voor al je social media kanalen.
Zo maak je optimaal gebruik van jouw eenmalige denkwerk.
Bonus: een goed blog werkt ook de andere kant op.
Klanten die via Google rechtstreeks in jouw webwinkel terecht komen, kunnen jouw op je blog beter leren kennen. Zo verklein je ook voor die klanten de koopkloof.
Kortom: een goed webwinkelblog is de basis van online marketingstrategie.
Leren bloggen?
Wil jij leren hoe je met plezier en een planning blogt?
Hoe je zulke inspirerende blogcontent creëert dat je blog verslonden wordt?
Hoe je en passant superinteressante content voor je social media kanalen ontwikkelt?
Hoe je dankzij je blog zelfs in de bladen komt?
Met andere woorden: wil je, terwijl je je klant inspireert, adviseert en helpt, meer verkopen realiseren?
>> bestel het Werkboek Bloggen voor Webwinkeliers <<
Goede strategie en erg origineel geschreven. Ik heb ook weleens nagedacht over hoe zakelijk of juist persoonlijk je moet schrijven in blogs. Ik heb inmiddels gewoon een informele schrijfstijl aangenomen, hierdoor denk ik dat lezers sneller een verbonden gevoel zullen ervaren. maar ieder z’n ding natuurlijk!
DAt zijn wij helemaal met je eens, Michelle! Mensen praten liever met mensen dan met robots 🙂
Je ziet inderdaad de trend dat veel websites beginnen met een blog, dit kan erg leuk en handig zijn. Zoals je al aangeeft, moet het wel bij de persoon en website passen, dus is het belangrijk dat de thema’s overeen komen. Het kan ook erg goed zijn om gastblogs te schrijven en deze bij gelijke websites proberen te laten plaatsen. Heb je hier al eens over nagedacht?
Ook ik zit te dubben over blog …had al eens t bloggen doorgenomen maar is nog ff abracadabra voor mij!!,
Maar lijkt me ontzettend leuk en spannend maar alles wat zou helpen voor mijn shop dat zal ik zeker aanpakken.
Ik heb zelf een webwinkel(tje) en was nog aan het twijfelen of ik zou gaan bloggen of niet.
Jullie hebben me overtuigd, ik ga er snel een opstarten. Veel bloggers bloggen via Blogspot of Tumblr is dit aan te raden?
Wat goed om te horen, Ninke: gefeliciteerd alvast met jou webwinkelblog! Tumblr is ideaal om mee te starten, omdat het een soort micro-blog is: snel en makkelijk, dus heel geschikt om te snuffelen aan het bloggen. Als je het groter aan wil pakken, dan zou ik kiezen voor WordPress in plaats van Blogspot: WordPress heeft veel meer mogelijkheden om je blog goed in te zetten voor je webwinkel.
In ons werkboek vind je heel veel inspiratie en voorbeelden uit de webwinkelprakrijk – wellicht is dat ook interessant voor jou?
Ik ben hier zeer benieuwd naar want heb nog maar 3 blogs geschreven en zit een beetje te twijfelen van moet ik nu zakelijk schrijven of mag het ook allemaal wat losser!
Dus werkboek bestel ik zeer zeker en heb er nog 2 van jullie op me verlanglijstje staan.
Dank je wel weer voor het delen van nuttige informatie
Graag gedaan, Anja! Goed dat je uberhaupt al begonnen bent. En alvast een tipje: het mag best wat losser, als dat past bij jouw webwinkel en persoon. Veel succes en plezier met bloggen!