Hoe storytelling je website beter laat scoren

Teksten schrijven is niet voor iedereen een favoriete bezigheid. Toch is het heel belangrijk om jouw bezoekers te verleiden, dat jouw webteksten toegankelijk zijn en aanzetten jouw doelstellingen te bereiken. In deze serie blogs krijg je tips van Hanneke Nijland. In haar eerste gastblog deelde ze een checklist voor goede webteksten. In de vorige leerde Hanneke ons hoe je in 5 stappen een goede SEO-tekst schrijft. In deze post vertelt ze over storytelling en wat het voor jouw website kan doen. 

Storytelling laat je website beter scoren

Mensen onthouden verhalen. Veel beter dan feiten, of cijfers, of rationele verklaringen. Daar kun jij als webshopeigenaar je voordeel mee doen.

Een verhaal spreekt tot de verbeelding en prikkelt de zintuigen.

Waarom dat belangrijk is? Je bezoekers zullen zich eerder verbonden voelen met jouw bedrijf. Je geeft je bedrijf een gezicht en dat wekt vertrouwen. Broodnodig als je je bezoekers wilt overhalen online iets bij je te kopen. Nog een voordeel: ze zullen je beter onthouden en daardoor eerder bij je terugkomen.

Nou ben ik er helemaal niet voor dat je van je website een groot verhaal gaat maken. De meeste bezoekers zouden snel afhaken, want van enorme lappen tekst houdt bijna niemand. Maar met een beetje moeite kun je je website leuker, persoonlijker en beter converterend maken én ervoor zorgen dat ‘ie langer in het geheugen van je bezoekers blijft hangen.

Er zijn een aantal plekken op je website waar een verhaal – hoe kort ook – bijzonder effectief is.

Die zet ik hieronder voor je op een rij.

Vertel over jezelf: Over ons

‘Ons bedrijf is 100 jaar geleden ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Daar zijn we trots op. ‘

Laat dat een beeld ontstaan in je hoofd? Waarschijnlijk niet.

Een toevallige blik op een uitdraai van de Kamer van Koophandel. ‘Datum van oprichting:

9-1912’ staat er. 1912! Onze winkel bestaat dit jaar een eeuw. We hadden het bijna over het hoofd gezien.

In 1912 werd Albertus Johannes Mensink de eigenaar van een café met een smederij en handel in haarden, kachels en huishoudelijke artikelen. Hij nam het in dat jaar officieel over van zijn stiefvader en schreef zich in bij de Kamer van Koophandel. …’

Als het goed is prikkelt het tweede voorbeeld de verbeelding een stuk meer.

In een fysieke winkel kunnen klanten het verhaal over jullie bedrijf gemakkelijker zelf inkleuren. Ze zien de locatie, de inrichting, de medewerkers, de andere klanten die er komen. Op internet zul je ze daarbij moeten helpen. Let er wel op dat je aansluiting zoekt bij je (potentiële) klanten. Het verhaal moet hen wat doen, anders sla je de plank mis.

Het verhaal achter referenties

Als iemand je in de kroeg uitgebreid vertelt dat hij zo geweldig is, draai je je over het algemeen al snel om. Wat een pannenkoek. Als je kijkt hoe vaak bedrijven zichzelf ongegeneerd aanprijzen op internet, doet het pijn aan je ogen. Terwijl het effect hetzelfde is als in de kroeg. Het komt op zijn zachtst gezegd ongeloofwaardig over.

Laat anderen de positieve verhalen vertellen, dat werkt een stuk beter. Dat kan door een gastenboek in je webshop op te nemen, maar ook door testimonials te laten zien van tevreden klanten. Het liefst met een foto erbij.

Er zijn verschillende manieren om testimonials te verkrijgen. Je kunt goede klanten er persoonlijk om vragen, vooral als je een uitgebreide testimonial wilt met een foto erbij. Je zou ook een recensieformulier bij je levering kunnen voegen, of een paar weken na aankoop een mail kunnen sturen om te vragen of ze tevreden zijn. Let erop dat je je klanten de ruimte geeft om hun verhaal te doen. Stel niet alleen maar vragen waar je ‘ja’ of ‘nee’ op kunt antwoorden en reserveer vooral een ruim vak onder het kopje: ‘vertel over uw ervaring’.

Bekijk het gastenboek van bijvoorbeeld orangebag.nl maar eens. Je kunt bijna niet wachten om zelf te bestellen als je daarin gelezen hebt. De meest overtuigende verhalen vertellen andere mensen, dat doe je niet zelf.

Verhalende productomschrijvingen

Waarom denk je dat grote webshopkolossen als Bol.com en Zalando zoveel werk maken van hun productomschrijvingen? Simpelweg omdat het werkt! Vertel je bezoekers waarom jouw product zo bijzonder is en wat het hem of haar oplevert. Een fijne avond, of veel gemak om maar eens wat voorbeelden te noemen.

Twee omschrijvingen van hetzelfde product op verschillende websites. Waar zou jij kopen?

Japon
aansluitend kleur: blauw dessin materiaal: 47% viscose. 23% polyester. 13% acryl. 10% wol. 9% katoen. 1% flax

óf

Deze gebreide jurk van M Missoni heeft een mooi 3d golfpatroon. Dat past helemaal bij de trends van dit seizoen. Een paar goede high heels erbij en je bent klaar!

Let op: het is ook belangrijk gedegen productinfo te geven, maar mensen moeten eerst lekker gemaakt worden, voor ze daarin geïnteresseerd zijn.

Storytelling – verhalen vertellen – zet je website beter op de kaart. Ik ben benieuwd naar jullie verhalen daarover.

avatar

About Hanneke Nijland

Hanneke is communicatieadviseur en tekstschrijver. Ze werkt met name voor MKB’ers die zich online én offline beter willen profileren. Ze geeft marketing- en communicatie-advies, schrijft teksten, blogs, maakt magazines en denkt mee. Haar insteek? Gewoon DOEN. Een creatief en haalbaar plan maken dat afgestemd is op budgetten en mogelijkheden. En, net zo belangrijk; zorgen dat het uitgevoerd wordt door vakspecialisten.

, , ,

1 reactie bij Hoe storytelling je website beter laat scoren

  1. avatar
    Hester 11 oktober 2012 bij 11:41 #

    Heel leuke blog. De invloed van teksten is zeker groot, zowel richting de klant als richting Google. Ik vind het ook gewoon leuk om meer over mijn producten te vertellen omdat mensen anders misschien over het hoofd zien wat voor extra’s het product heeft. Je blijft natuurlijk een winkelier die in zijn producten gelooft.

Geef een reactie